Kultura
CIVILIZOVANÁ ŽENA V UMĚNÍ I DOMA
Moravská galerie hledá umělecká díla i užitkové předměty z období první republiky
pro připravovanou výstavu Civilizovaná
žena.
Výstava Civilizovaná žena: Ideál i paradox
prvorepublikové vizuální kultury se bude
konat v roce 2021.
V centru její pozornosti bude nejen volné
umění, tedy malířství, sochařství, kresba, grafika, ale rovněž ty aspekty dobové vizuální
kultury, které měly bezprostřední dopad na
život žen v době první republiky nebo které
ho reflektovaly: bydlení a životní styl, včetně
interiérového designu, dále móda, grafický
design, fotografie, reklama a film.
Proto galerie hledá umělecká díla, užitkové předměty, oděvy nedělní i pracovní
a tiskoviny: časopisy, knihy, reklamy, plakáty, obalovou techniku a módní střihy, které souvisejí s životem žen v první republice
MÓDA ZACHYCENÁ
ZRCADLEM DOBY
V Moravském zemském muzeu na Zelném trhu je do 24. srpna umístěna
výstava Jako růže – móda zrcadlem
doby.
„Nestálá a rozmarná moda objevuje
se při každé saissoně v nové podobě.
Dnes přirovnávám ji k motýlu, který mlsá
ze všech květin a vybéře si to nejlepší.“
Tímto výrokem redaktora módního časopisu Nové mody z roku 1918 se inspirovaly
pracovnice Etnografického ústavu Moravského zemského muzea. Stejně jako onen
motýl se i kurátorky výstavy snažily z rozsáhlých sbírek textilu muzea vybrat to nejlepší, aby mohly návštěvníky seznámit
s vývojem převážně dámského městského oděvu z období mezi lety 1880 a 1925
a s vlivy, které hrály nejdůležitější roli při
jeho proměnách.
Na výstavě budou ke zhlédnutí nákladně řešené šaty z drahých materiálů z konce 19. a přelomu 20. století, oděvy s husí
hrudí z prvního desetiletí 20. století, střízlivé variabilní komplety z doby první světové války i šaty se sníženým pasem typické pro dvacátá léta 20. století. Opomenuto
nezůstane oblečení mužů, dětí a tradiční
oděv obyvatel brněnského venkova.
Vystavena bude řada dobových módních
doplňků, obuvi i spodního prádla.
(mav) ■
Více na www.mzm.cz.
a meziválečnou ikonou moderní, civilizované ženy.
Zájem má rovněž o materiály ze života
prvorepublikových ženských spolků, o fotografie a krátkometrážní filmy tematizující
veřejný i rodinný život žen a o předměty související s organizací a technikou domácnosti,
hygienou, zdravím či okrašlováním: žehličky,
ledničky, mixéry a hnětače, prací stroje, vysavače, šicí stroje, osobní váhy, horská slunce,
vysoušeče vlasů a podobně. Jednou z ambicí
výstavy je představit nejen práci známých
osobností, ale i zapomenutých nebo neznámých tvůrců.
Kurátorkou sbírky textilu a módy je Andrea
Březinová. Pokud máte předměty, které by
mohly výstavu obohatit, můžete ji kontaktovat
na telefonním čísle 608 072 199 nebo e-mailu: andrea.brezinova@moravska-galerie.cz.
Michaela Paučo
■
GENIÁLNÍ PŘÍTELKYNĚ
Ještě do 11. února je v Galerii TIC U Dobrého pastýře na Radnické 4 možné zhlédnout výstavu Geniální přítelkyně.
Titul výstavy cituje románovou tetralogii
Eleny Ferrante, která je velkolepým portrétem
vypravěččiny kamarádky. Výstava totiž sleduje fenomén portrétování přátel na příkladu
několika současných umělkyň a umělců. Otevírá témata identity, zobrazení i vývoje tohoto
tradičního malířského konceptu v selfie současnosti.
Portrét či autoportrét se pojí s jistou posedlostí, se kterou se k němu autoři vracejí
a zachycují tváře svých blízkých nebo své
vlastní. Lidská psychika má obecně zvýšenou
citlivost ke vnímání tváří a jejich zobrazování
je spolehlivě poutavé a strhující. Portrét je
také přirozeným studijním žánrem, je součástí
výuky malby. Malovaný portrét stále zastává
26 | Zpravodaj městské části Brno-střed | únor 2020
i roli zvěčnění konkrétního člověka v trvanlivém médiu, pravděpodobně přesahujícím
délku jeho života, a zůstává tak zprávou
o jeho přítomnosti. Médium malby vybízí
k personifikaci obrazu víc než jiná výtvarná
média.
Malířský proces autor často chápe jako
vývoj událostí, ve kterém ho obraz sám vede
a říká si o určitý zásah. Obraz se dostává do
role jednající osoby, nadané vlastní vůlí či
inteligencí. V případě portrétu může být jeho
ztotožnění se zobrazovanou osobou ještě
výraznější. Nesmrtelným způsobem ztvárnil
motiv žijícího portrétu Oscar Wilde v románu Obraz Doriana Graye. Obrazy bývají ztotožňovány i se svými autory a traduje se, že
zároveň s portrétem toho druhého maluje
malíř vždy i sám sebe.
(kad) ■
Více na www.galerie-tic.cz.