Informujeme
Začínají uzavírky a dopravní omezení v Brně
Se začínající stavební sezonou se musejí řidiči
v Brně připravit na omezení související s pracemi na silnicích. Město na svém území koordinuje stavební práce jak s Jihomoravským krajem, tak s Ředitelstvím silnic a dálnic a Správou
železniční dopravní cesty. K tomu je nutné připočíst také velké i drobnější projekty rekonstrukcí sítí či tramvajových tratí. Aktuální informace získají řidiči díky připravované informační
kampani. Vlaků, aut i tramvají se letos dotknou
velké stavební projekty, které se připravují ve
městě Brně. „Snažíme se o to, abychom opravili
to, co je opravit potřeba. A aby se infrastruktura,
která je na pokraji životnosti, dočkala oprav
včas,“ říká brněnský primátor Petr Vokřál.
vajových linek 3, 5 a 9 kvůli přestavbě jejich zastávky Moravské náměstí.
Proč se kope a staví: Nejprve dojde na Kolišti
k výměně parovodů za horkovody, investorem této
části akce jsou Teplárny Brno. V úseku od Lidické
ulice po Červený kostel tím práce skončí. Na Kolišti
bude poté město Brno rekonstruovat vodovod
a kanalizaci. Cílem je zvětšení kapacity stoky až
po soutok s ulicí Lidickou. Poté bude opraven také
plynovod, aby bylo najednou opraveno co nejvíce
sítí. Následně bude provedena celková celoplošná
obnova konstrukčních vrstev komunikace a bude
rekonstruována i zastávka tramvají u výjezdu
z garáží pod Janáčkovým divadlem.
3. Francouzská
1. Výluka na hlavním nádraží
Termín: 2. června–10. září 2017
Změny v dopravě: Správa železniční dopravní
cesty (SŽDC) nyní společně s Českými drahami,
Dopravním podnikem města Brna a společností
Kordis, která koordinuje Integrovaný dopravní systém Jihomoravského kraje, dokončují podrobnosti
výluky a výlukových jízdních řádů. Výlukové jízdní
řády budou zveřejněny v dostatečném předstihu
v květnu.
Proč bude omezena vlaková doprava: SŽDC připravuje na letošní léto velkou rekonstrukci brněnského hlavního nádraží a takzvaného Pražského
viaduktu. Vlaková výluka kvůli těmto pracem bude
trvat sto dní a ovlivní dálkovou i regionální dopravu.
Opravy nádraží a jeho technologií jsou z dopravního
a technického hlediska nutné bez ohledu na to, kde
bude v budoucnu stát nádraží modernizované. Bez
nich by totiž současné nádraží nemohlo nadále
sloužit svému účelu. Vlaky budou opět využívat takzvané Dolní nádraží, kde při výluce zastavovaly už
v minulých letech. Využíváno bude i nádraží v Králově Poli a Židenicích, odkud bude do centra města
posílena městská hromadná doprava. S výlukou
na nádraží město Brno koordinuje i další dopravní
stavby.
2. Koliště
V dubnu odstartovaly na Kolišti přípravné práce,
se zahájením výkopových prací se počítá v květnu.
Do podzimu 2017 se bude stavět v úseku Koliště
od ulice Milady Horákové až po Bílý dům a Červený
kostel.
Od podzimu 2017 do podzimu 2018 budou práce
pokračovat jen mezi ulicemi Milady Horákové
a Lidická, dotknou se také přilehlé tramvajové
zastávky u výjezdu z podzemních garáží.
Dopravní omezení: Průjezd po Kolišti bude po
celou dobu zachován nejméně jedním pruhem
v každém směru. Objízdné trasy se plánují přes
ulice Lidickou, Kounicovu, Veveří, Milady Horákové
a Moravské náměstí. Nyní se projednávají s odborem dopravy a policií.
Omezení MHD: V letních měsících 2017 budou
všechny trolejbusové zastávky z ulice Česká přeloženy na začátek Kounicovy a Veveří.
V letních měsících 2018 se změny dotknou tram-
Pokračuje rekonstrukce, která začala 1. června
2016. Ukončení všech prací včetně dokončení
nového povrchu komunikací je nyní plánováno na
prosinec letošního roku.
Proč se kope a staví: Jedná se o sdruženou investici do všech sítí (Brněnské vodovody a kanalizace,
Teplárny Brno, Technické sítě, plynárny, E.ON
apod.) a také Brněnské komunikace. Jde o komplexní regeneraci ulic včetně sítí a obnovy komunikací.
4. Jugoslávská/Merhautova/Vranovská
Dokončení prací je plánováno na podzim 2017.
