Informujeme
VELKÝ ÚSPĚCH OBCHODKY
NA KOTLÁŘSKÉ
Projekt Studium bez hranic, který již pět
let běží na Obchodní akademii, Střední
odborné škole knihovnické a Vyšší odborné škole Brno, Kotlářská 9, získal významné
prestižní ocenění. Umístil se jako druhý
nejlepší z celkem 300 hodnocených projektů v programu Erasmus+ a získal cenu
Domu zahraničních služeb v sektoru odborného vzdělávání a přípravy.
Žáci Obchodní a Střední odborné školy
knihovnické a Vyšší odborné školy Brno, Kotlářská 9, už pět let pravidelně vyjíždějí na
odborné stáže do světa, aby si vyzkoušeli
práci v zahraničních firmách a zdokonalili se
v cizím jazyku. Celkem už stáž absolvovalo
na 150 studentů.
V prosinci vyjela další skupina 19 žáků a studentů Obchodní akademie, Střední odborné
školy knihovnické a Vyšší odborné školy Brno,
Kotlářská 9 na odbornou stáž do Londýna.
V rámci programu Erasmus+ žáci pracovali
dva týdny ve firmách a institucích, přičemž
veškeré náklady byly hrazeny Evropskou unií.
Cílem bylo rozšířit profesionální kompetence žáků a studentů v oblasti jejich studia,
poznat rozdíly v práci v českých a anglických
firmách či institucích, spojit teoretické znalosti
s praktickými zkušenostmi a zdokonalit znalost jazyka. Naučili se také svou práci vhodně
odprezentovat spolupracovníkům a zákazníkům firmy či odborné instituce, což přispělo
k rozvoji jejich soft-skills. Navíc si rozšířili svou
CO VLONI PÁLILO
SPOTŘEBITELE?
Právní poradci a poradkyně dTestu vyřešili
v roce 2018 více než 47 tisíc dotazů a stížností, což je téměř 200 telefonických či
e-mailových případů každý pracovní den.
Poradenství je všem spotřebitelům přístupné zdarma, ať už je rada jednoduchá,
či věc vyžaduje hlubší právní posouzení.
Co české spotřebitele v uplynulém roce
trápilo nejvíce?
Poradenská linka dTestu na telefonních
číslech 299 149 009 či 222 767 221 je v provozu každý pracovní den od 9.00 do 17.00
hodin. Lidé na ní mohou konzultovat nejrůznější spotřebitelské problémy, a to za cenu
běžného tarifu volání. Kdo preferuje písemnou komunikaci, může svůj dotaz vložit prostřednictvím elektronického formuláře na
www.dtest.cz/e-poradna.
Spotřebitelé se v roce 2018 nejčastěji ptali
na vracení zboží v kamenných obchodech,
odstupování od smluv uzavřených přes internet a mimo obchodní prostory, uplatňování
reklamací nebo na mimosoudní řešení spotřebitelských sporů.
„Cílem poradenství je také osvěta. Považujeme za důležité, aby lidé věděli, jak hájit
svá práva. Zároveň se snažíme vyvracet
mýty. Jedním z nejčastějších omylů spotřebitelů bylo v loňském roce to, že ztráta důvěry
ve výrobek je právním důvodem ke zrušení
smlouvy,“ uvedl vedoucí právního oddělení
dTestu Lukáš Zelený.
Konkrétní stížnosti zpravidla směřovaly
na zamítnuté reklamace, podomní prodej
energií, automatické strhávání peněz internetovými seznamkami, doručování neobjednaného zboží, zvyšování cen za volání,
koupi vozidel z autobazaru či na problémy
se zhotovením díla. „Některé problémy
jsme řešili opakovaně, což nám pomohlo
odhalit závažné prohřešky obchodníků
i poskytovatelů služeb a mohli jsme proti
tomuto jednání podniknout další kroky,“
podotkl Zelený.
Některé případy se vymykají z dlouhé
řady ostatních, ať už neobvyklostí řešeného
problému nebo výší finanční částky, o kterou se jedná. Kvůli nestandardně vysokému
znalost odborné terminologie v anglickém
jazyce. Stážisté byli nadšeni pozitivním a aktivním přístupem zaměstnanců ve firmách, individuálním přístupem ke klientům, trpělivostí
a ohleduplností spolupracovníků i vzájemným
respektem mezi lidmi z tolika odlišných kultur.
Hlavně oceňovali pozitivitu lidí, dobrou náladu, srdečnost a řešení všech komplikací v klidu. Všichni účastníci se shodli, že na tuto stáž
budou rádi vzpomínat a byla velkým přínosem
pro jejich osobní, odborný i jazykový rozvoj.
Studenti zvládli veškerou práci bez problémů a zaměstnavatelé vysoce hodnotili jejich
komunikační dovednosti, odborné znalosti
i pracovní morálku. Skvěle reprezentovali naši
školu v zahraničí a tímto jim ještě jednou děkujeme. Děkujeme i kolegyním Mgr. Martině Lojdové a Ing. Olze Koudelkové, které studenty
na stáži doprovázely a také všem vyučujícím
naší školy, jež se zasloužili o výbornou odbornou a jazykovou úroveň našich žáků. Těšíme
se, že projekt bude pokračovat i nadále.
Ing. Mgr. Jiří Haičman
■
vyúčtování za telefon se na poradnu obrátila
paní Andrea. Operátor po ní požadoval částku 190 000 korun za pouhých 200 MB dat
čerpaných v České republice. Paní Andrea
zachovala chladnou hlavu a vyúčtování
reklamovala podle instrukcí od spotřebitelské poradny dTestu. Ukázalo se, že jí byla
původní částka chybně počítána podle nejvyšších sazeb, a tak nakonec zaplatila
pouze 500 korun.
Nepříjemnou dohru navazování známosti
prostřednictvím internetových seznamek řeší
řada jejich uživatelů. Internetové seznamky
často lákají nové zákazníky, aby vyzkoušeli
jejich služby na měsíc za snížený poplatek.
Že je ale potřeba se po zkušebním měsíci
aktivně odregistrovat, zjistí uživatelé většinou
až ve chvíli, kdy jim z účtu odputují nemalé
peníze za další členské období.
„Pokud stojíte před nějakým právním problémem, je rozhodně na místě řešit jej raději
dříve, než později. Správné informace ohledně vašich spotřebitelských práv vám mohou
pomoci ušetřit mnoho potíží i peněz. A pokud
už bude na řešení vašeho konkrétního problému pozdě, možná se díky znalosti svých
práv a povinností v budoucnu do podobné
situace už nedostanete,“ poradil Zelený.
Kristýna Kuncová
■
Zpravodaj městské části Brno-střed | únor 2019 | 11