Naše školy
PŘÍBĚHY NAŠICH SOUSEDŮ
Základní škola na náměstí Míru se přihlásila
do projektu Příběhy našich sousedů. Jedná
se o vzdělávací projekt neziskové organizace Post Bellum určený žákům základních
škol a gymnázií.
Pod vedením paní učitelky a organizátorů
z Post Bellum se naši žáci stali na několik
měsíců dokumentaristy. Měli za úkol vyzpovídat pamětníka, natočit vzpomínky, digitalizovat fotografie, prozkoumat archivy a nakonec vytvořit rozhlasovou nebo psanou
reportáž či dokument. Žáci 6. třídy vytvořili
prezentaci a žáci 9. třídy rozhlasovou reportáž.
14. března 2019 v 17.00 hodin jsme na radnici MČ Brno-střed představili výsledky své
práce veřejnosti a odborné porotě. Na webových stránkách www.pribehynasichsousedu.cz se můžete podívat, jak se nám náš projekt povedl.
Žáci 6. ročníku zpracovali vzpomínky paní
Natalie Khutorskay, dcery ruského vojenského pilota, jež byl poslán do Československa
v rámci srpnové invaze v roce 1968. Autorský
tým se skládal z těchto žáků: Jamuna Hrnčířová, Eliška Purmenská, Julie Elia Rapantová,
Šárka Skřepská, Zuzana Svobodová a Alexandr Tokarev.
Žáci 9. ročníku zpracovali příběh paní Libuše Fialkové, ženy narozené na Den vítězství.
Autorský tým tvořili Miroslav Daněk, Petr
Wudia, Adam Hochman, Adam Juriga a Aram
Soghomonyan.
Díky těmto příběhům pomáháme tvořit unikátní sbírku svědectví veteránů, odbojářů,
přeživších holokaustu, bývalých politických
vězňů, disidentů, ale i těch, kteří spolupracovali se Státní bezpečností, komunistů, milicionářů, policistů a vojáků.
Mgr. Saša Hudečková
■
O ROVNOPRÁVNOSTI
PŘÍPRAVNÉ TŘÍDY
Střední zdravotnická škola Brno na Jaselské zve na veřejnou diskuzi na téma Rovnoprávnost mužů a žen.
Akce se koná v úterý 9. dubna od 17.00 do
18.00 hodin v Úprkově dvoraně zdravotnické
školy. Cílem je podpořit rovnoprávnost mezi
muži a ženami nejen ve světě, ale i v České
republice a změnit nesprávné vzorce chování
u žáků školy i u veřejnosti. Diskuze je vyvrcholením celoroční snahy o obhájení titulu Světová škola.
Základní filozofií tohoto projektu je vzdělávání a příprava žáků na reálný život v globalizovaném světě. Opírá se o jednoduchou
metodologii tří kroků: uč se – zjišťuj – jednej.
Po prostudování sedmnácti témat globálního
rozvojového vzdělávání proběhla na naší
škole debata o této problematice. Při hledání
společného tématu jsme zvolili právě gender,
protože anketním šetřením na naší škole jsme
došli k závěru, že povědomí žáků o genderu
ve světě i v ČR je nízké.
V letošním roce spolupracujeme nejen
s rodiči našich žáků, ale i s nevládními neziskovými organizacemi Nora, Drom a Nezávislé
sociální ekologické hnutí Nesehnutí.
20 | Zpravodaj městské části Brno-střed | duben 2019
Žáci a pedagogové ■
Střední zdravotnické školy Jaselská
Začátkem února 2019 vstoupila v platnost
novela školského zákona, která umožní přijetí do přípravné třídy také dětem, které
mají odklad školní docházky kvůli věku.
Zjednodušeně řečeno dosáhnou šesti let
od září do prosince a zůstaly by ještě rok ve
školce. Kromě těchto dětí budou do tříd
i nadále přijímány také děti se standardním
odkladem školní docházky, které měly
nastoupit do první třídy. Veškeré další podmínky přijetí jsou stejné jako v minulých
letech. Jedná se především o doložení doporučení vzdělávání v přípravné třídě od poradenského pracoviště. Cílem přípravné třídy
je systematicky připravovat přihlášené děti
na úspěšný vstup do první třídy a vyrovnat
eventuální dílčí nedostatky v jejich vývoji.
Zábavnou a hravou formou rozvíjí nejen
sociální a hygienické návyky, ale také řečové,
sluchové a zrakové vnímání, předmatematické a předčtenářské dovednosti, procvičují
hrubou a jemnou motoriku i grafomotoriku
samotnou. Zápisy do přípravných tříd začínají
během druhého pololetí školního roku.
Mgr. Zdeňka Párová
■