Kultura
JAK SE POLÁRKA ROZZÁŘILA: 3. DÍL
Jiný talentovaný absolvent JAMU Pavel
Šimák, který si krátce předtím vyzkoušel dvě
režie ve Studiu Marta a poté v Městském divadle Zlín, uvedl důsledně odpsychologizované
Gogolovy Hráče, nabídl Polárce vlastní pohádku O holčičce, která se přestala smát. Premiéru
měla 19. února 2000. V mírně hororovém příběhu o střetnutí veselé Pepiny a zlobivého
Matese s čarodějnicí Babuchou Papuchou
a Strachem Pudihrachem v kombinaci živáků
a loutek uplatnil jevištní metaforičnost i odlehčující humor. O hudební a voňavou pohádku
Kašpárek a indiáni (11. března 2000) se zasloužil agilní Jiří Skovajsa, a to jako scenárista,
výtvarník, režisér a ztělesnitel hned tří postav.
Jednoduchý text pro předškolní děti propojil
motivy domácí a zámořské, když se Smečkův
Kašpárek přeplavil do Ameriky, zažil všelijaká
dobrodružství s domorodým šamanem i náčelníkem a šťastně se vrátil, aby v šelmovských
kouscích pokračoval. Čitelný děj s jazykovým
vtipem a prvky maňáskové „rakvičkárny“ nevtíravě poučil, že bez práce nejsou koláče. Již
připomenutý fakt, že produkovat v nesnadných podmínkách, s malým okruhem 5–7 všestranně využívaných účinkujících, několik novinek v krátkém časovém odstupu, nutně přináší
riziko jejich kolísavé hodnoty, potvrdila potměšilá šaškárna pro středně silné žaludky Šaškumprásk (29. dubna 2000) mladého Martina
Koláře. Jako u Balákova kabaretu Kouzelný
nos šlo o pásmo výstupů sporné kvality, kde
Tučkův pedantický profesor šaškologie čelil
poťouchlostem partnerů, spontánním reakcím
dětského hlediště i skopičinám klaunské party.
Šroubovaná jména postav Bobulen Zvoknakouk a podobně nebo Smečkovy zapamatovatelné melodie ke chvályhodnému záměru
oslavit fantazii a pohlédnout na svět očima
bláznů nepostačily; kritika právem volala po
včasných zásazích náročného dramaturga.
Nabité období 1999–2000 zakončila Velká
doktorská pohádka (17. června 2000), jejíž scénář na podkladě prózy Karla Čapka vytvořil
a režíroval osvědčený Mirko Matoušek. Do
měnícího se souboru opět dodal profesionální
zkušenost, do scénických složek s kombinací
živých herců a invenčních loutek Jiřího a Ildy
Pitrových vnesl úměrnost a řád. Vložená,
z úspěšného filmu Lotrando a Zubejda známá,
story o princezně solimánské se odehrála
s viditelně voděnými masivními marionetami.
Hlavní postavy a uzlové body příběhu Matoušek uvážlivě ponechal, avšak reáliemi přenesl
do Brna a okolí. Novou sezonou na přelomu
tisíciletí chytila Polárka po dalších rekonstrukcích, kapacita sálku byla upravena na 120 míst,
druhý dech. Do funkce uměleckého šéfa,
a současně do činohry NdB, nastoupil, a své
umělecké krédo zveřejnil odchovanec rektora
JAMU Aloise Hajdy, režisér Martin Čičvák; dramaturgického postu se ujal čerstvý absolvent
Miroslav Oščatka, jako interní výtvarník přišel
z bratislavské VŠMU Tom Ciller. Repertoárová
nabídka se postupně rozšiřovala na starší děti
a studenty, v projektu Bílé noci dokonce i na
diváka dospělého. Ustavilo se amatérské Studio dětí, pod vedením absolventky dramatické
výchovy JAMU Petry Slámové azlínského Petra
Krále, vyučujícího základy jevištní tvorby.
PhDr. Vít Závodský ■
Pokračování příště
HLEDAJÍ SE HERCI
Konkurz Brněnského Dětského Divadla se
uskuteční 26. května od 9.00 do 16.00
hodin v prostorách auly Gymnázia Matyáše
Lercha na Žižkově 55.
Konkurzu se mohou zúčastnit děti s různými
zájmy ve věku od osmi do patnácti let, respektive mládež do osmnácti let. Divadlo od svého
založení v roce 2009 uvedlo převážně v prostorách sklepní scény Divadla Husa na provázku inscenace Baron Trenck, Letní láska,
Rozhádaná abeceda a další. Soubor se ve
všech oblastech své výchovně umělecko-dramatické činnosti zaměřuje na aktivní zapojení
dětí různého věku již od samého počátku přípravy každé jednotlivé divadelní inscenace.
Děti, které konkurzem úspěšně projdou, se
mohou již zúčastnit Letního soustředění v termínu od 10. do 24. srpna. Přihlásit se k účasti
na konkurzu a další informace lze získat na
e-mailu: detskedivadlo-brno@seznam.cz, případně na telefonu: 603 584 610. Více na
Jiří Ryšánek ■
www.brdd.cz.
28 | Zpravodaj městské části Brno-střed | květen 2019