Informace z radnice
Stanovisko Odboru životního prostředí k nepořádku v lokalitě Mlýnská
Rádi bychom reagovali na příspěvek paní Křížové, uveřejněný na str. 12, týkající se nepořádku v lokalitě Mlýnská.
Údržba čistoty v lokalitě Mlýnská
a okolí se v letním období provádí
strojní technikou, a to vozovky 1x
týdně a chodníky 2x měsíčně.
V zimním období se čištění komunikačních ploch provádí strojní
technikou v závislosti na povětrnostních podmínkách, a to na
vozovkách 2x do měsíce a na
chodnících 1x měsíčně. Tyto strojní programy máme doplněny ručním zametáním odpadků v týdenních programech prostřednictvím
našich veřejně prospěšných pracovníků (dále VPP). Na ostatních
místních komunikacích, resp. vozovkách a chodnících zajišťujeme
čistotu blokovým čištěním, v letošním roce ve čtyřech četnostech,
které je opět celoročně doplněno
zametáním VPP, a to v pracovní
dny pondělí–pátek.
Jako nadstandard jsme z našich
rozpočtem omezených finančních
prostředků tyto výše jmenované
úklidové práce doplnili o čištění
prostoru pod oběma podloubími
na ulici Křenová (nároží s ulicí
Dornych a s ulicí Rumiště), a to
sice vodním programem doplněným chemickým čištěním v četnosti každý druhý týden, tedy střídavě se strojním čištěním tohoto
chodníku. Odpadkové koše mimo
centrum umísťujeme jen u zastávek MHD, nicméně s ohledem na
tuto problémovou lokalitu jsme
zde přidali dva odpadkové koše.
Podle našich časových možností
jsme v této oblasti navýšili i četnost našich kontrol. Nutno též
dodat, že jsme se dne 15. 12.
2016 zúčastnili jednání na Armádě spásy, jehož cílem bylo vytyčení strategie ke zkvalitnění životního prostředí této lokality.
Přítomni zde byli i zástupci městské policie a Policie ČR. V závěru
zde bylo konstatováno, že hlavním problémem je především
výskyt bezdomovců na veřej-
ném prostranství v přilehlém okolí
Armády spásy, jejich hlučné chování a znečišťování veřejného
prostranství, včetně výkalů. Na
jednání bylo druhou stranou konstatováno, že náš režim čištění
se zde jeví jako plně dostatečný.
Dále bylo konstatováno, že Armáda spásy zde v roce 2017 plánuje
následující opatření:
– navýší počet sociálních terénních pracovníků,
– zavede do praxe tzv. motivační
program, ve kterém by jejich
klienti uklízeli okolí Armády
spásy,
– zabuduje kamerový systém
s cílem zkvalitnit operativní
spolupráci s policií.
Co se týká bezdomovců, policie
tento problém řeší jednak ze své
iniciativy, dále je pak na tento
problém opakovaně upozorňována naší městskou částí, např. na
pravidelných setkáních. Jednou
z možností podpůrného řešení je
ztrpčování pobytu těchto osob
v místech, kde se na veřejném
prostranství zdržují, opakovanými
kontrolami ze strany strážníků
městské policie, o které je opakovaně žádáme a které bylo s dílčími úspěchy aplikováno např. na
centrálním náměstí Svobody. Jedná se však o řešení zdlouhavé
a nesystémové, navíc tito spoluobčané ke svému životu potřebují
co nejužší kontakt s veřejností.
Současně se domníváme, že není v silách ani možnostech městské části nebo vedení města řešit
výše uvedenou problematiku
s bezdomovci, neboť jde o záležitost celostátní, jejíž řešení úzce
souvisí s nastavením nejrůznějších preventivních a sociálních
programů, systému apod. Nicméně se v rámci našich možností
budeme snažit o trvalé zlepšování
stavu veřejných ploch v daném
území, a to i přes překážky, které
nám trvalá přítomnost některých
osob neustále přináší.
Ing. Zbyněk Hrnčíř,
vedoucí Odboru
životního prostředí
město škaredí. Dnes po řadě let
a celospolečenských tlaků jsme
naštěstí někde jinde. Většina heren
zmizela a proměnila se i místa
v jejich okolí, kde se obyvatelé necítili dobře.
Podobné je to s auty, která nám
svým způsobem ukradla veřejný
prostor. Ve většině ulic stojí všude,
i tam, kde stát nemají. Nestačí jim
místo na silnicích, uzurpují si chodníky a vozidla nejdrzejších řidičů
najíždějí dokonce na trávu. Jak si
pan Hrdina stěžuje na poplatky za
parkovné, tak si jiní lidé stěžují na
auta zabírající prostor určený chodcům. Na ničení zeleně.
