Kultura

ZA POZNÁNÍM SVĚTA I SEBE

Ačkoliv je Divadlo Polárka, spravované MČ

Brno-střed, jednou z nejmenších brněnských profesionálních scén, získalo si pod

uměleckým vedením Jana Cimra a Natálie

Pelcové nejen návštěvnickou oblibu, ale

i výrazný ohlas odborné veřejnosti.

V celostátním měřítku k tomu dalo na jaře

2017 podnět především textově a inscenačně

náročné drama nonkonformního polského

autora Tadeusze Słobodzianka Naše třída

v režii Břetislava Rychlíka.

Je dobře, že u svých mírně rozbíhavých

aktivit na dvou hracích prostorech (příležitostně i v Klubu Leitnerova) a při rychle nasazovaných premiérách (tak si jakožto startovací

rampa čerstvých absolventů JAMU počínalo

hned od svého založení r. 1999) oficiálně

deklarované divadlo pro děti a mládež soustavně pamatuje na obecenstvo širokého

věkového rozptylu – doslova od batolat přes

mateřské a základní školy po studentské teenagery, ba i dospělé, přičemž se nevyhýbá

nevtíravě poučující přidané hodnotě pořadů.

Přívětivé foyer se otevírá den co den, často

i dvakrát, aktuálně pro šest nových her.

Na říjnový úvod nynější 21. sezony, s mottem Hrdinství – no jak to kdo vezme, přizvala

Polárka (po šéfovi ústeckého ČS Filipu

Nuckollsovi k české premiéře Vnitřní nepřítel

z pera Francouzky Marylin Mattei) dalšího

renomovaného hosta, nedávnou uměleckou

šéfku zlínského MD Hanu Mikoláškovou, pro

niž to byl svým způsobem návrat do povědomého prostředí.

Odvážně zvolila vlastní dramatizaci rozsáhlejší dvojdílné povídky Siddhártha (1922) od

německy píšícího, ve Švýcarsku žijícího autora Hermanna Hesseho. Humanistický prozaik, lyrik a esejista, první nobelista za literaturu po druhé světové válce, u nás známý

např. románem Stepní vlk, jehož rodiče působili jako evangeličtí misionáři v Indii, pod vlivem soudobého psychoanalytického bádání

beletristicky zkoumal vztah tělesna a duchovna v lidském nitru.

Půldruhahodinové nonstop představení,

v Cimrově dramaturgii adresované už dětem

od devíti let, uvážlivě respektuje (v neuvedeném citlivém překladu Miloše Černého)

dějovou linku básnivé exotické předlohy.

Titulní mladý bráhman, nositel původního

jména Buddhy (typově odpovídající a interpretačně zdatný Tomáš Sukup), po rozchodu

s otcem opouští domov, nejprve doprovázen

povahou odlišným přítelem Góvindou (Jaro-

slav Tomáš). Nastupuje jakousi iniciační cestu

různými prostředími: v poměrně výstižných

epizodách se mj. setká s asketickým šramanou (Alfred Texel), naváže milostný vztah

s kurtizánou Kamalou (Kateřina Veselá), čerpá

moudrost u převozníka Vasudévy (Barbora

Kocmánková) atd., až ve stáří jeho duše

dospěje do kýženého stadia nirvány.

V abstraktní minimalistické výpravě Davida

Janoška s bambusovými tyčemi na tazích

a náznaky indických oděvů, při decentních

nahrávkách tradiční hudby (tibetská mísa,

flétna, bicí) Jana Kyncla a „jogínské“ choreografii Hany Achilles nabízí se školákům první,

možná jen intuitivní dotek moudrosti orientálních náboženství a filozofie.

Kritický žebříček Divadelních novin vyzdvihl Siddhárthu tříhvězdičkovým hodnocením

„je dobré vidět“.

PhDr. Vít Závodský

■

02/2019

Nevlídno? Zima?

Šup do Polárky!

02

03

04

05

07

11

12

13

14

15

23

26

28

Cirkus Unikum věk 5+

10.30 & 15.30

MALÁ SCÉNA

věk

2+

ne Tančírna

14.30 & 16.00

LEITNERKA

15.00

Obři věk 3+

MALÁ SCÉNA

po Od maličkých k velikým věk 3+

17.30

MALÁ SCÉNA

věk

5+

út Tamtadarova dobrodružství

17.30

čt Siddhártha věk 9+

17.30

MALÁ SCÉNA

po Jak dělá ryba věk 0+

14.00 & 15.30

MALÁ SCÉNA

út Jak dělá ryba věk 0+

14.00 & 15.30

MALÁ SCÉNA

věk

0+

st Jak dělá ryba

14.00 & 15.30

MALÁ SCÉNA

čt Jak dělá ryba věk 0+

14.00 & 15.30

MALÁ SCÉNA

DERNIÉRA

pá Jak dělá ryba věk 0+

14.00 & 15.30

PREMIÉRA

věk

6+

so Vinnetou

15.30

út Vinnetou věk 6+

17.30

čt Bratři Lví srdce věk 7+

17.30

V dopoledních hodinách hrajeme pro školy a školky.

so

Celý program najdete na našem webu. Změna programu vyhrazena.

www.divadlopolarka.cz, rezervace vstupenek +420 770 142 638

Zpravodaj městské části Brno-střed | únor 2019 | 29