Informace z radnice
Příprava rezidentního parkování v městské části Brno-střed
Od dubna 2017 by mělo být
postupně v jednotlivých lokalitách městské části Brna-střed
zaváděno rezidentní parkování.
K tomu jsme uspořádali pilotně
první dvě veřejná projednání,
která se konala 25. května
a 1. června ve společenském
sále radnice a na kterých jsme
představili připravované změny.
První z nich bylo určeno obyvatelům oblasti vymezené ulicemi Údolní, Úvoz, Kounicova
po Komenského a Žerotínovo
náměstí, druhé pak bylo určeno
obyvatelům lokality mezi ulicemi Kounicova, Kotlářská, Lidická po Moravské náměstí. Každého projednání se zúčastnilo
přibližně 120 občanů.
Po přivítání zástupci radnice
vedoucí Odboru dopravy Magistrátu města Brna Ing.Vladimír Bielko
přítomné seznámil s chystanými
změnami a postupem jejich zavádění. Zbývající čas vyplnily dotazy
a připomínky obyvatel k problémům a anomáliím veřejného prostoru a k parkování v dané lokalitě.
Ty jsou pro nás velmi cenné, protože nám pomůžou při připomínkování projektů a nastavení režimu
v jednotlivých lokalitách. Nejčastější dotazy budou zpracovány
a stanou se spolu s odpověďmi
součástí připravovaných webových stránek www.parkovanivbrne.cz, které by měly být spuštěny
k začátku září. Zde pak najdete
všechny dostupné informace.
Co je rezidentní
parkování?
Systém rezidentního parkování je
jediný možný zákonný způsob, který dává při parkování přednost rezi-
dentům před návštěvníky dané
lokality. Rezidenty jsou v tomto případě ti z vás, kteří máte v dané
lokalitě nahlášeno trvalé bydliště.
Znamená to, že zejména přes noc
budou buď všechna, nebo většina
míst v lokalitě vyhrazena rezidentům. To by mělo vést k tomu, že
návštěvníci nebo obyvatelé, kteří
v oblasti nemají trvalé bydliště, zde
nebudou moci bez zaplacení svoje
auta nechávat delší dobu zaparkovaná. Pro rezidenty se uvažuje
cena mezi 300–600 Kč za rok.
Pravidla návštěvnického režimu se
nyní nastavují tak, aby umožnila
návštěvy příbuzných nebo řemeslníků. Dostupnost bezplatného parkování přitahuje do města další
auta, čímž přispívá k zácpám
a znečištění.
Proč se rezidentní
parkování zavádí?
Situace s parkováním se v Brně
neustále zhoršuje. Nalézt parkovací místo je čím dál tím těžší a trvá
delší dobu. Přestože ani tato úprava nebude znamenat, že by automaticky na každého obyvatele
v lokalitě připadlo parkovací místo,
pravděpodobnost nalezení parkovacího místa se výrazně zvýší
a bude rychlejší.
Dalším důvodem je spravedlivý
přístup k omezenému komunálnímu majetku – veřejnému prostoru
a právo na čistý vzduch. Spousta
aut zajíždějících do centra a hledajících čím dál tím déle parkovací
místo generuje vysoké znečištění
ovzduší a hluk. Udává se, že až
80 % znečištění ovzduší v Brně
generuje právě doprava. Hlavním
problémem jsou zejména jemné
a ultrajemné prachové částice, které putují do plic a do krve a vážou
4
ZPRAVODAJ městské části Brno-střed | Prázdniny 2016
na sebe toxické látky. Pravděpodobně každý z nás má v rodině či
v okolí někoho, kdo má astma či
nějakou alergii. Prachové částice
ale přispívají i k zvýšenému výskytu cévních, kardiovaskulárních, ale
i nádorových onemocnění a zkracují život každému z nás. Říká se,
že znečištění z dopravy zabije víc
lidí než auta samotná.
Rezidentní systém parkování by
měl přispět k tomu, že návštěvníci
budou auto nechávat spíše na
okraji Brna a poté se do centra přiblíží MHD, na kole nebo pěšky.
Méně aut přijíždějících do centra
znamená i kratší dobu pro vás –
místní – potřebnou k nalezení parkovacího místa. To obojí by mělo
snížit jak zátěž komunikací v centru, tak snížit znečištění ovzduší
a hladinu hluku. Po zavedení parkovacích pravidel ve Stuttgartu velká část dojíždějících, zejména
studentů, přešla na veřejnou
dopravu a snížil se jak objem emisí,
tak hluk.
Třetím důvodem k řešení problémů
s parkováním je zahlcenost veřejného prostoru auty. Auta dnes parkují úplně všude, i tam, kde to
zákon neumožňuje. Tím, že ubydou nerezidenti a že se lépe uspořádají parkovací místa, se
zpřehlední prostor. Na některých
ulicích zároveň vzniknou zóny 30.
Dojde k celkovému zklidnění
dopravy a pohyb územím se stane
mnohem bezpečnější pro děti,
maminky s kočárky i pro seniory.
Bezpečnější budou i cesty za
volantem, protože křižovatky
budou mít lepší rozhledové podmínky.
Stejným trendem prošla řada dalších velkoměst, ať již u nás, nebo
v zahraničí. Zmiňme srovnatelně
velký Curych nebo Kodaň, z metropolí potom sousední Vídeň nebo
Paříž. Některá z těchto měst problémy s parkováním a zahlceností
veřejného prostoru začala řešit již
před dvaceti lety! V tomto jsme
v Brně trochu zaspali. Jedním
z důsledků tohoto stavu je fakt, že
v Brně máme na tisíc obyvatel více
aut, než má třeba zmíněná Vídeň
nebo Bratislava.
I proto se trendy v řadě západních
měst mění. U kratších vzdáleností
se lidé vracejí k pěší chůzi, roste
podíl cyklistické dopravy. Levnějším způsobem dopravy se pro
občany, kteří auto nepotřebují k jízdě každý den, stává tzv. sdílení,
půjčování aut.Tím dochází k mnohem větší efektivitě jejich využívání. Udává se, že až 95 % času auta
stráví zaparkovaná, tím je efektivita
jejich využívání velmi, velmi nízká.
I to je důvodem toho, že například
v Německu dnes už více jak 1,2
milionu lidí využívá k dopravě právě
carsharing. Podobně až 12 %
všech dopravních cest v Německu
je dnes uskutečněno na kole.
Mgr. Jasna Flamiková,
místostarostka MČ Brno-střed
Další besedy k rezidentnímu parkování se pro další oblasti
sousedící s historickým centrem uskuteční 21. 9., 5. 10., 19. 10.
a 26. 10. vždy v 17 hodin.
Podrobnější informace budou jak ve Zpravodaji, tak na webu
radnice a pozvánky budou distribuovány i v dané lokalitě,
která se bude projednávat.