Informujeme
Špilberk žije 12 měsíců v roce a má i svoji tramvaj!
Na hradě Špilberku turistická
sezona nikdy nekončí. Muzeum
města Brna v něm bez ustání
pořádá výstavy a akce po celý
rok. To vám teď připomene
tramvaj s obřím potiskem.
Ředitel muzea Pavel Ciprian ji
spolu s generálním ředitelem
Dopravního podniku města
Brna Milošem Havránkem
pokřtil v pondělí 2. listopadu
odpoledne na Komenského
náměstí.Tramvaji k tomu zahráli mladí violoncellisté 2+1 Trio.
„Špilberk žije 12 měsíců v roce“,
hlásá nápis na tramvaji, kterou od
listopadu můžete potkat na kolejích v brněnských ulicích. Na
podzim obvykle na hradech
a zámcích končí turistická sezona
a lidem se uzavřou, tomu se ale
Špilberk vymyká. Sídlí v něm totiž
Muzeum města Brna. „Výstavy
se tu konají po celý rok, stejně tak
nejrůznější akce. Oblíbené kase-
maty i stálé expozice jsou také
otevřené celoročně. Žádná zimní
přestávka se nekoná a na Špilberku to skutečně žije po všech
12 měsíců,“ říká mluvčí muzea
Michael Kalábek.
Hrad Špilberk se dá navštívit kdykoliv. Ani s příchodem chladného
počasí se jeho brány nezavírají.
Ba naopak, i v zimě často začínají
výstavy a jeho známá lákadla jsou
taktéž beze změny k vidění. Právě
to chce všem lidem v Brně,
místním i návštěvníkům, připomenout tramvaj s celoplošným
potiskem.
A co se na Špilberku zrovna chystá? Třeba dvě výstavy: tvorbu
brněnské dětské ilustrátorky Vlasty Švejdové představuje od 19. listopadu výstava Hádám, hádám
pohádku a řemeslné klobouky
Magdalény Kopotové od 3. prosince výstava A klobouk dělá
dámu. K nim se budou vázat i nejrůznější akce – k výstavě ilustrací
Pohádkové Vánoce v sobotu
12. prosince a také dvakrát čtení
pohádek a autogramiáda autorky
(21. listopadu a 9. ledna). Výstavu
klobouků zase doplní akce Dámská jízda mezi klobouky s módní
přehlídkou a fotoateliérem 9. prosince, nebo výměnný bazar Nejen
klobouk dělá dámu 16. ledna.
Kromě toho je do konce roku ote-
vřená výstava Žít pivo o pivní historii na Brněnsku. Tu zase doplní
připomínky 210 let od úmrtí geniálního sládka a pivního reformátora Františka Ondřeje Poupěte. Na nic z toho se ale tramvají
s nápisem „Špilberk žije“ nevydáte. Koleje v plánu nejsou. Nezbývá, než si udělat příjemnou procházku parkem.
(red)
něného reflexního prvku v noci
a za soumraku. Tato novela byla
bezesporu krokem správným
směrem. Svědčí o tom i snížení
dopravních nehod s účastí chodce o jednu čtvrtinu. Povinnost
chodců a cyklistů nosit reflexní
prvky zakotvila ve své legislativě
nejen řada evropských zemí, ale
například i Kanada. V Kanadě
probíhá od roku 2012 masivní
kampaň „Ostražitý na 100% –
vidět a být viděn“, během které
policie pořádá řadu akcí zdůrazňujících důležitost nošení reflexních prvků u cyklistů a chodců.
V otázce prevence bezpečnosti
– nošení reflexních prvků je i v ČR
vyvinutá určitá iniciativa. Děti
z mateřských škol v naši městské
části nosí reflexní vestičky již 5
a více let. Ve školkách, kde je přiměřený počet dětí, například MŠ
Husova 17, mají všechny děti vestičky. Na rozdíl od zmíněné školky,
do MŠ Pellicova 4 chodí větší
počet dětí a pokud půjdou najednou do divadla, některé děti nebudou mít oblečenou reflexní vestičku. Tato školka by uvítala
případného sponzora, který by ji
pomohl chybějící reflexní vestičky
zabezpečit.
