Informace z radnice

Výstava k parku na Moravském náměstí

Jak bude vypadat park za pár

let? Bude se vám líbit? Stane se

z něj i vaše oblíbené místo pro

trávení volného času v centru

Brna? Věříme, že ano. Přijďte se

podívat na výstavu věnovanou

architektonicko-urbanistické

a krajinářské soutěži Park na

Moravském náměstí v Brně. Uvidíte všechny soutěžní návrhy

a jistě vás bude nejvíc zajímat

ten vítězný.

Výstava proběhne v Urban centru

na Mečové 5, od 29. března

do 10. května 2017. Park na

Moravském náměstí je významným

prvkem městské struktury a tvoří jedno z největších centrálních prostranství města Brna.Výstava představuje

dvacet návrhů na revitalizaci parku

od českých i zahraničních architektů.

Všechny návrhy vzešly z architektonicko-urbanistické a krajinářské soutěže, kterou vyhlásila v polovině roku

2016 městská část Brno-střed.

„Cílem soutěže bylo navrhnout revi-

Na Moravském náměstí nově přibude i kavárna

talizaci dlouhodobě neudržovaného

městského parku na Moravském

náměstí. Zrekonstruované prostranství by mělo sloužit především jako

celoroční rekreační a oddychová

plocha pro obyvatele města na křižovatce významných pěších tras,“

shrnul soutěž Ing.arch. Petr Bořecký.

Výstava v Urban centru nabízí

návštěvníkům nejen ukázku vítězného návrhu od architektonické

kanceláře consequence forma, ale

také ukázku dalších devatenácti studií, které byly do soutěže přihlášeny

a splnily veškeré zadávací podmínky.

Druhá část výstavy je tvořena krátkým shrnutím historie parku doplněným četnými archivními snímky

a v neposlední řadě také obrázky

dětí brněnských základních škol, které konkurovaly architektům a soutěžily se svými nápady na téma, jak

vidí park svých snů dětskýma očima.

Urban centrum na Mečové 5 je otevřeno od pondělí do pátku, vždy od

10.00 do12.00 a od 13.00 do 18.00

hodin a vstup je zdarma.  (kad)

Pár poznámek k rezidentnímu parkování a dopravní vizi Brna

Na úterním projednávání návrhu plánu mobility pro Brno

se jedna paní – rezidentka vyjádřila, že má ze zavedení rezidentního parkování obavy.

Její obava byla založena na

domněnce, že možnost zaparkovat se pro ni po jeho zavedení ještě zhorší a že za možnost

zaparkovat na veřejném prostoru si navíc zaplatí. Upřímně,

pokud by toto měl být cíl rezidentního parkování, tak by

neexistoval žádný důvod, proč

by ho město mělo zavádět.

Je potřeba si říci, v jakém městě

chceme žít. Zda ve městě, kde

budeme dýchat špinavé ovzduší,

kde budou ulice zaskládané automobily a kde si chodci leckde i na

chodnících budou připadat jako

vetřelci. Samozřejmě, pokud se

přes zaparkovaná auta vůbec

protáhnou. Nebo chceme město

moderní, čisté a bezpečné, kde

je prostor pro bezpečný pohyb

všech? Město, kde nám život

nezkracuje špinavé ovzduší generované z 80 % právě automobilovou dopravou a kde je

příjemné a pohodlné žít? Město,

kde nebudeme muset desítky

minut kroužit, abychom nalezli

parkovací místo a projíždět u toho

zbytečně peníze za benzin či

naftu?

Brno není prvním městem v Evropě, které bude zavádět rezidentní

parkování a které chce obyvatele

motivovat k většímu využívání

městské hromadné dopravy, vytvářet lepší podmínky pro cyklisty

a pěší chůzi. Rezidentní parkování už má zavedeno nejen Praha,

ale i řada menších měst, např.

Plzeň, Liberec, Olomouc, Třebíč

a další. Politiku parkování a nastavení pravidel řeší i mnohá

města v zahraničí, např. Kodaň,

Curych, Stockholm, Vídeň, Paříž,

Moskva… Nedávno jsme zde

měli návštěvu z Prahy. Jedním

dechem si povzdechli nad rezidentním parkováním, druhým

zároveň dodali, že bez něho by

ta situace byla výrazně horší.

Brno má vysoký počet aut na tisíc

obyvatel. Zatímco u Brna se udává 580 vozidel/1000 obyvatel,

u Bratislavy 530 vozidel/1000

obyvatel, Vídeň má 391 vozidel/1000 obyvatel a Berlín 317

vozidel/1000 obyvatel. Rozdíl

4

ZPRAVODAJ městské části Brno-střed | Duben 2017

mezi počtem vlastněných aut

mezi Brnem a Vídní je tedy téměř

200 aut, s Berlínem je toto srovnání ještě propastnější, v Berlíně

mají na tisíc obyvatel o 260 aut

méně oproti Brnu!

Města, jako jsou Vídeň, Berlín

a další už dávno začala pracovat

na tom, aby nepodporovala pouze

automobilovou dopravu, ale aby

nabízela příjemný a bezpečný

pohyb po městě využitím všech

druhů dopravy. I proto se trendy

v řadě západních měst mění.

U kratších vzdáleností se lidé vrací

k pěší chůzi, roste podíl cyklistické

dopravy. Příklady z naplňování

ambiciózního plánu mobility ve

Vídni jsou nadmíru působivé.

Oproti hodnotám roku 1993 se

podařilo snížit podíl individuální

automobilové dopravy o 7 %

(z 40% na 33%, tj. o pětinu), zvýšit

podíl cestujících ve veřejné dopravě z 29 % na 35 % a zvýšit podíl

cyklistické dopravy ze 3 % na 5 %.

Levnějším způsobem dopravy se

pro lidi, kteří auto nepotřebují k jízdě každý den, stává například tzv.

sdílení, půjčování aut. Udává se,

že až 95 % času auta stráví zaparkovaná, tím je efektivita jejich využí-

vání velmi nízká. Zatímco v roce

2010 mělo o sdílená auta (carsharing) ve Vídni zájem asi deset tisíc

Vídeňanů, šest let poté je to více

jak sto tisíc.Ve Vídni je v současné

době k dispozici 1 300 sdílených

vozidel a podle studie, která se oblíbeností carsharingu ve Vídni zabývala, má tento projekt velmi

pozitivní vliv na život ve městě. Snížil se počet ujetých kilometrů, snížily se emise CO2 a studie také

udává, že jedno auto ze sdílené

sítě nahrazuje až pět osobních

vozidel.V případě ujetých kilometrů

studie udává úsporu ve výši 44

milionů kilometrů, v případě úspor

emisí pak sedm tisíc tun CO2.

V celém Německu dnes už více

jak 1,2 milionu lidí využívá k dopravě právě carsharing. Podobně až

12 % všech dopravních cest

v Německu je dnes uskutečněno

na kole. Příklady z Vídně i dalších

měst ukazují, že změna je možná.

I v Brně už dnes fungují tři carsheringové společnosti, které jsou

alternativou pro ty, kteří nepotřebují autem jezdit každý den.

Setkání s nimi pro vás připravujeme.  Mgr. Jasna Flamiková,

místostarostka MČ Brno-střed