Na nedostatečný rozhled v místech
přecházení či vjezdu do křižovatek.
I proto se na takovéto ulice bojí
pouštět děti. Na ulicích zaskládaných auty se velká část lidí prostě
právem necítí dobře. Moderní města začala parkování regulovat dávno. Je to cesta, která je ozkoušená,
a která přináší pozitivní výsledky.
Výsledkem je nejen zlepšení parkování pro rezidenty, ale zkvalitnění
uličního a veřejného prostoru, ve
kterém se lidé pohybují. Zkuste se
projít po centru města a vzpomenout si, jak ještě před několika lety
bylo auty zaskládané třeba Moravské náměstí. Dnes je to prostor, který žije, kde se konají různé kulturní
či společenské akce, kde je prostor
k různým setkáním. Podobné příklady je možné uvést z řady měst
u nás i v zahraničí. Na závěr jednu
poznámku. Město letos zavedlo slevu na šalinkartu, která je vyšší než
navrhovaná výše poplatku za rezidentní kartu. Poplatky za parkovné
by se navíc, jak pan Hrdina správně
zmiňuje, měly shromažďovat ve
speciálním fondu mobility. Ani to
není v řadě měst pravidlem, někde
se prostě rozpustí v městských rozpočtech. Je správně, že naše město
chce jít transparentní cestou speciálního fondu, kde bude jasně
určené, co se za tyto peníze bude
pořizovat. Jeho využití by samozřejmě mělo vést k podpoře výstavby dalších parkovacích kapacit
a záchytných parkovišť, a zároveň
podporovat takové způsoby dopravy, které jsou šetrnější k životnímu
prostředí a nekladou takové nároky
na veřejný prostor. Těžit z toho
nebude jen ta naše generace, ale
také generace příští.
Mgr. Jasna Flamiková,
místostarostka MČ Brno-střed
Rezidentní parkování – ano či ne?
Na straně 12 jsme otiskli příspěvek pana Hrdiny, který se
zlobí, že bude platit za parkování v ulicích. Jiní se naopak
zlobí, že se zavádění rezidentního parkování v dalších oblastech okolo historického centra
odsouvá do období po volbách,
jak se můžete dočíst v příspěvku Magistrátu města Brna na
straně 9.
Pro radnici městské části Brno-střed to není dobrá zpráva. Udělali
jsme vše pro to, abychom zavedení
rezidentního parkování podpořili.
Chápu, že v některých oblastech
naší městské části ještě nemusí být
problém s parkováním natolik palčivý. Po besedách s obyvateli
brněnského centra a okolí však
mohu předat jejich svědectví o tom,
že nemalá část z nich je nucena
každý den kroužit desítky minut
v okolí svého bydliště, aby nalezla
místo k parkování.
Vezmu-li to odhadem, tak při
20 minutách denně v pracovních
dnech potřebují na parkování sedm
hodin měsíčně, což je 84 hodin ročně. Řada lidí nás přitom informovala, že parkovací místo hledají více
jak 30 minut denně, mnohdy až
hodinu. V některých místech je
situace dokonce natolik kritická, že
někteří z rezidentů z okolí svého
bydliště vyjíždí jen v nejnutnějších
případech. Bojí se, že při návratu
domů místo nenajdou vůbec. Mohla
bych provádět hypotetické výpočty
toho, na kolik je přijde nejen ztracený čas, amortizace vozu, projeté
pohonné hmoty, či o kolik se nám
zbytečně znečistí ovzduší. Ve srovnání se vším zmíněným považuji
navrženou výši poplatků za adekvátní, a to i ve srovnání s dalšími
městy u nás.
Dovolím si otázku obrátit. O co přicházíme tím, že se nám z ulic stala
parkoviště? Pamatuji si, jak jsem
v roce 2008 rozjížděla petici proti
hazardu. Tehdy se zdaleka nejednalo o celospolečenské téma, což
potvrzovala i řada mých známých,
kteří nechápali, v čem je problém.
Měli pocit, že se jich to netýká. Většinou totiž neměli osobní zkušenosti s někým, kdo hazardu
propadl. Postupně však začali chodit a říkat: „Jel jsem po Křenové/Václavské/Lidické/atd. a máš
pravdu, je to samá herna.“ A lidé si
najednou začali všímat, jak herny
8
ZPRAVODAJ městské části Brno-střed | Červen 2017