Kultura
EUROPEANA
PROVEDE DĚJINAMI
Dlouhé podzimní večery bývají ideální
k návštěvě divadla, a v Divadle Bolka
Polívky navíc máte jistotu, že vás
žádný z titulů nezklame.
Pokud potřebujete rozpustit listopadové splíny, můžete se hned 8. listopadu
nechat přesvědčit od Veroniky Žilkové,
že životu je třeba jít naproti a užít si ho,
dokud není pozdě v komedii S láskou
Mary. Mašíni, inscenace Divadla Na
Jezerce, se poprvé v Brně představí 12.
listopadu. Pětice herců, mimo jiné Milan
Šteindler a Jan Slovák, si pomocí dostupných informací doslova hraje na to, že
žijí jejich životy. Vše pozoruje Miluše
Šplechtová, která nabízí pravdivými
monology Zdeny Mašínové divákům rám
obrazu o době, v níž se její bratři pokouší
získat za každou cenu svobodu.
Pestrá smeč skečů, stand-upů, klauniád, pantomimy i živé hudby Re:kabaret
tentokrát s podtitulem Re:view nabídne
18. listopadu výběr toho nejlepšího, co
se kdy v tomto oblíbeném občasníku
odehrálo.
Dopoledne 19. listopadu si mohou užít
od 10.00 hodin malí diváci inscenaci
inspirovanou obrázky a pohádkami
výtvarníka Aloise Mikulky Aby se děti
divily. Ale protože třetí listopadová sobota je také letos vyhrazena už podesáté
Noci divadel, dospělí se od 19.00 hodin
mohou vydat evropskými dějinami dvacátého století líčenými s nadhledem,
humorem a sžíravou ironií. Europeana
Divadla Na zábradlí nabízí v jednom mixu
banality i zlomové události a skrze fakta
i mystifikace podává bizarní svědectví
o naší minulosti.
A v předvánočním čase nesmí chybět
Besídka Divadla Sklep, která je již
legendou, na programu je 30. listopadu.
FESTIVAL JANÁČEK BRNO
Netradiční spojení opery Z mrtvého domu
a scénické podoby Glagolské mše otevře
osmý ročník festivalu Janáček Brno.
Dílo nastuduje tým Janáčkovy opery v režii
uměleckého šéfa Jiřího Heřmana a hudebního nastudování se ujme světově uznávaný
dirigent Jakub Hrůša.
Z mrtvého domu i Glagolská mše jsou
posledními díly z velkolepé tvorby Leoše
Janáčka. Jakub Hrůša příznačně přirovnal
spojení těchto dvou děl k mužskému a ženskému principu. Stejné téma duchovnosti,
ale užité v originálním kontextu, východoslovanská a svým způsobem nadčasová látka
a princip přechodu od temnoty ke světlu, to
dává dohromady Glagolská mše a Z mrtvého
domu a tvoří tak opravdu jedinečnou inscenaci a velkou duchovní cestu.
Opera Z mrtvého domu vypráví příběh
vězňů žijících v krutých podmínkách sibiřské
věznice. Za každým jménem se skrývá strastiplný lidský osud, neštěstí, zlo i jiskra naděje.
Kousek po kousku, v malých útržcích vypráví
jejich příběhy Leoš Janáček ve svém posledním, velkolepém díle. I přes tíživý konec stojí
na počátku partitury Z mrtvého domu Janáč-
kem vepsáno: „V každém tvoru jiskra boží!“
A to je myšlenka spojující jeho poslední operu s dílem stejně unikátním, mší na staroslověnský text. Vznik Glagolské mše se částečně prolíná s prací na poslední opeře a je
strhujícím vyznáním. Scénická podoba Glagolské mše jako pokračování opery Z mrtvého domu pak dává oběma dílům novou výpověď o síle víry v člověka. Premiéra se koná
2. listopadu, letošní reprízy jsou na programu
(mav) I
3. a 26. listopadu.
Foto: Marek Olbrzymek
Jiřina Veselá I
Foto: KIVA
Zpravodaj městské části Brno-střed | listopad 2022 | 29