Informace z radnice

Příprava rezidentního parkování v městské části Brno-střed

Od dubna 2017 by mělo být

postupně v jednotlivých lokalitách městské části Brna-střed

zaváděno rezidentní parkování.

K tomu jsme uspořádali pilotně

první dvě veřejná projednání,

která se konala 25. května

a 1. června ve společenském

sále radnice a na kterých jsme

představili připravované změny.

První z nich bylo určeno obyvatelům oblasti vymezené ulicemi Údolní, Úvoz, Kounicova

po Komenského a Žerotínovo

náměstí, druhé pak bylo určeno

obyvatelům lokality mezi ulicemi Kounicova, Kotlářská, Lidická po Moravské náměstí. Každého projednání se zúčastnilo

přibližně 120 občanů.

Po přivítání zástupci radnice

vedoucí Odboru dopravy Magistrátu města Brna Ing.Vladimír Bielko

přítomné seznámil s chystanými

změnami a postupem jejich zavádění. Zbývající čas vyplnily dotazy

a připomínky obyvatel k problémům a anomáliím veřejného prostoru a k parkování v dané lokalitě.

Ty jsou pro nás velmi cenné, protože nám pomůžou při připomínkování projektů a nastavení režimu

v jednotlivých lokalitách. Nejčastější dotazy budou zpracovány

a stanou se spolu s odpověďmi

součástí připravovaných webových stránek www.parkovanivbrne.cz, které by měly být spuštěny

k začátku září. Zde pak najdete

všechny dostupné informace.

Co je rezidentní

parkování?

Systém rezidentního parkování je

jediný možný zákonný způsob, který dává při parkování přednost rezi-

dentům před návštěvníky dané

lokality. Rezidenty jsou v tomto případě ti z vás, kteří máte v dané

lokalitě nahlášeno trvalé bydliště.

Znamená to, že zejména přes noc

budou buď všechna, nebo většina

míst v lokalitě vyhrazena rezidentům. To by mělo vést k tomu, že

návštěvníci nebo obyvatelé, kteří

v oblasti nemají trvalé bydliště, zde

nebudou moci bez zaplacení svoje

auta nechávat delší dobu zaparkovaná. Pro rezidenty se uvažuje

cena mezi 300–600 Kč za rok.

Pravidla návštěvnického režimu se

nyní nastavují tak, aby umožnila

návštěvy příbuzných nebo řemeslníků. Dostupnost bezplatného parkování přitahuje do města další

auta, čímž přispívá k zácpám

a znečištění.

Proč se rezidentní

parkování zavádí?

Situace s parkováním se v Brně

neustále zhoršuje. Nalézt parkovací místo je čím dál tím těžší a trvá

delší dobu. Přestože ani tato úprava nebude znamenat, že by automaticky na každého obyvatele

v lokalitě připadlo parkovací místo,

pravděpodobnost nalezení parkovacího místa se výrazně zvýší

a bude rychlejší.

Dalším důvodem je spravedlivý

přístup k omezenému komunálnímu majetku – veřejnému prostoru

a právo na čistý vzduch. Spousta

aut zajíždějících do centra a hledajících čím dál tím déle parkovací

místo generuje vysoké znečištění

ovzduší a hluk. Udává se, že až

80 % znečištění ovzduší v Brně

generuje právě doprava. Hlavním

problémem jsou zejména jemné

a ultrajemné prachové částice, které putují do plic a do krve a vážou

4

ZPRAVODAJ městské části Brno-střed | Prázdniny 2016

na sebe toxické látky. Pravděpodobně každý z nás má v rodině či

v okolí někoho, kdo má astma či

nějakou alergii. Prachové částice

ale přispívají i k zvýšenému výskytu cévních, kardiovaskulárních, ale

i nádorových onemocnění a zkracují život každému z nás. Říká se,

že znečištění z dopravy zabije víc

lidí než auta samotná.

Rezidentní systém parkování by

měl přispět k tomu, že návštěvníci

budou auto nechávat spíše na

okraji Brna a poté se do centra přiblíží MHD, na kole nebo pěšky.

Méně aut přijíždějících do centra

znamená i kratší dobu pro vás –

místní – potřebnou k nalezení parkovacího místa. To obojí by mělo

snížit jak zátěž komunikací v centru, tak snížit znečištění ovzduší

a hladinu hluku. Po zavedení parkovacích pravidel ve Stuttgartu velká část dojíždějících, zejména

studentů, přešla na veřejnou

dopravu a snížil se jak objem emisí,

tak hluk.

Třetím důvodem k řešení problémů

s parkováním je zahlcenost veřejného prostoru auty. Auta dnes parkují úplně všude, i tam, kde to

zákon neumožňuje. Tím, že ubydou nerezidenti a že se lépe uspořádají parkovací místa, se

zpřehlední prostor. Na některých

ulicích zároveň vzniknou zóny 30.

Dojde k celkovému zklidnění

dopravy a pohyb územím se stane

mnohem bezpečnější pro děti,

maminky s kočárky i pro seniory.

Bezpečnější budou i cesty za

volantem, protože křižovatky

budou mít lepší rozhledové podmínky.

Stejným trendem prošla řada dalších velkoměst, ať již u nás, nebo

v zahraničí. Zmiňme srovnatelně

velký Curych nebo Kodaň, z metropolí potom sousední Vídeň nebo

Paříž. Některá z těchto měst problémy s parkováním a zahlceností

veřejného prostoru začala řešit již

před dvaceti lety! V tomto jsme

v Brně trochu zaspali. Jedním

z důsledků tohoto stavu je fakt, že

v Brně máme na tisíc obyvatel více

aut, než má třeba zmíněná Vídeň

nebo Bratislava.

I proto se trendy v řadě západních

měst mění. U kratších vzdáleností

se lidé vracejí k pěší chůzi, roste

podíl cyklistické dopravy. Levnějším způsobem dopravy se pro

občany, kteří auto nepotřebují k jízdě každý den, stává tzv. sdílení,

půjčování aut.Tím dochází k mnohem větší efektivitě jejich využívání. Udává se, že až 95 % času auta

stráví zaparkovaná, tím je efektivita

jejich využívání velmi, velmi nízká.

I to je důvodem toho, že například

v Německu dnes už více jak 1,2

milionu lidí využívá k dopravě právě

carsharing. Podobně až 12 %

všech dopravních cest v Německu

je dnes uskutečněno na kole.



Mgr. Jasna Flamiková,

místostarostka MČ Brno-střed

Další besedy k rezidentnímu parkování se pro další oblasti

sousedící s historickým centrem uskuteční 21. 9., 5. 10., 19. 10.

a 26. 10. vždy v 17 hodin.

Podrobnější informace budou jak ve Zpravodaji, tak na webu

radnice a pozvánky budou distribuovány i v dané lokalitě,

která se bude projednávat.