Naše školy
Mateřská škola na Křídlovické má za sebou úspěšný projekt
Pomozte mi mluvit hezky česky
V rámci Rozvojového programu Podpora logopedické prevence v předškolním vzdělávání v roce 2015, poskytnutého
Ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy ČR, se naše
MŠ přihlásila do tohoto programu s projektem „Pomozte mi
mluvit hezky česky“ – projekt
na podporu logopedické prevence v MŠ Křídlovická.
Vzhledem k tomu, že v současné
době byl obecně zaznamenán
vysoký výskyt řečových vad u dětí
předškolního věku a vzhledem
k tomu, že jedním z hlavních
vzdělávacích cílů předškolního
vzdělávání je rozvoj komunikačních schopností, rozhodli jsme se
zefektivnit řečovou výchovu dětí
a zařadit do programu naší MŠ
logopedickou prevenci.
Cíle tohoto projektu byly čtyři:
1. Aktivní vyhledávání dětí s narušenou komunikační schopností, předcházení poruchám
komunikačních schopností
a podpora správného řečového vývoje.
2. Správný řečový vývoj podpořit
vhodnými logopedickými pomůckami, které pomohou pedagogům při práci.
3. Rozšíření kvalifikace pedagogického pracovníka MŠ, a to
v akreditovaném programu
Logopedický asistent – primární logopedická prevence ve
školství.
4. Podpora motivace rodičů
a jejich nenásilné včlenění do
spolupráce při rozvoji řeči
jejich dětí. Dále jejich informovanost a zainteresovanost
v této oblasti.
Materiální zajištění projektu bylo
z dotace MŠMT na tento projekt
a ze spolufinancování naší školou.
Vzhledem k tomu, že projekt byl
úspěšný, podařilo se nám dosáhnout všech čtyř cílů. Byla uskutečněna „Motivační schůzka“ klinického logopeda s rodiči, kde byli
rodiče informováni o důležitosti
řečového rozvoje dětí v předškolním věku a o možnosti nápravy
řečových vad. V naší MŠ byla také
uskutečněna depistáž dětí s řečovými vadami a rodiče obdrželi
vyjádření logopeda k úrovni řečového vývoje jejich dětí, s případným doporučením k logopedické
péči. Dále jsme díky projektu
vybavili naši MŠ moderními
pomůckami, počítačovou technikou s výukovými logopedickými
programy, přenosným CD přehrávačem, laminovačkou a fóliemi
pro zatavování kartiček a obrázků, které podpoří logopedickou
činnost. Díky novému vybavení
se stane logopedická péče pro
děti atraktivnější a zábavnější.
Došlo i k rozšíření kvalifikace jednoho z pedagogických pracovníků MŠ, a to v akreditovaném programu Logopedický asistent –
primární logopedická prevence
ve školství.
Handicap v oblasti řeči může přinést dítěti mnoho problémů v životě. Je ohroženo jeho postavení ve
skupině vrstevníků, v navazování
vztahů i v sebehodnocení. Narušení řečového vývoje může způsobovat i obtíže při učení, a pokud
přetrvává do dospělosti, i ve volbě
povolání. U předškolních dětí velmi často přetrvává nesprávná
výslovnost mnoha hlásek a artikulační neobratnost. Dále bývá
oslabena fonematická diferenciace, analýza a syntéza i sluchová
paměť. To vše se negativně projeví při nácviku čtení a psaní.
Oslabení jazykového citu znesnadňuje procvičování gramatiky.
Nedostatky v porozumění řeči
a malá slovní zásoba znamenají
pro dítě velké znevýhodnění při
získávání nových informací v jednotlivých předmětech. Je dokázáno, že deficity ve vývoji řeči
v předškolním věku často předcházejí specifickým poruchám
učení, které se projeví až v ZŠ.
Proto jsme velmi rádi, že se nám
podařilo tímto úspěšným projektem podpořit tak důležitou oblast,
jako je logopedická prevence
v naší MŠ.
Mgr. Lenka Hofírková,
ZŠ a MŠ Brno, Křídlovická
Základní škola Husova představila moderní dějiny projektem
Střední Evropa a studená válka aneb Po stopách železné opony
Naše škola získala se svým
projektem „Střední Evropa
a studená válka aneb Po stopách železné opony“ grant
z „Dotačního programu MŠMT
na podporu vzdělávání v jazycích národnostních menšin
a multikulturní výchovy v roce
2015“.
Hlavním cílem projektu bylo srozumitelným způsobem seznámit
žáky s historií železné opony
a obdobím studené války ve
střední Evropě. V první polovině
roku 2015 proběhl dějepisný
seminář, během něhož se uskutečnila exkurze do Ústavu pro studium totalitních režimů v Praze
a Muzea železné opony ve Valticích. Součástí dalších projektových aktivit byla i prohlídka Národního parku Podyjí a návštěva
Berlína, při které žáci navštívili
několik pamětihodností souvisejících s obdobím studené války
a rozděleného Berlína.
Na závěr celého projektu se žáci
školy zúčastnili mezinárodní konference na zámku v Mikulově, kde
mimo jiné vystavovali své výtvarné práce o železné oponě. Poděkování za možnost uspořádání
žákovské výstavy patří Občanskému sdružení Paměť, které
konferenci o železné oponě pořádalo. Velké poděkování patří také
učitelům, kteří se aktivně a zod-
povědně podíleli na uspořádání
jednotlivých aktivit projektu a tvorbě didaktických materiálů.
Jakub Cimala,
učitel a manažer projektu
13
ZPRAVODAJ městské části Brno-střed | Leden 2016