Kultura

CIVILIZOVANÁ ŽENA V UMĚNÍ I DOMA

Moravská galerie hledá umělecká díla i užitkové předměty z období první republiky

pro připravovanou výstavu Civilizovaná

žena.

Výstava Civilizovaná žena: Ideál i paradox

prvorepublikové vizuální kultury se bude

konat v roce 2021.

V centru její pozornosti bude nejen volné

umění, tedy malířství, sochařství, kresba, grafika, ale rovněž ty aspekty dobové vizuální

kultury, které měly bezprostřední dopad na

život žen v době první republiky nebo které

ho reflektovaly: bydlení a životní styl, včetně

interiérového designu, dále móda, grafický

design, fotografie, reklama a film.

Proto galerie hledá umělecká díla, užitkové předměty, oděvy nedělní i pracovní

a tiskoviny: časopisy, knihy, reklamy, plakáty, obalovou techniku a módní střihy, které souvisejí s životem žen v první republice

MÓDA ZACHYCENÁ

ZRCADLEM DOBY

V Moravském zemském muzeu na Zelném trhu je do 24. srpna umístěna

výstava Jako růže – móda zrcadlem

doby.

„Nestálá a rozmarná moda objevuje

se při každé saissoně v nové podobě.

Dnes přirovnávám ji k motýlu, který mlsá

ze všech květin a vybéře si to nejlepší.“

Tímto výrokem redaktora módního časopisu Nové mody z roku 1918 se inspirovaly

pracovnice Etnografického ústavu Moravského zemského muzea. Stejně jako onen

motýl se i kurátorky výstavy snažily z rozsáhlých sbírek textilu muzea vybrat to nejlepší, aby mohly návštěvníky seznámit

s vývojem převážně dámského městského oděvu z období mezi lety 1880 a 1925

a s vlivy, které hrály nejdůležitější roli při

jeho proměnách.

Na výstavě budou ke zhlédnutí nákladně řešené šaty z drahých materiálů z konce 19. a přelomu 20. století, oděvy s husí

hrudí z prvního desetiletí 20. století, střízlivé variabilní komplety z doby první světové války i šaty se sníženým pasem typické pro dvacátá léta 20. století. Opomenuto

nezůstane oblečení mužů, dětí a tradiční

oděv obyvatel brněnského venkova.

Vystavena bude řada dobových módních

doplňků, obuvi i spodního prádla.

(mav) ■

Více na www.mzm.cz.

a meziválečnou ikonou moderní, civilizované ženy.

Zájem má rovněž o materiály ze života

prvorepublikových ženských spolků, o fotografie a krátkometrážní filmy tematizující

veřejný i rodinný život žen a o předměty související s organizací a technikou domácnosti,

hygienou, zdravím či okrašlováním: žehličky,

ledničky, mixéry a hnětače, prací stroje, vysavače, šicí stroje, osobní váhy, horská slunce,

vysoušeče vlasů a podobně. Jednou z ambicí

výstavy je představit nejen práci známých

osobností, ale i zapomenutých nebo neznámých tvůrců.

Kurátorkou sbírky textilu a módy je Andrea

Březinová. Pokud máte předměty, které by

mohly výstavu obohatit, můžete ji kontaktovat

na telefonním čísle 608 072 199 nebo e-mailu: andrea.brezinova@moravska-galerie.cz.

Michaela Paučo

■

GENIÁLNÍ PŘÍTELKYNĚ

Ještě do 11. února je v Galerii TIC U Dobrého pastýře na Radnické 4 možné zhlédnout výstavu Geniální přítelkyně.

Titul výstavy cituje románovou tetralogii

Eleny Ferrante, která je velkolepým portrétem

vypravěččiny kamarádky. Výstava totiž sleduje fenomén portrétování přátel na příkladu

několika současných umělkyň a umělců. Otevírá témata identity, zobrazení i vývoje tohoto

tradičního malířského konceptu v selfie současnosti.

Portrét či autoportrét se pojí s jistou posedlostí, se kterou se k němu autoři vracejí

a zachycují tváře svých blízkých nebo své

vlastní. Lidská psychika má obecně zvýšenou

citlivost ke vnímání tváří a jejich zobrazování

je spolehlivě poutavé a strhující. Portrét je

také přirozeným studijním žánrem, je součástí

výuky malby. Malovaný portrét stále zastává

26 | Zpravodaj městské části Brno-střed | únor 2020

i roli zvěčnění konkrétního člověka v trvanlivém médiu, pravděpodobně přesahujícím

délku jeho života, a zůstává tak zprávou

o jeho přítomnosti. Médium malby vybízí

k personifikaci obrazu víc než jiná výtvarná

média.

Malířský proces autor často chápe jako

vývoj událostí, ve kterém ho obraz sám vede

a říká si o určitý zásah. Obraz se dostává do

role jednající osoby, nadané vlastní vůlí či

inteligencí. V případě portrétu může být jeho

ztotožnění se zobrazovanou osobou ještě

výraznější. Nesmrtelným způsobem ztvárnil

motiv žijícího portrétu Oscar Wilde v románu Obraz Doriana Graye. Obrazy bývají ztotožňovány i se svými autory a traduje se, že

zároveň s portrétem toho druhého maluje

malíř vždy i sám sebe.

(kad) ■

Více na www.galerie-tic.cz.