Zpravodaj Brno-střed
Synced!
Žádost o souhlas s ukládáním volitelných informací

Pro základní fungování webu nepotřebujeme ukládat žádné informace (tzv. cookies apod.). Rádi bychom vás ale požádali o souhlas s uložením volitelných informací:

Anonymní unikátní ID

Díky němu příště poznáme, že se jedná o stejné zařízení, a budeme tak moci přesněji vyhodnotit návštěvnost. Identifikátor je zcela anonymní.

Aa

Aa

Aa

Aa

Aa

 

 

 

 

aA
Zpravodaj Brno-střed 12/2015, Strana 7
Zpravodaj Brno-střed 12/2015, Strana 8
Informujeme
8
ZPRAVODAJ městské části Brno-střed | Prosinec 2015
Na hradě Špilberku turistická
sezona nikdy nekončí. Muzeum
města Brna v něm bez ustání
pořádá výstavy a akce po celý
rok. To vám teď připomene
tramvaj s obřím potiskem.
Ředitel muzea Pavel Ciprian ji
spolu s generálním ředitelem
Dopravního podniku města
Brna Milošem Havránkem
pokřtil v pondělí 2. listopadu
odpoledne na Komenského
náměstí. Tramvaji k tomu zahrá-
li mladí violoncellisté 2+1 Trio.
„Špilberk žije 12 měsíců v roce“,
hlásá nápis na tramvaji, kterou od
listopadu můžete potkat na ko -
lejích v brněnských ulicích. Na
podzim obvykle na hradech
a zámcích končí turistická sezona
a lidem se uzavřou, tomu se ale
Špilberk vymyká. Sídlí v něm totiž
Muzeum města Brna.
„Výstavy
se tu konají po celý rok, stejně tak
nejrůznější akce. Oblíbené kase-
maty i stálé expozice jsou také
otevřené celoročně. Žádná zimní
přestávka se nekoná a na Špil-
berku to skutečně žije po všech
12 měsíců,“
říká mluvčí muzea
Michael Kalábek.
Hrad Špilberk se dá navštívit kdy-
koliv. Ani s příchodem chladného
počasí se jeho brány nezavírají.
Ba naopak, i v zimě často začínají
výstavy a jeho známá lákadla jsou
taktéž beze změny k vidění. Prá
to chce všem lidem v Brně,
místním i návštěvníkům, připo-
menout tramvaj s celoplošným
potiskem.
A co se na Špilberku zrovna chys-
tá? Třeba dvě výstavy: tvorbu
brněnské dětské ilustrátorky Vlas-
ty Švejdové představuje od 19. lis-
topadu výstava Hádám, hádám
pohádku a řemeslné klobouky
Magdalény Kopotové od 3. pro-
since výstava A klobouk dělá
dámu. K nim se budou vázat i nej-
různější akce – k výstavě ilustrací
Pohádkové Vánoce v sobotu
12. prosince a také dvakrát čtení
pohádek a autogramiáda autorky
(21. listopadu a 9. ledna). Výstavu
klobouků zase doplní akce Dám-
ská jízda mezi klobouky s módní
přehlídkou a fotoateliérem 9. pro-
since, nebo výměnný bazar Nejen
klobouk dělá dámu 16. ledna.
Kromě toho je do konce roku ote-
vřená výstava Žít pivo o pivní his-
torii na Brněnsku. Tu zase doplní
připomínky 210 let od úmrtí ge -
niálního sládka a pivního refor-
mátora Františka Ondřeje Poupě-
te. Na nic z toho se ale tramvají
s nápisem „Špilberk žije“ nevydá-
te. Koleje v plánu nejsou. Nezbý-
vá, než si udělat příjemnou pro-
cházku parkem.
(red)
Špilberk žije 12 měsíců v roce a má i svoji tramvaj!
Ve zpravodaji Policie ČR bylo
dne 19. 10. 2015 uvedeno, že
v brzkých ranních hodinách
došlo na silnici spojující Miku-
lov a Brno k závažné dopravní
nehodě. Neznámý řidič srazil
ženu ve věku 35 let a z místa
nehody ujel. Zraněnou chodky-
ni následně přejel řidič protije-
doucího osobního automobilu.
Žena na místě podlehla svým
zraněním.
Podobné tragické události se
bohužel nejčastěji odehrávají na
neosvětlené silnici mimo obec. Po
každém takovém neštěstí je
vhodné si položit otázku, zda jsme
mohli tragédii předejít. Můžeme
se jenom domnívat, zda na
dopravní nehodě mělo podíl
nevhodné tmavé oblečení chod-
kyně, které by teoreticky mohlo
mít za následek opožděnou reak-
ci řidiče. Bohužel stálé platí, že