Proč se kope a staví: Důvodem oprav je špatný
technický stav sítí. Opravy začaly už v minulém
roce ražením pod povrchem. Bezvýkopová technika
umožnila minimalizovat vliv na dopravu, další etapa
prací, která je prováděna v letošním roce, vyžaduje
dopravní omezení.
5. Rekonstrukce křižovatky
Karlova/Provazníkova
Práce na silnici jsou plánovány na červenec a srpen
2017, demolice objektů v sousedství silnice budou
trvat do konce roku.
Dopravní omezení: V průběhu této rekonstrukce
bude zachován průjezd po hlavním tahu 2+2 pruhy,
mimo max. tří týdnů, kdy dojde na omezení 2+1,
případně 1+1. Vedlejší ulice Karlova bude po dobu
rekonstrukce uzavřena, případné zprovoznění je
v plánu podle možností ve směru z centra města.
Objízdná trasa bude vedena ulicí Valchařskou.
Vzhledem k uzavření Karlovy ulice nebude nutné
řídit v tomto místě provoz semaforem.
Omezení MHD: Trolejbusy linek 25 a 26 budou
nahrazeny autobusy, a to od zastávky Merhautova.
Do Vinohrad bude posílena trolejbusová linka 27.
Provoz ostatních linek bude zachován.
Proč se kope a staví: Jde o kompletní modernizaci
sítí a o demoliční práce, které jsou nutné z důvodu
navazující výstavby velkého městského okruhu
v úseku Tomkovo náměstí – Rokytova tak, aby bylo
možné v době stavby zachovat průjezd touto oblastí
2+2 pruhy.
6. Valchařská
Stavba naváže na rekonstrukci křižovatky
Karlova/Provazníkova. Termín realizace se nyní
očekává od září 2017, stavební práce by měly trvat
14 měsíců.
Dopravní omezení: Ulice Valchařská bude po dobu
stavebních prací zcela uzavřena. Objízdné trasy
jsou nyní připravovány a schvalovány jako součást
projektu rekonstrukce.
Omezení MHD: Omezení se dotkne linky 4, která
bude nahrazena náhradní dopravou autobusy.
Proč se kope a staví: Jde o modernizaci celé ulice
včetně sítí a tramvajové trati až za Maloměřický
most.
7. Tramvaj Plotní
Zahájení stavby se předpokládá ve druhém pololetí
letošního roku po skončení výluky na hlavním nádraží, aby nedošlo ke kolizi stavebních prací
a náhradní dopravy vedené na Dolní nádraží. Stavební práce potrvají podle zadání výběrového řízení
2,5 roku.
Dopravní omezení: Rekonstruovat se bude nejprve ulice Dornych, a to ve směru z jihu. V každé
z etap projektu bude zachován maximální možný
průjezd pro osobní automobilovou dopravu. Využita
bude i nová ulice spojující Dornych a Masnou (Nová
Agrozet), jejíž stavba byla nultou etapou tohoto
projektu.
Omezení MHD: Tramvaj číslo 12 bude po většinu
doby stavby ukončena ve smyčce Zvonařka. V dalším úseku ji nahradí autobusy, které obslouží například i ulice Plotní a Masná.
Proč se kope a staví: Přeložení tramvaje z ulice
Dornych do ulice Plotní a nové dopravní řešení
celé této lokality je jedním ze strategických projektů
města Brna. Jeho cílem je zlepšení průjezdnosti
této oblasti. Klíčové bude především přeložení tramvajové trati z ulice Dornych do ulice Plotní. Dojde
ke zkapacitnění ulice Dornych i křižovatky Dornychu
a Zvonařky a zklidnění ulice Plotní. Průjezdnost
této lokality se po dokončení stavebních prací zlepší
jak pro řidiče, tak pro chodce a uživatele městské
hromadné dopravy. Vytvoří se tím také základní
předpoklady pro další rozvoj tohoto území. Více
informací najdete na ww.brno.cz/strategickeprojekty).
8. Údolní etapa II
Očekávaná doba realizace je od listopadu 2017,
délka trvání je plánována na 12–14 měsíců.
Dopravní omezení: Dopravní omezení a objízdné
trasy jsou součástí dokončované dokumentace,
následně budou projednány s příslušnými orgány
a policií.
Omezení MHD: Omezení se dotkne tramvajové
linky 4, která bude v úseku stavby nahrazena
náhradní dopravou.
Proč se kope a staví: Jde o kompletní rekonstrukci
ulice včetně sítí a tramvajové trati od tramvajové
zastávky Úvoz až po odbočku k plaveckému stadionu. Z technologických důvodů je součástí této
rekonstrukce také celková rekonstrukce ulice Klácelova a dosud neopravované části ulice Lerchova.
Zuzana Taušová, Magistrát města Brna
11
ZPRAVODAJ městské části Brno-střed | Květen 2017