Proč je důležité nošení reflex-
ních prvků a fluorescenčních
materiálů a jaký je mezi nimi
rozdíl?
Nošení reflexních prvků není
pouze otázkou silniční bezpečnosti, ale i individuální zodpovědnosti. Chodci by se neměli ve
vlastním zájmu pohybovat po
setmění po krajnici vozovky bez
reflexních prvků. Pouze tak dají
řidiči o sobě včas vědět a ten má
tak čas zareagovat na vzniklou
situaci zpomalením či vyhnutím
se chodci. Reflexní materiály mají
totiž schopnost za snížené viditelnosti a tmy odrážet světlo zpět
ke zdroji a to až na vzdálenost
200 metrů. Naopak chodce oblečeného v tmavé barvě vidí řidič
na pouhých 18 metrů, což je
nedostatečná vzdálenost k adekvátní řidičově reakci. Chodci
můžou zvýšit svoji viditelnost
i během dne a to fluorescenčními
materiály, které zvyšují viditelnost
během dne, v noci však svoji funkci ztrácejí. Tyto materiály jsou
vhodné nejen pro cyklisty, chodce, ale i motocyklisty. Aby bezpečnost byla zachovaná ve dne
i v noci, je vhodné materiály kombinovat. Nepodceňujme zdánlivý
detail a dbejme na svoji bezpečnost. Ing. Ludmila Zrůstová
Viditelnost zvyšuje bezpečnost
Ve zpravodaji Policie ČR bylo
dne 19. 10. 2015 uvedeno, že
v brzkých ranních hodinách
došlo na silnici spojující Mikulov a Brno k závažné dopravní
nehodě. Neznámý řidič srazil
ženu ve věku 35 let a z místa
nehody ujel. Zraněnou chodkyni následně přejel řidič protijedoucího osobního automobilu.
Žena na místě podlehla svým
zraněním.
Podobné tragické události se
bohužel nejčastěji odehrávají na
neosvětlené silnici mimo obec. Po
každém takovém neštěstí je
vhodné si položit otázku, zda jsme
mohli tragédii předejít. Můžeme
se jenom domnívat, zda na
dopravní nehodě mělo podíl
nevhodné tmavé oblečení chodkyně, které by teoreticky mohlo
mít za následek opožděnou reakci řidiče. Bohužel stálé platí, že
chodci patří mezi nejzranitelnější
účastníky silničního provozu.
Vidět a být viděn je základní
zásada bezpečnosti silničního
provozu.
Vidět znamená ostražitost, prozíravost a bdělost chodce pohybujícího se po vozovce. Být viděn
znamená usnadnit řidičům včas-
nou identifikaci chodce. V tomto
období, kdy se brzo stmívá, je
šero nebo hustě prší je vhodné
použít jakýkoliv reflexní prvek.
Může jít o reflexní pásky, přívěsky,
samolepky, odrazky, taháčky na
zip atd. Další důvod, proč si pořídit
reflexní prvek, je novela Zákona
o provozu na pozemních komunikacích, která byla schválena
vládou 30. 3. 2015. „Novela zákona o silničním provozu přináší
změny, které přispějí k větší bezpečnosti silničního provozu.
Pokud ji parlament schválí a prezident podepíše, mohly by novinky začít platit od příštího roku,“
komentuje návrh ministr dopravy
Dan Ťok. Novela se týká nošení
reflexních prvků u chodců, mimo
území obce za snížené viditelnosti, za soumraku a v noci. V praxi
to pro chodce bude znamenat
pořízení jakéhokoliv reflexního
prvku. Cena reflexního prvku se
pohybuje v řádu desetikorun.
Náklady na zakoupení reflexního
prvku jsou zanedbatelné v porovnání s náklady na případné léčení. Dobrou zkušenost má například Slovensko, kde od 1. 1. 2014
vstoupila do platnosti novela
Zákona o pozemních komunikacích, s povinností nošení připev-
8
ZPRAVODAJ městské části Brno-střed | Prosinec 2015