chodci patří mezi nejzranitelnější
účastníky silničního provozu.
Vidět a být viděn je základní
zásada bezpečnosti silničního
provozu.
Vidět znamená ostražitost, pro-
zíravost a bdělost chodce pohy-
bujícího se po vozovce. Být viděn
znamená usnadnit řidičům včas-
nou identifikaci chodce. V tomto
období, kdy se brzo stmívá, je
šero nebo hustě prší je vhodné
použít jakýkoliv reflexní prvek.
Může jít o reflexní pásky, přívěsky,
samolepky, odrazky, taháčky na
zip atd. Další důvod, proč si pořídit
reflexní prvek, je novela Zákona
o provozu na pozemních komu-
nikacích, která byla schválena
vládou 30. 3. 2015.
„Novela záko-
na o silničním provozu přináší
změny, které přispějí k větší bez-
pečnosti silničního provozu.
Pokud ji parlament schválí a pre-
zident podepíše, mohly by novin-
ky začít platit od příštího roku,“
komentuje návrh ministr dopravy
Dan Ťok. Novela se týká nošení
reflexních prvků u chodců, mimo
území obce za snížené viditelnos-
ti, za soumraku a v noci. V praxi
to pro chodce bude znamenat
pořízení jakéhokoliv reflexního
prvku. Cena reflexního prvku se
pohybuje v řádu desetikorun.
Náklady na zakoupení reflexního
prvku jsou zanedbatelné v porov-
nání s náklady na případné léče-
ní. Dobrou zkušenost má napří-
klad Slovensko, kde od 1. 1. 2014
vstoupila do platnosti novela
Zákona o pozemních komunika-
cích, s povinností nošení připev-
něného reflexního prvku v noci
a za soumraku. Tato novela byla
bezesporu krokem správným
směrem. Svědčí o tom i snížení
dopravních nehod s účastí chod-
ce o jednu čtvrtinu. Povinnost
chodců a cyklistů nosit reflexní
prvky zakotvila ve své legislativě
nejen řada evropských zemí, ale
například i Kanada. V Kanadě
probíhá od roku 2012 masivní
kampaň „Ostražitý na 100% –
vidět a být viděn“, během které
policie pořádá řadu akcí zdůraz -
ňujících důležitost nošení reflex-
ních prvků u cyklistů a chodců.
V otázce prevence bezpečnosti
– nošení reflexních prvků je i v ČR
vyvinutá určitá iniciativa. Děti
z mateřských škol v naši městské
části nosí reflexní vestičky již 5
a více let. Ve školkách, kde je při-
měřený počet dětí, například MŠ
Husova 17, mají všechny děti ves-
tičky. Na rozdíl od zmíněné školky,
do MŠ Pellicova 4 chodí větší
počet dětí a pokud půjdou najed-
nou do divadla, některé děti nebu-
dou mít oblečenou reflexní ves-
tičku. Tato školka by uvítala
případného sponzora, který by ji
pomohl chybějící reflexní vestičky
zabezpečit.
Proč je důležité nošení reflex-
ních prvků a fluorescenčních
materiálů a jaký je mezi nimi
rozdíl?
Nošení reflexních prvků není
pouze otázkou silniční bezpeč-
nosti, ale i individuální zodpověd-
nosti. Chodci by se neměli ve
vlastním zájmu pohybovat po
setmění po krajnici vozovky bez
reflexních prvků. Pouze tak dají
řidiči o sobě včas vědět a ten má
tak čas zareagovat na vzniklou
situaci zpomalením či vyhnutím
se chodci. Reflexní materiály mají
totiž schopnost za snížené vidi-
telnosti a tmy odrážet světlo zpět
ke zdroji a to až na vzdálenost
200 metrů. Naopak chodce oble-
čeného v tmavé barvě vidí řidič
na pouhých 18 metrů, což je
nedostatečná vzdálenost k ade-
kvátní řidičově reakci. Chodci
můžou zvýšit svoji viditelnost
i během dne a to fluorescenčními
materiály, které zvyšují viditelnost
během dne, v noci však svoji funk-
ci ztrácejí. Tyto materiály jsou
vhodné nejen pro cyklisty, chod-
ce, ale i motocyklisty. Aby bez-
pečnost byla zachovaná ve dne
i v noci, je vhodné materiály kom-
binovat. Nepodceňujme zdánlivý
detail a dbejme na svoji bezpeč-
nost.
Ing. Ludmila Zrůstová
Viditelnost zvyšuje bezpečnost
Zpravodaj Brno-střed 12/2015, Strana 9

