Naše školy

Mateřská škola na Křídlovické má za sebou úspěšný projekt

Pomozte mi mluvit hezky česky

V rámci Rozvojového programu Podpora logopedické prevence v předškolním vzdělávání v roce 2015, poskytnutého

Ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy ČR, se naše

MŠ přihlásila do tohoto programu s projektem „Pomozte mi

mluvit hezky česky“ – projekt

na podporu logopedické prevence v MŠ Křídlovická.

Vzhledem k tomu, že v současné

době byl obecně zaznamenán

vysoký výskyt řečových vad u dětí

předškolního věku a vzhledem

k tomu, že jedním z hlavních

vzdělávacích cílů předškolního

vzdělávání je rozvoj komunikačních schopností, rozhodli jsme se

zefektivnit řečovou výchovu dětí

a zařadit do programu naší MŠ

logopedickou prevenci.

Cíle tohoto projektu byly čtyři:

1. Aktivní vyhledávání dětí s narušenou komunikační schopností, předcházení poruchám

komunikačních schopností

a podpora správného řečového vývoje.

2. Správný řečový vývoj podpořit

vhodnými logopedickými pomůckami, které pomohou pedagogům při práci.

3. Rozšíření kvalifikace pedagogického pracovníka MŠ, a to

v akreditovaném programu

Logopedický asistent – primární logopedická prevence ve

školství.

4. Podpora motivace rodičů

a jejich nenásilné včlenění do

spolupráce při rozvoji řeči

jejich dětí. Dále jejich informovanost a zainteresovanost

v této oblasti.

Materiální zajištění projektu bylo

z dotace MŠMT na tento projekt

a ze spolufinancování naší školou.

Vzhledem k tomu, že projekt byl

úspěšný, podařilo se nám dosáhnout všech čtyř cílů. Byla uskutečněna „Motivační schůzka“ klinického logopeda s rodiči, kde byli

rodiče informováni o důležitosti

řečového rozvoje dětí v předškolním věku a o možnosti nápravy

řečových vad. V naší MŠ byla také

uskutečněna depistáž dětí s řečovými vadami a rodiče obdrželi

vyjádření logopeda k úrovni řečového vývoje jejich dětí, s případným doporučením k logopedické

péči. Dále jsme díky projektu

vybavili naši MŠ moderními

pomůckami, počítačovou technikou s výukovými logopedickými

programy, přenosným CD přehrávačem, laminovačkou a fóliemi

pro zatavování kartiček a obrázků, které podpoří logopedickou

činnost. Díky novému vybavení

se stane logopedická péče pro

děti atraktivnější a zábavnější.

Došlo i k rozšíření kvalifikace jednoho z pedagogických pracovníků MŠ, a to v akreditovaném programu Logopedický asistent –

primární logopedická prevence

ve školství.

Handicap v oblasti řeči může přinést dítěti mnoho problémů v životě. Je ohroženo jeho postavení ve

skupině vrstevníků, v navazování

vztahů i v sebehodnocení. Narušení řečového vývoje může způsobovat i obtíže při učení, a pokud

přetrvává do dospělosti, i ve volbě

povolání. U předškolních dětí velmi často přetrvává nesprávná

výslovnost mnoha hlásek a artikulační neobratnost. Dále bývá

oslabena fonematická diferenciace, analýza a syntéza i sluchová

paměť. To vše se negativně projeví při nácviku čtení a psaní.

Oslabení jazykového citu znesnadňuje procvičování gramatiky.

Nedostatky v porozumění řeči

a malá slovní zásoba znamenají

pro dítě velké znevýhodnění při

získávání nových informací v jednotlivých předmětech. Je dokázáno, že deficity ve vývoji řeči

v předškolním věku často předcházejí specifickým poruchám

učení, které se projeví až v ZŠ.

Proto jsme velmi rádi, že se nám

podařilo tímto úspěšným projektem podpořit tak důležitou oblast,

jako je logopedická prevence

v naší MŠ.



Mgr. Lenka Hofírková,

ZŠ a MŠ Brno, Křídlovická

Základní škola Husova představila moderní dějiny projektem

Střední Evropa a studená válka aneb Po stopách železné opony

Naše škola získala se svým

projektem „Střední Evropa

a studená válka aneb Po stopách železné opony“ grant

z „Dotačního programu MŠMT

na podporu vzdělávání v jazycích národnostních menšin

a multikulturní výchovy v roce

2015“.

Hlavním cílem projektu bylo srozumitelným způsobem seznámit

žáky s historií železné opony

a obdobím studené války ve

střední Evropě. V první polovině

roku 2015 proběhl dějepisný

seminář, během něhož se uskutečnila exkurze do Ústavu pro studium totalitních režimů v Praze

a Muzea železné opony ve Valticích. Součástí dalších projektových aktivit byla i prohlídka Národního parku Podyjí a návštěva

Berlína, při které žáci navštívili

několik pamětihodností souvisejících s obdobím studené války

a rozděleného Berlína.

Na závěr celého projektu se žáci

školy zúčastnili mezinárodní konference na zámku v Mikulově, kde

mimo jiné vystavovali své výtvarné práce o železné oponě. Poděkování za možnost uspořádání

žákovské výstavy patří Občanskému sdružení Paměť, které

konferenci o železné oponě pořádalo. Velké poděkování patří také

učitelům, kteří se aktivně a zod-

povědně podíleli na uspořádání

jednotlivých aktivit projektu a tvorbě didaktických materiálů.



Jakub Cimala,

učitel a manažer projektu

13

ZPRAVODAJ městské části Brno-střed | Leden 2016