Názory zastupitelů
PARKOVÁNÍ NEJEN V CENTRU
Parkování ve středu Brna
trápí asi každého z nás,
i když pokaždé z jiného
důvodu.
Jinak (ne)možnost parkování vnímají rezidenti, kterým
se málokdy podaří napoprvé
zaparkovat v blízkosti svého bydliště, jinak ti,
kteří přijíždějí do centra pouze něco zařídit
a kteří poté, kdy se jim konečně podaří najít
volné místo, zaplatí vysoké parkovné.
To, že parkování je nutné z úrovně města
a městské části řešit, je zřejmé několik let.
Městská společnost Brněnské komunikace
měla již před čtyřmi lety zpracovanou Strategii
parkování, která měla být uvedena v život
v tomto volebním období. Co však udělala
současná koalice? Nic, vůbec nic. Jen plané
sliby a odkládání přijetí jakéhokoliv řešení.
Naprosté fiasko přišlo v okamžiku, kdy Ministerstvo dopravy ČR odmítlo poskytnout Brnu
požadovanou 80 milionovou dotaci s odůvodněním, že město nebylo schopno zdůvodnit očekávané přínosy projektu.
Ale abych nynější koalici nekřivdila, dva kro-
ky se jí skutečně „povedly“. Radní rozhodli
o zdražení parkovného v centru na dvojnásobek, tedy na 60 Kč za hodinu, a následně přijali
záměr zavedení rezidentního parkování. Jedná se však o nekoncepční a nesystémová rozhodnutí. Zvýšení parkovného má prý vést
k přesunu parkování do parkovacích domů.
Doteď, 5 měsíců po zdražení, k tomu však
nedošlo a parkování působí tragikomicky –
míst je stále nedostatek, parkovací bankomaty
fungují jen na mince, nikoliv na bankovky
(o možnosti platit kartou či prostřednictvím
SMS si mohou brněnští řidiči nechat pouze
zdát), takže si parkující snaží rozměnit na drobné v okolních obchodech a u toho je ostřížím
okem kontrolují policisté, kteří kvůli tomu
museli zvýšit počet svých služeb. Slibovaná
výměna automatů, která měla proběhnout
v měsíci dubnu, se odkládá na září, a to údajně
v počtu celých čtyř! automatů.
A přijatý záměr rezidentního parkování?
Jeho hlavní problém je v tom, že nebyl dostatečně projednán s občany a představiteli městských částí. Vlastně není pořád nic jasné –
kdy přesně bude spuštěn, jakých zón se bude
PROJEKT PŘÍBĚHY
NAŠICH SOUSEDŮ
Rád bych čtenářům našeho zpravodaje připomněl,
že máme v Brně opět možnost přivítat a rozvíjet projekt Příběhy našich sousedů od obecně prospěšné
společnosti Post Bellum.
Podstata tohoto jedinečného projektu
spočívá v tom, že 2–5členné týmy studentů
základních škol (případně i nižšího stupně
středních škol) vyzpovídají a zpracují životní
příběh pamětníka ze svého okolí a následně
jej veřejně prezentují. Projekt nabízí alternativní způsob výuky moderních dějin, kdy
se žáci dozvědí nejen mnoho o životních
osudech lidí ve svém okolí, ale také se
naučit vyhodnocovat získané informace
a předávat je veřejně ostatním. Žáci se
v rámci tohoto projektu učí pracovat v týmu,
stanou se načas de facto rozhlasovými
nebo televizními dokumentaristy a naučí se
mnoho nového, tyto dovednosti jsou důležité i pro jejich budoucí osobní uplatnění.
Rozhodně bych přitom nechtěl opominout
i osobní a společenský rozměr Příběhů
našich sousedů, kdy se mají možnost obohatit a setkat různé a věkově velmi vzdálené
generace, které mají naprosto rozdílné
životní zkušenosti a mnohdy i pohled na
dění a události ve světě. To vše vytváří velký
přesah a obohacení pro všechny zúčastněné, a nakonec i pro veřejnost, která by
se jinak jen těžko dozvídala o příbězích
našich pamětníků takto vstřícnou a hravou
formou. Děti jsou při realizaci projektu
doprovázení pedagogem a mají podporu
i svého regionálního koordinátora. Naopak
pamětníci jistě ocení zájem a naslouchání
ze strany žáků a obecně mladé generace,
které jim nepochybně zaslouženě patří, pro-
týkat, jaké budou podmínky udělení rezidentní
karty, kolik se za ni bude platit či jaká bude
cena parkovného pro návštěvníky. No nevím,
úplně optimisticky další vývoj nevidím. Pokud
ruku v ruce se zavedením rezidentního parkování nepůjdou další kroky, jako je zejména
zvyšování počtu parkovacích míst (ať už výstavbou nových parkovacích domů či jiných forem
parkovišť nebo změnou dopravního značení)
a zavedení systému Park and Ride (vybudování odstavných parkovišť s následným zvýhodněným využitím MHD), situace s parkováním v centru se nezlepší a nespokojení budou
jak obyvatelé, tak návštěvníci.
Je škoda, že neustálým přešlapováním politiků z místa na místo a jejich nepřipraveným
rozhodováním přišli občané městské části
o minimálně tři roky, kdy se parkování mohlo
ubírat správným směrem. Brněnská ODS v tom
má jasno – zamýšlené postupy projednat
s občany, zaměřit se na zvýšení počtu parkovacích míst a zavést funkční systém Park and
Ride. Potom zaparkuje každý, kdo o to bude
JUDr. Markéta Vaňková ■
stát.
zastupitelka MČ Brno-střed za ODS
tože právě oni rozhodně mají ještě mnoho
dalšího a přínosného naší společnosti svými
zkušenostmi co nabídnout. Jako ambasador
tohoto projektu za Brno bych jej rád rozšířil
na všechny školy a městské části, které o to
budou mít zájem. Brno-střed se svými 11
základními školami se již v minulosti do projektu zapojilo a ohlasy na tyto aktivity byly
veskrze pozitivní. Věřím i proto, že se projekt Příběhy našich sousedů v Brně usadí
na dlouhou dobu, příběhů je kolem nás více
než dost. V současné době projekt probíhá
na území městské části Brno-sever. Do
budoucna se nabízí možnost spolupráce
i s nižšími stupni gymnázií, kde by o projekt
také mohli a měli mít zájem. Na středních
školách je zřizovatelem kraj, na základních
městské části. Záleží především na jejich
politické vůli, aby se vyčlenily nijak závratné
prostředky na realizaci projektu Příběhy
našich sousedů. Věřím, že právě tyto činnosti mají společensky smysl, význam a přesah a zůstávají trvale něčím, co po nás všech
zůstane!
Mgr. Tomáš Řepa, Ph.D. ■
zastupitel MČ Brno-střed za ČSSD
Tato rubrika obsahuje názory zastupitelů, které nejsou redakčně upravovány, a vydavatel nenese zodpovědnost za jejich obsah.
Zpravodaj městské části Brno-střed | červen 2018 | 13