Kultura
KLÍŠTĚ PŘICHÁZÍ V MÁJI
Trochu nostalgickou příchuť dostane máj
jako lásky čas na jevišti Divadla Bolka Polívky, kde se po delším čase na jevišti opět
setkají dva herečtí bardi: Bolek Polívka
a Milan Lasica.
Spolu vystoupí v dlouho očekáváné premiéře inscenace Klíště. Další Polívkův autorský projekt charakterizuje slogan Život je
divadlo, ve kterém každý touží po jiné roli.
Arénou pro pomyslný souboj dvou „vypelichaných“ kohoutů se stává divadelní klub.
Nevíme, zda tito dva žijí podzim života, nebo
jaro smrti. Jejich setkání by bylo radostnější,
kdyby nebylo nepříjemných vzpomínek, výčitek a řinčení přebujelého jáství. Nenechejte
si Klíště ujít, ať už předpremiéru 9. května,
premiéru o den později či kteroukoliv z dalších repríz.
A pokud se nebudete moci nabažit zralého
herectví i svébytného humoru Bolka Polívky
a Milana Lasici, pak je můžete vidět pospolu
ještě 31. května ve skvělé, dnes už takřka kultovní inscenaci Mínus dva. I zde jsou v hlavní
roli dva muži, tentokrát ale na útěku z nemoc-
FILHARMONICKÁ
SEZONA ZAČÍNÁ
Prodej pro stávající abonenty začíná
20. května, prodej Sezony na míru a všech
vstupenek 10. června.
Filharmonie Brno se vrací do Janáčkova
divadla Novoročním koncertem 1. ledna
2020. Po bezmála třech letech tak na velkém
pódiu opět zazní velká díla, všechna pod taktovkou šéfdirigenta Dennise Russella Daviese. Na Nový rok Ullmannova Slovanská rapsodie a Beethovenova Devátá, v březnu
Musorgského Obrázky z výstavy, v květnu
Mahlerova Devátá.
Posluchači si nově mohou koupit abonmá
pouze na dva koncerty právě do divadla.
Nadcházející 64. sezona se nese ve znamení
oslav beethovenovského výročí: unikátním
provedením všech jeho klavírních koncertů
v podání Elizabeth Leonské nebo jeho kompletem violoncellových sonát za klavírního
doprovodu šéfdirigenta Daviese. „Událostí
sezony se podle mého názoru stane koncert
Laurie Anderson, skladatelky a performerky,
nositelky Grammy,“ uvedla ředitelka Filharmonie Brno Marie Kučerová.
Posluchači se mohou těšit na otevřenou
dramaturgii dialogů klasiků a předních autorů
naší doby, jako je Schumann – Vasks nebo
Kateřina Konečná ■
Haydn – Nejtek.
nice, kterou opustili, aby se setkali se životem,
Jiřina Veselá ■
který dosud nepoznali.
Archív DBP, C. Bachratý
DIVADELNÍ SVĚT BRNO
Prestižní a divácky oblíbený festival Divadelní svět Brno letos od 23. do 28. května
vstoupí do svého jubilejního desátého ročníku.
Organizátoři lákají na více než padesát pozoruhodných představení z celého
světa i na atraktivní téma, které zní: Evropský sen!
Diváci všech generací se mohou těšit na
řadu strhujících představení vztahujících se
k tomuto tématu z Česka, Slovenska, Belgie,
Jihoafrické republiky, Jižní Koreje, Komorských ostrovů, Madagaskaru, Martiniku,
Německa, Norska i Polska a dalších. Hrát se
přitom nebude jen na známých adresách,
jako jsou scény Národního divadla Brno,
Divadla Husa na provázku, HaDivadla, Městského divadla Brno, Divadla Polárka nebo
brněnské JAMU, ale také třeba v šapitó na
Kraví hoře nebo ve známé Löw-Beerově vile.
Kompletní program festivalu a vstupenky
on-line naleznou návštěvníci na internetových stránkách www.divadelnisvet.cz.
Eva Sedláčková
■
ZDENĚK ČERNÍN ZVE
DO DVORNÍHO DIVADLA
Představujeme Dvorní divadlo a jeho herce, režiséra, principála a Brňana, Zdeňka
Černína.
V Mahenově divadle byl prvním českým
Amadeem dva roky před premiérou Formanova filmu. Drzý, excentrický a přitom uvěřitelný projev ho předurčoval k postavám až
s psychopatickými rysy, jakou byl například
jeho Tybalt v Romeovi a Julii. Vrcholnou rolí
jeho herecké dráhy byl Jerry v Albeeho Stalo
se v zoo po boku Jiřího Dvořáka.
Schopnost vnímat inscenaci jako celek,
rozklíčovat zapeklitý text, výtvarný a hudební
cit a především umění přivést herce téměř
jakékoliv kvality k perfektnímu výkonu,
nasměřovaly talentovaného herce k režijní
práci. Nejvíce si cení Mistra a Markétky, Maryši
26 | Zpravodaj městské části Brno-střed | květen 2019
v německém Bautzenu a Čekání na Godota
s Boleslavem Polívkou a Jiřím Pechou.
Léta hektické režisérské práce po celé
republice i v zahraničí završil uměleckým usebráním a soustředěním se na vlastní projekt,
na Dvorní divadlo. Nejprve v Lednicko-valtickém areálu, nyní také v domě U tří knížat
na Jánské.
Kromě toho, že je Zdeněk Černín spojen
s centrem Brna profesně, je také nadšeným
místním obyvatelem.
Málokdo ví, že prosadil, aby trhovci na Zelném rynku každý den uklízeli své stánky
a nenechávali je opuštěné a nevzhledné na
ploše rynku. Rázně vystoupil proti pochybné
směně historických domů v centru a jeho
smysl pro veřejný pořádek se v jeho okolí již
stal legendárním.
Všestranného divadelníka můžete 13. května vidět v inscenaci Enigmatické variace po
boku Romana Blumaiera a 23. května v Loutce s Michaelou Baladovou. Jak jinak než ve
vlastní režii.
Rezervace vstupenek a více informací je
zveřejněno na www.dvornidivadlo.cz.
Eva Seanínel Kolomazníková
■