Informujeme

Začínají uzavírky a dopravní omezení v Brně

Se začínající stavební sezonou se musejí řidiči

v Brně připravit na omezení související s pracemi na silnicích. Město na svém území koordinuje stavební práce jak s Jihomoravským krajem, tak s Ředitelstvím silnic a dálnic a Správou

železniční dopravní cesty. K tomu je nutné připočíst také velké i drobnější projekty rekonstrukcí sítí či tramvajových tratí. Aktuální informace získají řidiči díky připravované informační

kampani. Vlaků, aut i tramvají se letos dotknou

velké stavební projekty, které se připravují ve

městě Brně. „Snažíme se o to, abychom opravili

to, co je opravit potřeba. A aby se infrastruktura,

která je na pokraji životnosti, dočkala oprav

včas,“ říká brněnský primátor Petr Vokřál.

vajových linek 3, 5 a 9 kvůli přestavbě jejich zastávky Moravské náměstí.

Proč se kope a staví: Nejprve dojde na Kolišti

k výměně parovodů za horkovody, investorem této

části akce jsou Teplárny Brno. V úseku od Lidické

ulice po Červený kostel tím práce skončí. Na Kolišti

bude poté město Brno rekonstruovat vodovod

a kanalizaci. Cílem je zvětšení kapacity stoky až

po soutok s ulicí Lidickou. Poté bude opraven také

plynovod, aby bylo najednou opraveno co nejvíce

sítí. Následně bude provedena celková celoplošná

obnova konstrukčních vrstev komunikace a bude

rekonstruována i zastávka tramvají u výjezdu

z garáží pod Janáčkovým divadlem.

3. Francouzská

1. Výluka na hlavním nádraží

Termín: 2. června–10. září 2017

Změny v dopravě: Správa železniční dopravní

cesty (SŽDC) nyní společně s Českými drahami,

Dopravním podnikem města Brna a společností

Kordis, která koordinuje Integrovaný dopravní systém Jihomoravského kraje, dokončují podrobnosti

výluky a výlukových jízdních řádů. Výlukové jízdní

řády budou zveřejněny v dostatečném předstihu

v květnu.

Proč bude omezena vlaková doprava: SŽDC připravuje na letošní léto velkou rekonstrukci brněnského hlavního nádraží a takzvaného Pražského

viaduktu. Vlaková výluka kvůli těmto pracem bude

trvat sto dní a ovlivní dálkovou i regionální dopravu.

Opravy nádraží a jeho technologií jsou z dopravního

a technického hlediska nutné bez ohledu na to, kde

bude v budoucnu stát nádraží modernizované. Bez

nich by totiž současné nádraží nemohlo nadále

sloužit svému účelu. Vlaky budou opět využívat takzvané Dolní nádraží, kde při výluce zastavovaly už

v minulých letech. Využíváno bude i nádraží v Králově Poli a Židenicích, odkud bude do centra města

posílena městská hromadná doprava. S výlukou

na nádraží město Brno koordinuje i další dopravní

stavby.

2. Koliště

V dubnu odstartovaly na Kolišti přípravné práce,

se zahájením výkopových prací se počítá v květnu.

Do podzimu 2017 se bude stavět v úseku Koliště

od ulice Milady Horákové až po Bílý dům a Červený

kostel.

Od podzimu 2017 do podzimu 2018 budou práce

pokračovat jen mezi ulicemi Milady Horákové

a Lidická, dotknou se také přilehlé tramvajové

zastávky u výjezdu z podzemních garáží.

Dopravní omezení: Průjezd po Kolišti bude po

celou dobu zachován nejméně jedním pruhem

v každém směru. Objízdné trasy se plánují přes

ulice Lidickou, Kounicovu, Veveří, Milady Horákové

a Moravské náměstí. Nyní se projednávají s odborem dopravy a policií.

Omezení MHD: V letních měsících 2017 budou

všechny trolejbusové zastávky z ulice Česká přeloženy na začátek Kounicovy a Veveří.

V letních měsících 2018 se změny dotknou tram-

Pokračuje rekonstrukce, která začala 1. června

2016. Ukončení všech prací včetně dokončení

nového povrchu komunikací je nyní plánováno na

prosinec letošního roku.

Proč se kope a staví: Jedná se o sdruženou investici do všech sítí (Brněnské vodovody a kanalizace,

Teplárny Brno, Technické sítě, plynárny, E.ON

apod.) a také Brněnské komunikace. Jde o komplexní regeneraci ulic včetně sítí a obnovy komunikací.

4. Jugoslávská/Merhautova/Vranovská

Dokončení prací je plánováno na podzim 2017.

