Kultura

KLÍŠTĚ PŘICHÁZÍ V MÁJI

Trochu nostalgickou příchuť dostane máj

jako lásky čas na jevišti Divadla Bolka Polívky, kde se po delším čase na jevišti opět

setkají dva herečtí bardi: Bolek Polívka

a Milan Lasica.

Spolu vystoupí v dlouho očekáváné premiéře inscenace Klíště. Další Polívkův autorský projekt charakterizuje slogan Život je

divadlo, ve kterém každý touží po jiné roli.

Arénou pro pomyslný souboj dvou „vypelichaných“ kohoutů se stává divadelní klub.

Nevíme, zda tito dva žijí podzim života, nebo

jaro smrti. Jejich setkání by bylo radostnější,

kdyby nebylo nepříjemných vzpomínek, výčitek a řinčení přebujelého jáství. Nenechejte

si Klíště ujít, ať už předpremiéru 9. května,

premiéru o den později či kteroukoliv z dalších repríz.

A pokud se nebudete moci nabažit zralého

herectví i svébytného humoru Bolka Polívky

a Milana Lasici, pak je můžete vidět pospolu

ještě 31. května ve skvělé, dnes už takřka kultovní inscenaci Mínus dva. I zde jsou v hlavní

roli dva muži, tentokrát ale na útěku z nemoc-

FILHARMONICKÁ

SEZONA ZAČÍNÁ

Prodej pro stávající abonenty začíná

20. května, prodej Sezony na míru a všech

vstupenek 10. června.

Filharmonie Brno se vrací do Janáčkova

divadla Novoročním koncertem 1. ledna

2020. Po bezmála třech letech tak na velkém

pódiu opět zazní velká díla, všechna pod taktovkou šéfdirigenta Dennise Russella Daviese. Na Nový rok Ullmannova Slovanská rapsodie a Beethovenova Devátá, v březnu

Musorgského Obrázky z výstavy, v květnu

Mahlerova Devátá.

Posluchači si nově mohou koupit abonmá

pouze na dva koncerty právě do divadla.

Nadcházející 64. sezona se nese ve znamení

oslav beethovenovského výročí: unikátním

provedením všech jeho klavírních koncertů

v podání Elizabeth Leonské nebo jeho kompletem violoncellových sonát za klavírního

doprovodu šéfdirigenta Daviese. „Událostí

sezony se podle mého názoru stane koncert

Laurie Anderson, skladatelky a performerky,

nositelky Grammy,“ uvedla ředitelka Filharmonie Brno Marie Kučerová.

Posluchači se mohou těšit na otevřenou

dramaturgii dialogů klasiků a předních autorů

naší doby, jako je Schumann – Vasks nebo

Kateřina Konečná ■

Haydn – Nejtek.

nice, kterou opustili, aby se setkali se životem,

Jiřina Veselá ■

který dosud nepoznali.

Archív DBP, C. Bachratý

DIVADELNÍ SVĚT BRNO

Prestižní a divácky oblíbený festival Divadelní svět Brno letos od 23. do 28. května

vstoupí do svého jubilejního desátého ročníku.

Organizátoři lákají na více než padesát pozoruhodných představení z celého

světa i na atraktivní téma, které zní: Evropský sen!

Diváci všech generací se mohou těšit na

řadu strhujících představení vztahujících se

k tomuto tématu z Česka, Slovenska, Belgie,

Jihoafrické republiky, Jižní Koreje, Komorských ostrovů, Madagaskaru, Martiniku,

Německa, Norska i Polska a dalších. Hrát se

přitom nebude jen na známých adresách,

jako jsou scény Národního divadla Brno,

Divadla Husa na provázku, HaDivadla, Městského divadla Brno, Divadla Polárka nebo

brněnské JAMU, ale také třeba v šapitó na

Kraví hoře nebo ve známé Löw-Beerově vile.

Kompletní program festivalu a vstupenky

on-line naleznou návštěvníci na internetových stránkách www.divadelnisvet.cz.

Eva Sedláčková

■

ZDENĚK ČERNÍN ZVE

DO DVORNÍHO DIVADLA

Představujeme Dvorní divadlo a jeho herce, režiséra, principála a Brňana, Zdeňka

Černína.

V Mahenově divadle byl prvním českým

Amadeem dva roky před premiérou Formanova filmu. Drzý, excentrický a přitom uvěřitelný projev ho předurčoval k postavám až

s psychopatickými rysy, jakou byl například

jeho Tybalt v Romeovi a Julii. Vrcholnou rolí

jeho herecké dráhy byl Jerry v Albeeho Stalo

se v zoo po boku Jiřího Dvořáka.

Schopnost vnímat inscenaci jako celek,

rozklíčovat zapeklitý text, výtvarný a hudební

cit a především umění přivést herce téměř

jakékoliv kvality k perfektnímu výkonu,

nasměřovaly talentovaného herce k režijní

práci. Nejvíce si cení Mistra a Markétky, Maryši

26 | Zpravodaj městské části Brno-střed | květen 2019

v německém Bautzenu a Čekání na Godota

s Boleslavem Polívkou a Jiřím Pechou.

Léta hektické režisérské práce po celé

republice i v zahraničí završil uměleckým usebráním a soustředěním se na vlastní projekt,

na Dvorní divadlo. Nejprve v Lednicko-valtickém areálu, nyní také v domě U tří knížat

na Jánské.

Kromě toho, že je Zdeněk Černín spojen

s centrem Brna profesně, je také nadšeným

místním obyvatelem.

Málokdo ví, že prosadil, aby trhovci na Zelném rynku každý den uklízeli své stánky

a nenechávali je opuštěné a nevzhledné na

ploše rynku. Rázně vystoupil proti pochybné

směně historických domů v centru a jeho

smysl pro veřejný pořádek se v jeho okolí již

stal legendárním.

Všestranného divadelníka můžete 13. května vidět v inscenaci Enigmatické variace po

boku Romana Blumaiera a 23. května v Loutce s Michaelou Baladovou. Jak jinak než ve

vlastní režii.

Rezervace vstupenek a více informací je

zveřejněno na www.dvornidivadlo.cz.

Eva Seanínel Kolomazníková

■