Informujeme

VELKÝ ÚSPĚCH OBCHODKY

NA KOTLÁŘSKÉ

Projekt Studium bez hranic, který již pět

let běží na Obchodní akademii, Střední

odborné škole knihovnické a Vyšší odborné škole Brno, Kotlářská 9, získal významné

prestižní ocenění. Umístil se jako druhý

nejlepší z celkem 300 hodnocených projektů v programu Erasmus+ a získal cenu

Domu zahraničních služeb v sektoru odborného vzdělávání a přípravy.

Žáci Obchodní a Střední odborné školy

knihovnické a Vyšší odborné školy Brno, Kotlářská 9, už pět let pravidelně vyjíždějí na

odborné stáže do světa, aby si vyzkoušeli

práci v zahraničních firmách a zdokonalili se

v cizím jazyku. Celkem už stáž absolvovalo

na 150 studentů.

V prosinci vyjela další skupina 19 žáků a studentů Obchodní akademie, Střední odborné

školy knihovnické a Vyšší odborné školy Brno,

Kotlářská 9 na odbornou stáž do Londýna.

V rámci programu Erasmus+ žáci pracovali

dva týdny ve firmách a institucích, přičemž

veškeré náklady byly hrazeny Evropskou unií.

Cílem bylo rozšířit profesionální kompetence žáků a studentů v oblasti jejich studia,

poznat rozdíly v práci v českých a anglických

firmách či institucích, spojit teoretické znalosti

s praktickými zkušenostmi a zdokonalit znalost jazyka. Naučili se také svou práci vhodně

odprezentovat spolupracovníkům a zákazníkům firmy či odborné instituce, což přispělo

k rozvoji jejich soft-skills. Navíc si rozšířili svou

CO VLONI PÁLILO

SPOTŘEBITELE?

Právní poradci a poradkyně dTestu vyřešili

v roce 2018 více než 47 tisíc dotazů a stížností, což je téměř 200 telefonických či

e-mailových případů každý pracovní den.

Poradenství je všem spotřebitelům přístupné zdarma, ať už je rada jednoduchá,

či věc vyžaduje hlubší právní posouzení.

Co české spotřebitele v uplynulém roce

trápilo nejvíce?

Poradenská linka dTestu na telefonních

číslech 299 149 009 či 222 767 221 je v provozu každý pracovní den od 9.00 do 17.00

hodin. Lidé na ní mohou konzultovat nejrůznější spotřebitelské problémy, a to za cenu

běžného tarifu volání. Kdo preferuje písemnou komunikaci, může svůj dotaz vložit prostřednictvím elektronického formuláře na

www.dtest.cz/e-poradna.

Spotřebitelé se v roce 2018 nejčastěji ptali

na vracení zboží v kamenných obchodech,

odstupování od smluv uzavřených přes internet a mimo obchodní prostory, uplatňování

reklamací nebo na mimosoudní řešení spotřebitelských sporů.

„Cílem poradenství je také osvěta. Považujeme za důležité, aby lidé věděli, jak hájit

svá práva. Zároveň se snažíme vyvracet

mýty. Jedním z nejčastějších omylů spotřebitelů bylo v loňském roce to, že ztráta důvěry

ve výrobek je právním důvodem ke zrušení

smlouvy,“ uvedl vedoucí právního oddělení

dTestu Lukáš Zelený.

Konkrétní stížnosti zpravidla směřovaly

na zamítnuté reklamace, podomní prodej

energií, automatické strhávání peněz internetovými seznamkami, doručování neobjednaného zboží, zvyšování cen za volání,

koupi vozidel z autobazaru či na problémy

se zhotovením díla. „Některé problémy

jsme řešili opakovaně, což nám pomohlo

odhalit závažné prohřešky obchodníků

i poskytovatelů služeb a mohli jsme proti

tomuto jednání podniknout další kroky,“

podotkl Zelený.

Některé případy se vymykají z dlouhé

řady ostatních, ať už neobvyklostí řešeného

problému nebo výší finanční částky, o kterou se jedná. Kvůli nestandardně vysokému

znalost odborné terminologie v anglickém

jazyce. Stážisté byli nadšeni pozitivním a aktivním přístupem zaměstnanců ve firmách, individuálním přístupem ke klientům, trpělivostí

a ohleduplností spolupracovníků i vzájemným

respektem mezi lidmi z tolika odlišných kultur.

Hlavně oceňovali pozitivitu lidí, dobrou náladu, srdečnost a řešení všech komplikací v klidu. Všichni účastníci se shodli, že na tuto stáž

budou rádi vzpomínat a byla velkým přínosem

pro jejich osobní, odborný i jazykový rozvoj.

Studenti zvládli veškerou práci bez problémů a zaměstnavatelé vysoce hodnotili jejich

komunikační dovednosti, odborné znalosti

i pracovní morálku. Skvěle reprezentovali naši

školu v zahraničí a tímto jim ještě jednou děkujeme. Děkujeme i kolegyním Mgr. Martině Lojdové a Ing. Olze Koudelkové, které studenty

na stáži doprovázely a také všem vyučujícím

naší školy, jež se zasloužili o výbornou odbornou a jazykovou úroveň našich žáků. Těšíme

se, že projekt bude pokračovat i nadále.

Ing. Mgr. Jiří Haičman

■

vyúčtování za telefon se na poradnu obrátila

paní Andrea. Operátor po ní požadoval částku 190 000 korun za pouhých 200 MB dat

čerpaných v České republice. Paní Andrea

zachovala chladnou hlavu a vyúčtování

reklamovala podle instrukcí od spotřebitelské poradny dTestu. Ukázalo se, že jí byla

původní částka chybně počítána podle nejvyšších sazeb, a tak nakonec zaplatila

pouze 500 korun.

Nepříjemnou dohru navazování známosti

prostřednictvím internetových seznamek řeší

řada jejich uživatelů. Internetové seznamky

často lákají nové zákazníky, aby vyzkoušeli

jejich služby na měsíc za snížený poplatek.

Že je ale potřeba se po zkušebním měsíci

aktivně odregistrovat, zjistí uživatelé většinou

až ve chvíli, kdy jim z účtu odputují nemalé

peníze za další členské období.

„Pokud stojíte před nějakým právním problémem, je rozhodně na místě řešit jej raději

dříve, než později. Správné informace ohledně vašich spotřebitelských práv vám mohou

pomoci ušetřit mnoho potíží i peněz. A pokud

už bude na řešení vašeho konkrétního problému pozdě, možná se díky znalosti svých

práv a povinností v budoucnu do podobné

situace už nedostanete,“ poradil Zelený.

Kristýna Kuncová

■

Zpravodaj městské části Brno-střed | únor 2019 | 11