Názory zastupitelů
BRNO: DOPRAVNÍ KOMPLIKACE
V posledních měsících jsou
ulice v centru Brna průjezdné ještě o něco hůř, než jak
tomu bývá obvykle.
Největší komplikace přitom
způsobují souběžné uzavírky,
které některé důležité komunikace vyloučí z používání pro veřejnost na velmi dlouhou dobu, například u ulice Valchařská
na více než rok. Rekonstrukce technických sítí,
kanalizace, povrchu vozovky či mostů jsou rozhodně nezbytné a je dobře, že se tak děje, plánování jednotlivých uzavírek však leckdy působí
tak, že v množství a intenzitě brněnské dopravy
nejsou promyšleny konkrétní dopady, které ta
která akce vyvolá. Když se navíc potká souběh
více uzavírek na relativně malém prostoru, tak
jsou řidiči nuceni trávit za volantem i desítky
minut denně navíc. Město Brno tak muselo
o několik týdnů posunout kvůli stávajícím
dopravním komplikacím, které navazují na opravu Křenové, idlouhodobě naplánovaný přesun
tramvajové tratě z Dornychu na Plotní ulici.
Vítanou pomoc by do budoucna kromě lepšího promýšlení harmonogramu arozsahu uzavírek při všech obdobných rekonstrukcích přineslo zejména dokončení velkého městského
okruhu, které za posledních několik let vůbec
nepostoupilo. Ředitelství silnic a dálnic postupuje v majetkoprávní přípravě těchto staveb
skutečně pomalejším tempem, než by si potřeby veřejnosti zasluhovaly. Po dokončení by přitom tranzitní doprava nezasahovala do dopravní situace přímo v centru města Brna tak
dramaticky jako nyní. Navíc stále není vybrána
definitivní koncepce moderního železničního
uzlu, na které bude navazovat celá řada dalších
nutných opatření. Ani zde se už dlouhou dobu
nijak nepokročilo. O chybějící dálnici na Vídeň
se zřejmě nemá moc smysl ani zmiňovat.
Další rozvoj MHD a vysokorychlostní železnice, které jsou nutné, mohou přinést do životů
lidí z Brna a širokého okolí vyšší komfort v cestování za jakýmkoliv účelem. Vždy ale bude
určitá část společnosti, která bude preferovat
osobní dopravu jako svoji volbu, což by mělo
být respektováno. Některé plány magistrátu,
kde navíc nyní skončil vedoucí odboru dopravy, působí tak, jakoby s automobilovou dopravou už ani vlastně nikdo nepočítal. Zejména
s ohledem na aktuální velké dopravní komplikace a další výše uvedené skutečnosti působí
například úvaha o zklidnění ulice Veveří poněkud zvláštně. Jistě bychom si všichni přáli, aby
se centrum Brna rozvíjelo s co největším prostorem, do kterého nebude zasahovat tak
intenzivní doprava jako nyní. To se následně
promítne do vnímání kvality života ve městě
jak zejména jeho vlastními obyvateli, tak
i návštěvníky. Než však budou obdobné plány
vůbec moci být někdy realizovány, tak jim musí
předcházet vyřešení kauzálních problémů,
které Brno už dlouho trápí, a které brzdí jeho
další transformaci v moderní centrum.
Mgr. Tomáš Řepa ■
zastupitel MČ Brno-střed za ČSSD
Názory občanů
Tyto rubriky obsahují názory zastupitelů a čtenářů, které nejsou redakčně upravovány, a vydavatel nenese zodpovědnost za jejich obsah.
STRUČNĚ K NOVÉMU ZÁKONU
Přestupky se nevyhýbají žádnému městu,
městečku ani městské části, o naší krásné
MČ nemluvě, týkají se tedy každého z nás.
A přestupky nejsou věcí jen dospělých,
může jít i o mladistvé pachatele.
Od 1. července 2017 nabyly účinnosti zákony, které podstatným způsobem změnily celé
české přestupkové právo. Jde o zákony
č. 250/2016 Sb., o odpovědnosti za přestupky a řízení o nich (dále též přestupkový
zákon), a dále pak o navazující zákon
č. 251/2016 Sb., o některých přestupcích.
V následujícím osvětovém textu se stručně
pokusím vysvětlit nové postavení mladistvých na tomto úseku. Kdo je dnes vlastně
mladistvým? Je to i naše čtrnáctiletá dcera?
Mladistvým je ten, kdo v době spáchání
přestupku dovršil patnáctý rok a nepřekročil
osmnáctý rok svého věku. Při ukládání
správního trestu mladistvému se přihlíží
k jeho osobnosti, včetně jeho věku a rozumové a mravní vyspělosti, jakož i k jeho
osobním poměrům tak, aby jeho další vývoj
byl co nejméně ohrožen. Jak vysokou poku-
tu může „ten náš dorostenec“ nyní vlastně
dostat?
Obecně platí, že horní hranice sazby pokuty
se u mladistvého snižuje na polovinu. Takže
tam, kde je horní hranice u dospělého pachatele např. 50 000 Kč, se pro mladistvého snižuje na maximálních 25 000 Kč. Avšak pozor,
současně ze zákona platí, že nesmí přesahovat
částku 5 000 Kč.
Ale pozor, zde je výjimka, tato pětitisícová
maximální hranice ovšem neplatí, je-li mladistvý
podnikající fyzickou osobou! Takže tato výjimka
pro mladého „šikovného“ START UPistu neplatí. Utéto mladistvé osoby lze totiž předpokládat,
že dosahuje zisků z podnikání a uložení „snížené“ pokuty jako u mladistvého, který nepodniká, by neplnila dostatečně preventivně-represivní funkci. Samozřejmě toto ne-omezení platí jen pro přestupky související s jeho
podnikáním.
Při ukládání konkrétní výše pokuty se přihlíží
k osobním, rodinným a sociálním poměrům
mladistvého a dalším kritériím pro určování
výměry pokuty, jako u dospělého pachatele.
A také je nutno přihlédnout k osobnosti mladistvého, včetně jeho věku a rozumové a mravní vyspělosti, jakož i k osobním poměrům tak,
aby jeho další vývoj byl co nejméně ohrožen.
Možno např. sedmnáctiletému pachateli uložit i správní trest zákaz činnosti? Ano, možno.
Zákaz činnosti lze mladistvému uložit ovšem
jen tehdy, jestliže výkon tohoto správního trestu
nebrání přípravě na jeho povolání, a to nejdéle
na dobu jednoho roku. U mladistvého lze rovněž podmíněně i nepodmíněně upustit od uložení správního trestu jako v případě dospělého
pachatele. Nadto se upravuje eventualita upustit od uložení správního trestu v případě, že
vzhledem k povaze spáchaného přestupku
a k dosavadnímu životu mladistvého lze důvodně očekávat, že uložení omezujícího opatření
zajistí jeho nápravu lépe než správní trest.
Věnujme proto pozornost našim mladistvým,
abychom nebyli překvapeni, až budeme potřebovat tento text v praxi.
JUDr. Petr Kolman, Ph.D. ■
právník a občan MČ Brno-střed
Zpravodaj městské části Brno-střed | listopad 2017 | 13