Názory zastupitelů

BRNO: DOPRAVNÍ KOMPLIKACE

V posledních měsících jsou

ulice v centru Brna průjezdné ještě o něco hůř, než jak

tomu bývá obvykle.

Největší komplikace přitom

způsobují souběžné uzavírky,

které některé důležité komunikace vyloučí z používání pro veřejnost na velmi dlouhou dobu, například u ulice Valchařská

na více než rok. Rekonstrukce technických sítí,

kanalizace, povrchu vozovky či mostů jsou rozhodně nezbytné a je dobře, že se tak děje, plánování jednotlivých uzavírek však leckdy působí

tak, že v množství a intenzitě brněnské dopravy

nejsou promyšleny konkrétní dopady, které ta

která akce vyvolá. Když se navíc potká souběh

více uzavírek na relativně malém prostoru, tak

jsou řidiči nuceni trávit za volantem i desítky

minut denně navíc. Město Brno tak muselo

o několik týdnů posunout kvůli stávajícím

dopravním komplikacím, které navazují na opravu Křenové, idlouhodobě naplánovaný přesun

tramvajové tratě z Dornychu na Plotní ulici.

Vítanou pomoc by do budoucna kromě lepšího promýšlení harmonogramu arozsahu uzavírek při všech obdobných rekonstrukcích přineslo zejména dokončení velkého městského

okruhu, které za posledních několik let vůbec

nepostoupilo. Ředitelství silnic a dálnic postupuje v majetkoprávní přípravě těchto staveb

skutečně pomalejším tempem, než by si potřeby veřejnosti zasluhovaly. Po dokončení by přitom tranzitní doprava nezasahovala do dopravní situace přímo v centru města Brna tak

dramaticky jako nyní. Navíc stále není vybrána

definitivní koncepce moderního železničního

uzlu, na které bude navazovat celá řada dalších

nutných opatření. Ani zde se už dlouhou dobu

nijak nepokročilo. O chybějící dálnici na Vídeň

se zřejmě nemá moc smysl ani zmiňovat.

Další rozvoj MHD a vysokorychlostní železnice, které jsou nutné, mohou přinést do životů

lidí z Brna a širokého okolí vyšší komfort v cestování za jakýmkoliv účelem. Vždy ale bude

určitá část společnosti, která bude preferovat

osobní dopravu jako svoji volbu, což by mělo

být respektováno. Některé plány magistrátu,

kde navíc nyní skončil vedoucí odboru dopravy, působí tak, jakoby s automobilovou dopravou už ani vlastně nikdo nepočítal. Zejména

s ohledem na aktuální velké dopravní komplikace a další výše uvedené skutečnosti působí

například úvaha o zklidnění ulice Veveří poněkud zvláštně. Jistě bychom si všichni přáli, aby

se centrum Brna rozvíjelo s co největším prostorem, do kterého nebude zasahovat tak

intenzivní doprava jako nyní. To se následně

promítne do vnímání kvality života ve městě

jak zejména jeho vlastními obyvateli, tak

i návštěvníky. Než však budou obdobné plány

vůbec moci být někdy realizovány, tak jim musí

předcházet vyřešení kauzálních problémů,

které Brno už dlouho trápí, a které brzdí jeho

další transformaci v moderní centrum.

Mgr. Tomáš Řepa ■

zastupitel MČ Brno-střed za ČSSD

Názory občanů

Tyto rubriky obsahují názory zastupitelů a čtenářů, které nejsou redakčně upravovány, a vydavatel nenese zodpovědnost za jejich obsah.

STRUČNĚ K NOVÉMU ZÁKONU

Přestupky se nevyhýbají žádnému městu,

městečku ani městské části, o naší krásné

MČ nemluvě, týkají se tedy každého z nás.

A přestupky nejsou věcí jen dospělých,

může jít i o mladistvé pachatele.

Od 1. července 2017 nabyly účinnosti zákony, které podstatným způsobem změnily celé

české přestupkové právo. Jde o zákony

č. 250/2016 Sb., o odpovědnosti za přestupky a řízení o nich (dále též přestupkový

zákon), a dále pak o navazující zákon

č. 251/2016 Sb., o některých přestupcích.

V následujícím osvětovém textu se stručně

pokusím vysvětlit nové postavení mladistvých na tomto úseku. Kdo je dnes vlastně

mladistvým? Je to i naše čtrnáctiletá dcera?

Mladistvým je ten, kdo v době spáchání

přestupku dovršil patnáctý rok a nepřekročil

osmnáctý rok svého věku. Při ukládání

správního trestu mladistvému se přihlíží

k jeho osobnosti, včetně jeho věku a rozumové a mravní vyspělosti, jakož i k jeho

osobním poměrům tak, aby jeho další vývoj

byl co nejméně ohrožen. Jak vysokou poku-

tu může „ten náš dorostenec“ nyní vlastně

dostat?

Obecně platí, že horní hranice sazby pokuty

se u mladistvého snižuje na polovinu. Takže

tam, kde je horní hranice u dospělého pachatele např. 50 000 Kč, se pro mladistvého snižuje na maximálních 25 000 Kč. Avšak pozor,

současně ze zákona platí, že nesmí přesahovat

částku 5 000 Kč.

Ale pozor, zde je výjimka, tato pětitisícová

maximální hranice ovšem neplatí, je-li mladistvý

podnikající fyzickou osobou! Takže tato výjimka

pro mladého „šikovného“ START UPistu neplatí. Utéto mladistvé osoby lze totiž předpokládat,

že dosahuje zisků z podnikání a uložení „snížené“ pokuty jako u mladistvého, který nepodniká, by neplnila dostatečně preventivně-represivní funkci. Samozřejmě toto ne-omezení platí jen pro přestupky související s jeho

podnikáním.

Při ukládání konkrétní výše pokuty se přihlíží

k osobním, rodinným a sociálním poměrům

mladistvého a dalším kritériím pro určování

výměry pokuty, jako u dospělého pachatele.

A také je nutno přihlédnout k osobnosti mladistvého, včetně jeho věku a rozumové a mravní vyspělosti, jakož i k osobním poměrům tak,

aby jeho další vývoj byl co nejméně ohrožen.

Možno např. sedmnáctiletému pachateli uložit i správní trest zákaz činnosti? Ano, možno.

Zákaz činnosti lze mladistvému uložit ovšem

jen tehdy, jestliže výkon tohoto správního trestu

nebrání přípravě na jeho povolání, a to nejdéle

na dobu jednoho roku. U mladistvého lze rovněž podmíněně i nepodmíněně upustit od uložení správního trestu jako v případě dospělého

pachatele. Nadto se upravuje eventualita upustit od uložení správního trestu v případě, že

vzhledem k povaze spáchaného přestupku

a k dosavadnímu životu mladistvého lze důvodně očekávat, že uložení omezujícího opatření

zajistí jeho nápravu lépe než správní trest.

Věnujme proto pozornost našim mladistvým,

abychom nebyli překvapeni, až budeme potřebovat tento text v praxi.

JUDr. Petr Kolman, Ph.D. ■

právník a občan MČ Brno-střed

Zpravodaj městské části Brno-střed | listopad 2017 | 13