Obsah

Zpravodaj Brno-střed 12/2015, Strana 1
Zpravodaj Brno-střed 12/2015, Strana 2
Zpravodaj Brno-střed 12/2015, Strana 3
Zpravodaj Brno-střed 12/2015, Strana 4
Zpravodaj Brno-střed 12/2015, Strana 5
Zpravodaj Brno-střed 12/2015, Strana 6
Zpravodaj Brno-střed 12/2015, Strana 7
Zpravodaj Brno-střed 12/2015, Strana 8
Zpravodaj Brno-střed 12/2015, Strana 9
Zpravodaj Brno-střed 12/2015, Strana 10
Zpravodaj Brno-střed 12/2015, Strana 11
Zpravodaj Brno-střed 12/2015, Strana 12
Zpravodaj Brno-střed 12/2015, Strana 13
Zpravodaj Brno-střed 12/2015, Strana 14
Zpravodaj Brno-střed 12/2015, Strana 15
Zpravodaj Brno-střed 12/2015, Strana 16
Zpravodaj Brno-střed 12/2015, Strana 17
Zpravodaj Brno-střed 12/2015, Strana 18
Zpravodaj Brno-střed 12/2015, Strana 19
Zpravodaj Brno-střed 12/2015, Strana 20
Zpravodaj Brno-střed 12/2015, Strana 21
Zpravodaj Brno-střed 12/2015, Strana 22
Zpravodaj Brno-střed 12/2015, Strana 23
Zpravodaj Brno-střed 12/2015, Strana 24
Zpravodaj Brno-střed 12/2015, Strana 25
Zpravodaj Brno-střed 12/2015, Strana 26
Zpravodaj Brno-střed 12/2015, Strana 27
Zpravodaj Brno-střed 12/2015, Strana 28
Zpravodaj Brno-střed 12/2015, Strana 29
Zpravodaj Brno-střed 12/2015, Strana 30
Zpravodaj Brno-střed 12/2015, Strana 31
Zpravodaj Brno-střed 12/2015, Strana 32
Zpravodaj Brno-střed 12/2015, Strana 1