Proč se kope a staví: Důvodem oprav je špatný

technický stav sítí. Opravy začaly už v minulém

roce ražením pod povrchem. Bezvýkopová technika

umožnila minimalizovat vliv na dopravu, další etapa

prací, která je prováděna v letošním roce, vyžaduje

dopravní omezení.

5. Rekonstrukce křižovatky

Karlova/Provazníkova

Práce na silnici jsou plánovány na červenec a srpen

2017, demolice objektů v sousedství silnice budou

trvat do konce roku.

Dopravní omezení: V průběhu této rekonstrukce

bude zachován průjezd po hlavním tahu 2+2 pruhy,

mimo max. tří týdnů, kdy dojde na omezení 2+1,

případně 1+1. Vedlejší ulice Karlova bude po dobu

rekonstrukce uzavřena, případné zprovoznění je

v plánu podle možností ve směru z centra města.

Objízdná trasa bude vedena ulicí Valchařskou.

Vzhledem k uzavření Karlovy ulice nebude nutné

řídit v tomto místě provoz semaforem.

Omezení MHD: Trolejbusy linek 25 a 26 budou

nahrazeny autobusy, a to od zastávky Merhautova.

Do Vinohrad bude posílena trolejbusová linka 27.

Provoz ostatních linek bude zachován.

Proč se kope a staví: Jde o kompletní modernizaci

sítí a o demoliční práce, které jsou nutné z důvodu

navazující výstavby velkého městského okruhu

v úseku Tomkovo náměstí – Rokytova tak, aby bylo

možné v době stavby zachovat průjezd touto oblastí

2+2 pruhy.

6. Valchařská

Stavba naváže na rekonstrukci křižovatky

Karlova/Provazníkova. Termín realizace se nyní

očekává od září 2017, stavební práce by měly trvat

14 měsíců.

Dopravní omezení: Ulice Valchařská bude po dobu

stavebních prací zcela uzavřena. Objízdné trasy

jsou nyní připravovány a schvalovány jako součást

projektu rekonstrukce.

Omezení MHD: Omezení se dotkne linky 4, která

bude nahrazena náhradní dopravou autobusy.

Proč se kope a staví: Jde o modernizaci celé ulice

včetně sítí a tramvajové trati až za Maloměřický

most.

7. Tramvaj Plotní

Zahájení stavby se předpokládá ve druhém pololetí

letošního roku po skončení výluky na hlavním nádraží, aby nedošlo ke kolizi stavebních prací

a náhradní dopravy vedené na Dolní nádraží. Stavební práce potrvají podle zadání výběrového řízení

2,5 roku.

Dopravní omezení: Rekonstruovat se bude nejprve ulice Dornych, a to ve směru z jihu. V každé

z etap projektu bude zachován maximální možný

průjezd pro osobní automobilovou dopravu. Využita

bude i nová ulice spojující Dornych a Masnou (Nová

Agrozet), jejíž stavba byla nultou etapou tohoto

projektu.

Omezení MHD: Tramvaj číslo 12 bude po většinu

doby stavby ukončena ve smyčce Zvonařka. V dalším úseku ji nahradí autobusy, které obslouží například i ulice Plotní a Masná.

Proč se kope a staví: Přeložení tramvaje z ulice

Dornych do ulice Plotní a nové dopravní řešení

celé této lokality je jedním ze strategických projektů

města Brna. Jeho cílem je zlepšení průjezdnosti

této oblasti. Klíčové bude především přeložení tramvajové trati z ulice Dornych do ulice Plotní. Dojde

ke zkapacitnění ulice Dornych i křižovatky Dornychu

a Zvonařky a zklidnění ulice Plotní. Průjezdnost

této lokality se po dokončení stavebních prací zlepší

jak pro řidiče, tak pro chodce a uživatele městské

hromadné dopravy. Vytvoří se tím také základní

předpoklady pro další rozvoj tohoto území. Více

informací najdete na ww.brno.cz/strategickeprojekty).

8. Údolní etapa II

Očekávaná doba realizace je od listopadu 2017,

délka trvání je plánována na 12–14 měsíců.

Dopravní omezení: Dopravní omezení a objízdné

trasy jsou součástí dokončované dokumentace,

následně budou projednány s příslušnými orgány

a policií.

Omezení MHD: Omezení se dotkne tramvajové

linky 4, která bude v úseku stavby nahrazena

náhradní dopravou.

Proč se kope a staví: Jde o kompletní rekonstrukci

ulice včetně sítí a tramvajové trati od tramvajové

zastávky Úvoz až po odbočku k plaveckému stadionu. Z technologických důvodů je součástí této

rekonstrukce také celková rekonstrukce ulice Klácelova a dosud neopravované části ulice Lerchova.

 Zuzana Taušová, Magistrát města Brna

11

ZPRAVODAJ městské části Brno-střed | Květen 2017