Názory zastupitelů

PARKOVÁNÍ NEJEN V CENTRU

Parkování ve středu Brna

trápí asi každého z nás,

i když pokaždé z jiného

důvodu.

Jinak (ne)možnost parkování vnímají rezidenti, kterým

se málokdy podaří napoprvé

zaparkovat v blízkosti svého bydliště, jinak ti,

kteří přijíždějí do centra pouze něco zařídit

a kteří poté, kdy se jim konečně podaří najít

volné místo, zaplatí vysoké parkovné.

To, že parkování je nutné z úrovně města

a městské části řešit, je zřejmé několik let.

Městská společnost Brněnské komunikace

měla již před čtyřmi lety zpracovanou Strategii

parkování, která měla být uvedena v život

v tomto volebním období. Co však udělala

současná koalice? Nic, vůbec nic. Jen plané

sliby a odkládání přijetí jakéhokoliv řešení.

Naprosté fiasko přišlo v okamžiku, kdy Ministerstvo dopravy ČR odmítlo poskytnout Brnu

požadovanou 80 milionovou dotaci s odůvodněním, že město nebylo schopno zdůvodnit očekávané přínosy projektu.

Ale abych nynější koalici nekřivdila, dva kro-

ky se jí skutečně „povedly“. Radní rozhodli

o zdražení parkovného v centru na dvojnásobek, tedy na 60 Kč za hodinu, a následně přijali

záměr zavedení rezidentního parkování. Jedná se však o nekoncepční a nesystémová rozhodnutí. Zvýšení parkovného má prý vést

k přesunu parkování do parkovacích domů.

Doteď, 5 měsíců po zdražení, k tomu však

nedošlo a parkování působí tragikomicky –

míst je stále nedostatek, parkovací bankomaty

fungují jen na mince, nikoliv na bankovky

(o možnosti platit kartou či prostřednictvím

SMS si mohou brněnští řidiči nechat pouze

zdát), takže si parkující snaží rozměnit na drobné v okolních obchodech a u toho je ostřížím

okem kontrolují policisté, kteří kvůli tomu

museli zvýšit počet svých služeb. Slibovaná

výměna automatů, která měla proběhnout

v měsíci dubnu, se odkládá na září, a to údajně

v počtu celých čtyř! automatů.

A přijatý záměr rezidentního parkování?

Jeho hlavní problém je v tom, že nebyl dostatečně projednán s občany a představiteli městských částí. Vlastně není pořád nic jasné –

kdy přesně bude spuštěn, jakých zón se bude

PROJEKT PŘÍBĚHY

NAŠICH SOUSEDŮ

Rád bych čtenářům našeho zpravodaje připomněl,

že máme v Brně opět možnost přivítat a rozvíjet projekt Příběhy našich sousedů od obecně prospěšné

společnosti Post Bellum.

Podstata tohoto jedinečného projektu

spočívá v tom, že 2–5členné týmy studentů

základních škol (případně i nižšího stupně

středních škol) vyzpovídají a zpracují životní

příběh pamětníka ze svého okolí a následně

jej veřejně prezentují. Projekt nabízí alternativní způsob výuky moderních dějin, kdy

se žáci dozvědí nejen mnoho o životních

osudech lidí ve svém okolí, ale také se

naučit vyhodnocovat získané informace

a předávat je veřejně ostatním. Žáci se

v rámci tohoto projektu učí pracovat v týmu,

stanou se načas de facto rozhlasovými

nebo televizními dokumentaristy a naučí se

mnoho nového, tyto dovednosti jsou důležité i pro jejich budoucí osobní uplatnění.

Rozhodně bych přitom nechtěl opominout

i osobní a společenský rozměr Příběhů

našich sousedů, kdy se mají možnost obohatit a setkat různé a věkově velmi vzdálené

generace, které mají naprosto rozdílné

životní zkušenosti a mnohdy i pohled na

dění a události ve světě. To vše vytváří velký

přesah a obohacení pro všechny zúčastněné, a nakonec i pro veřejnost, která by

se jinak jen těžko dozvídala o příbězích

našich pamětníků takto vstřícnou a hravou

formou. Děti jsou při realizaci projektu

doprovázení pedagogem a mají podporu

i svého regionálního koordinátora. Naopak

pamětníci jistě ocení zájem a naslouchání

ze strany žáků a obecně mladé generace,

které jim nepochybně zaslouženě patří, pro-

týkat, jaké budou podmínky udělení rezidentní

karty, kolik se za ni bude platit či jaká bude

cena parkovného pro návštěvníky. No nevím,

úplně optimisticky další vývoj nevidím. Pokud

ruku v ruce se zavedením rezidentního parkování nepůjdou další kroky, jako je zejména

zvyšování počtu parkovacích míst (ať už výstavbou nových parkovacích domů či jiných forem

parkovišť nebo změnou dopravního značení)

a zavedení systému Park and Ride (vybudování odstavných parkovišť s následným zvýhodněným využitím MHD), situace s parkováním v centru se nezlepší a nespokojení budou

jak obyvatelé, tak návštěvníci.

Je škoda, že neustálým přešlapováním politiků z místa na místo a jejich nepřipraveným

rozhodováním přišli občané městské části

o minimálně tři roky, kdy se parkování mohlo

ubírat správným směrem. Brněnská ODS v tom

má jasno – zamýšlené postupy projednat

s občany, zaměřit se na zvýšení počtu parkovacích míst a zavést funkční systém Park and

Ride. Potom zaparkuje každý, kdo o to bude

JUDr. Markéta Vaňková ■

stát.

zastupitelka MČ Brno-střed za ODS

tože právě oni rozhodně mají ještě mnoho

dalšího a přínosného naší společnosti svými

zkušenostmi co nabídnout. Jako ambasador

tohoto projektu za Brno bych jej rád rozšířil

na všechny školy a městské části, které o to

budou mít zájem. Brno-střed se svými 11

základními školami se již v minulosti do projektu zapojilo a ohlasy na tyto aktivity byly

veskrze pozitivní. Věřím i proto, že se projekt Příběhy našich sousedů v Brně usadí

na dlouhou dobu, příběhů je kolem nás více

než dost. V současné době projekt probíhá

na území městské části Brno-sever. Do

budoucna se nabízí možnost spolupráce

i s nižšími stupni gymnázií, kde by o projekt

také mohli a měli mít zájem. Na středních

školách je zřizovatelem kraj, na základních

městské části. Záleží především na jejich

politické vůli, aby se vyčlenily nijak závratné

prostředky na realizaci projektu Příběhy

našich sousedů. Věřím, že právě tyto činnosti mají společensky smysl, význam a přesah a zůstávají trvale něčím, co po nás všech

zůstane!

Mgr. Tomáš Řepa, Ph.D. ■

zastupitel MČ Brno-střed za ČSSD

Tato rubrika obsahuje názory zastupitelů, které nejsou redakčně upravovány, a vydavatel nenese zodpovědnost za jejich obsah.

Zpravodaj městské části Brno-střed | červen 2018 | 13