Strana 1

Zpravodaj Brno-střed 12/2015, Strana 2

Strana 2

Zpravodaj Brno-střed 12/2015, Strana 3

Strana 3

Zpravodaj Brno-střed 12/2015, Strana 4

Strana 4

Zpravodaj Brno-střed 12/2015, Strana 5

Strana 5

Zpravodaj Brno-střed 12/2015, Strana 6

Strana 6

Zpravodaj Brno-střed 12/2015, Strana 7

Strana 7

Zpravodaj Brno-střed 12/2015, Strana 8

Strana 8

Zpravodaj Brno-střed 12/2015, Strana 9

Strana 9

Zpravodaj Brno-střed 12/2015, Strana 10

Strana 10

Zpravodaj Brno-střed 12/2015, Strana 11

Strana 11

Zpravodaj Brno-střed 12/2015, Strana 12

Strana 12

Zpravodaj Brno-střed 12/2015, Strana 13

Strana 13

Zpravodaj Brno-střed 12/2015, Strana 14

Strana 14

Zpravodaj Brno-střed 12/2015, Strana 15

Strana 15

Zpravodaj Brno-střed 12/2015, Strana 16

Strana 16

Zpravodaj Brno-střed 12/2015, Strana 17

Strana 17

Zpravodaj Brno-střed 12/2015, Strana 18

Strana 18

Zpravodaj Brno-střed 12/2015, Strana 19

Strana 19

Zpravodaj Brno-střed 12/2015, Strana 20

Strana 20

Zpravodaj Brno-střed 12/2015, Strana 21

Strana 21

Zpravodaj Brno-střed 12/2015, Strana 22

Strana 22

Zpravodaj Brno-střed 12/2015, Strana 23

Strana 23

Zpravodaj Brno-střed 12/2015, Strana 24

Strana 24

Zpravodaj Brno-střed 12/2015, Strana 25

Strana 25

Zpravodaj Brno-střed 12/2015, Strana 26

Strana 26

Zpravodaj Brno-střed 12/2015, Strana 27

Strana 27

Zpravodaj Brno-střed 12/2015, Strana 28

Strana 28

Zpravodaj Brno-střed 12/2015, Strana 29

Strana 29

Zpravodaj Brno-střed 12/2015, Strana 30

Strana 30

Zpravodaj Brno-střed 12/2015, Strana 31

Strana 31

Zpravodaj Brno-střed 12/2015, Strana 32

Strana 32

8

Rendering Strana 9 (16402): (0/1) (94 ms)

Rendering Strana 8 (16401): (0/1) (100 ms)

Rendering Strana 7 (16400): (0/1) (98 ms)

No sync content to local

Sending statistics … done (2577 ms)

Rendering Strana 11 (16404): (0/1) (2567 ms)

Rendering Strana 10 (16403): (0/1) (2567 ms)

Rendering Strana 9 (16402): (1/1) (0 ms)

Rendering Strana 8 (16401): (1/1) (0 ms)

Rendering Strana 7 (16400): (1/1) (0 ms)

Rendering Strana 6 (16399): (0/1) (2601 ms)

No sync content to local

Viewport set: width=device-width, user-scalable=0; scale = 1

No sync content to local

Screen: pdfPage

--==[ RUN ]==--

Zpravodaj Brno-střed: theme set to 8895

Device info: input=mouse, webkitPrefix=no, screen=1264x0(1)

Mozilla/5.0 AppleWebKit/537.36 (KHTML, like Gecko; compatible; ClaudeBot/1.0; +claudebot@anthropic.com)

 r30/pubLogoa-46.png

 i713/vth23695-1.jpg

 i713/vth23696-1.jpg

 i713/vth23697-1.jpg

 i713/vth23698-1.jpg

 i713/bg16401.svg

 i713/bg16402.svg

 i713/vth23699-1.jpg (3x)

 i713/vth23700-1.jpg (3x)

 i713/vth23690-1.jpg (2x)

 i713/vth23691-1.jpg (2x)

 i713/vth23692-1.jpg (2x)

 i713/vth23693-1.jpg (2x)

 i713/vth23694-1.jpg (2x)

 i713/vth23701-1.jpg[p1]

 i713/vth23702-1.jpg[p1]

 i713/vth23703-1.jpg[p1]

 i713/vth23704-1.jpg[p1]

 i713/vth23705-1.jpg[p1]

 i713/vth23706-1.jpg[p1]

 i713/vth23707-1.jpg[p1]

 i713/vth23708-1.jpg[p1]

 i713/vth23709-1.jpg[p1]

 i713/vth23710-1.jpg[p1]

 i713/vth23711-1.jpg[p1]

 i713/vth23712-1.jpg[p1]

 i713/vth23713-1.jpg[p1]

 i713/vth23714-1.jpg[p1]

 i713/vth23715-1.jpg[p1]

 i713/vth23716-1.jpg[p1]

 i713/vth23717-1.jpg[p1]

 i713/vth23718-1.jpg[p1]

 i713/vth23719-1.jpg[p1]

 i713/vth23720-1.jpg[p1]

 i713/vth23721-1.jpg[p1]