Kultura
ZA POZNÁNÍM SVĚTA I SEBE
Ačkoliv je Divadlo Polárka, spravované MČ
Brno-střed, jednou z nejmenších brněnských profesionálních scén, získalo si pod
uměleckým vedením Jana Cimra a Natálie
Pelcové nejen návštěvnickou oblibu, ale
i výrazný ohlas odborné veřejnosti.
V celostátním měřítku k tomu dalo na jaře
2017 podnět především textově a inscenačně
náročné drama nonkonformního polského
autora Tadeusze Słobodzianka Naše třída
v režii Břetislava Rychlíka.
Je dobře, že u svých mírně rozbíhavých
aktivit na dvou hracích prostorech (příležitostně i v Klubu Leitnerova) a při rychle nasazovaných premiérách (tak si jakožto startovací
rampa čerstvých absolventů JAMU počínalo
hned od svého založení r. 1999) oficiálně
deklarované divadlo pro děti a mládež soustavně pamatuje na obecenstvo širokého
věkového rozptylu – doslova od batolat přes
mateřské a základní školy po studentské teenagery, ba i dospělé, přičemž se nevyhýbá
nevtíravě poučující přidané hodnotě pořadů.
Přívětivé foyer se otevírá den co den, často
i dvakrát, aktuálně pro šest nových her.
Na říjnový úvod nynější 21. sezony, s mottem Hrdinství – no jak to kdo vezme, přizvala
Polárka (po šéfovi ústeckého ČS Filipu
Nuckollsovi k české premiéře Vnitřní nepřítel
z pera Francouzky Marylin Mattei) dalšího
renomovaného hosta, nedávnou uměleckou
šéfku zlínského MD Hanu Mikoláškovou, pro
niž to byl svým způsobem návrat do povědomého prostředí.
Odvážně zvolila vlastní dramatizaci rozsáhlejší dvojdílné povídky Siddhártha (1922) od
německy píšícího, ve Švýcarsku žijícího autora Hermanna Hesseho. Humanistický prozaik, lyrik a esejista, první nobelista za literaturu po druhé světové válce, u nás známý
např. románem Stepní vlk, jehož rodiče působili jako evangeličtí misionáři v Indii, pod vlivem soudobého psychoanalytického bádání
beletristicky zkoumal vztah tělesna a duchovna v lidském nitru.
Půldruhahodinové nonstop představení,
v Cimrově dramaturgii adresované už dětem
od devíti let, uvážlivě respektuje (v neuvedeném citlivém překladu Miloše Černého)
dějovou linku básnivé exotické předlohy.
Titulní mladý bráhman, nositel původního
jména Buddhy (typově odpovídající a interpretačně zdatný Tomáš Sukup), po rozchodu
s otcem opouští domov, nejprve doprovázen
povahou odlišným přítelem Góvindou (Jaro-
slav Tomáš). Nastupuje jakousi iniciační cestu
různými prostředími: v poměrně výstižných
epizodách se mj. setká s asketickým šramanou (Alfred Texel), naváže milostný vztah
s kurtizánou Kamalou (Kateřina Veselá), čerpá
moudrost u převozníka Vasudévy (Barbora
Kocmánková) atd., až ve stáří jeho duše
dospěje do kýženého stadia nirvány.
V abstraktní minimalistické výpravě Davida
Janoška s bambusovými tyčemi na tazích
a náznaky indických oděvů, při decentních
nahrávkách tradiční hudby (tibetská mísa,
flétna, bicí) Jana Kyncla a „jogínské“ choreografii Hany Achilles nabízí se školákům první,
možná jen intuitivní dotek moudrosti orientálních náboženství a filozofie.
Kritický žebříček Divadelních novin vyzdvihl Siddhárthu tříhvězdičkovým hodnocením
„je dobré vidět“.
PhDr. Vít Závodský
■
02/2019
Nevlídno? Zima?
Šup do Polárky!
02
03
04
05
07
11
12
13
14
15
23
26
28
Cirkus Unikum věk 5+
10.30 & 15.30
MALÁ SCÉNA
věk
2+
ne Tančírna
14.30 & 16.00
LEITNERKA
15.00
Obři věk 3+
MALÁ SCÉNA
po Od maličkých k velikým věk 3+
17.30
MALÁ SCÉNA
věk
5+
út Tamtadarova dobrodružství
17.30
čt Siddhártha věk 9+
17.30
MALÁ SCÉNA
po Jak dělá ryba věk 0+
14.00 & 15.30
MALÁ SCÉNA
út Jak dělá ryba věk 0+
14.00 & 15.30
MALÁ SCÉNA
věk
0+
st Jak dělá ryba
14.00 & 15.30
MALÁ SCÉNA
čt Jak dělá ryba věk 0+
14.00 & 15.30
MALÁ SCÉNA
DERNIÉRA
pá Jak dělá ryba věk 0+
14.00 & 15.30
PREMIÉRA
věk
6+
so Vinnetou
15.30
út Vinnetou věk 6+
17.30
čt Bratři Lví srdce věk 7+
17.30
V dopoledních hodinách hrajeme pro školy a školky.
so
Celý program najdete na našem webu. Změna programu vyhrazena.
www.divadlopolarka.cz, rezervace vstupenek +420 770 142 638
Zpravodaj městské části Brno-střed | únor 2019 | 29