Prevence

Evakuace II. část

První část kapitoly Evakuace

jsme publikovali v červnovém

Zpravodaji 2016. Vzhledem

k tomu, že se jedná o širší problematiku spojenou s řešením

mimořádných událostí, se nyní

k tématu opět vracíme.

Začátkem prázdnin proběhla

v médiích informace o evakuaci

25 seniorů z hořícího domu

s pečovatelskou službou na ulici

Žižkova v Brně. Víme, kdy probíhá evakuace, co je důležité

při opuštění domácnosti, bytu

nebo co si připravit – přibalit do

evakuačního zavazadla?

Na úrovni obce evakuaci nařizuje

starosta. Následně je provedeno

varování a informování rozhlasem, televizí, webovými stránkami obce nebo mobilními hlídkami

policie. Varování má zajistit včasnou informovanost obyvatel

v ohroženém území.

Evakuace probíhá:

• při řešení mimořádných událos-

tí, které vyžadují vyhlášení třetího nebo zvláštního stupně

poplachu (např. při požáru,

v rámci povodňové ochrany);

• ze zón jaderných zařízení nebo

pracovišť s vysokým obsahem

ionizujícího záření;

• z objektů nebo zón s nebezpečnými chemickými látkami.

Evakuační zavazadlo se připravuje pro případ krátkodobého

opuštění místa pobytu v důsledku

vzniku mimořádné situace nebo

krizové situace. Evakuační zavazadlo se označuje jménem

a adresou.

•

•

•

•

•

Při opuštění domácnosti pro

případ evakuace je důležité:

• uzavřít přívod plynu a vody, při

povodni vypnout přívod elektrické energie, u ostatních

mimořádných událostí vypnout

i elektrické spotřebiče;

• uhasit oheň v topidlech;

• pokud jde o evakuaci během

povodně, postarat se o před-

měty, které by mohla voda

odnést, zabezpečit chemické

látky, ropné látky, jedy a jiné

toxické látky;

v případě radiační havárie

zakrýt zdroje pitné vody, potraviny, krmivo a jiná místa;

domácí mazlíčky je možné

odnést v přepravních schránkách, ostatní zvířata předzásobit vodou a potravou a připravit

k případné evakuaci;

malým dětem vložit do kapsy

oděvu cedulku se jménem

a adresou;

uzavřít okna a zajistit další možné přístupy do domu nebo bytu;

připravit evakuační zavazadlo.

Doporučený obsah evakuačního zavazadla:

• osobní doklady (občanský průkaz, cestovní pas, rodný list,

řidičský průkaz, průkaz pojištěnce a jiné);

• mobilní telefon + nabíječka

(kontakty na příbuzné a známé);

• léky a zdravotní pomůcky

(osobní léky, brýle, vybavení

běžné lékárničky);

• cennosti (peníze, smlouvy atd.);

• sezónní oblečení, obuv, pláštěnku;

• přiměřená zásoba prostředků

osobní hygieny a hygienických

potřeb;

• spací pytel, karimatka, deka;

• jídelní nádobí;

• základní trvanlivé potraviny

(cukr, med, těstoviny, rýže,

ovesné vločky, hotové pokrmy

na 2–3 dny, včetně nápojů;

• kapesní svítilna, svíčky, zapalovač nebo zápalky;

• přenosný rozhlasový přijímač.

Při evakuaci je nutné přizpůsobit

se vzniklé situaci. Evakuace může

probíhat postupně nebo současně pro všechny osoby v objektu.

Je nezbytné brát ohled na děti,

míru ohrožení a omezené schopnosti pohybu seniorů.



Ludmila Zrůstová,

pracovnice krizového řízení

ÚMČ Brno-střed

Vidět a být viděn – základní pravidlo bezpečnosti na silnicích

Podle statistiky Policie ČR se

během roku 2015 zvýšil počet

nehod u chodců a cyklistů,

tedy nejzranitelnějších účastníků silničního provozu. Nejen

chodci, ale i cyklisté byli oběťmi

i viníky dopravních nehod. Policie poukázala na nedostatečnou viditelnost chodců, kteří

zahynuli v noci či za soumraku,

protože je řidiči včas neviděli.

Nejtragičtější měsíce pro chodce byly říjen a prosinec. Cyklisté měli nejvíce smrtelných

nehod v měsíci září.

Očekávaná novela zákona

o pozemních komunikacích začala platit 20. února 2016. Novela

přímo nařizuje chodcům, aby za

snížené viditelnosti mimo obec

používali reflexní prvky. Bezprostředně před i po schválení

novely proběhly kampaně Městské policie Brno i BESIPu. Městští

strážníci přímo v terénu nebo na

cyklostezce upozorňovali chodce

na povinnost nošení reflexních

prvků.

Opatření má za cíl zvýšit bezpečnost chodců v silničním

provozu, aby se předcházelo

podobným zbytečným dopravním

nehodám, jaká se stala letos

u Studénky – motocyklista zde

srazil ženu uprostřed neosvětlené

obce. Po kolizi došlo u šestačtyřicetileté ženy k selhání všech

základních životních funkcí.

Mimo obec jezdí totiž řidiči poměrně rychle, ve večerních hodinách

a za mlhy mají navíc menší zorný

úhel pohledu. Pokud řidičům

nedáme v dostatečné vzdálenosti

o sobě vědět, manévrovací možnosti se velice omezí. Neosvětleného chodce pak řidič vidí jen

na 20 metrů, mnohdy proto reaguje pozdě nebo nevhodně. Je

velice důležité dát o sobě vědět

včas. Tuto vlastnost splňují reflexní prvky, které jsou vyrobeny

z materiálů, které umožňují vidět

chodce až na 200 metrů.

Ministerstvo dopravy ČR chodcům doporučuje využívat reflexní

pásek umístěný na noze nad kotníkem nebo na ruce nad zápěstím

směrem do vozovky. V ideálním

případě by se takový pásek měl

objevit na obou končetinách. Tím,

že reflexní prvek umístíme na nej-

pohyblivější části těla, zvyšujeme

svoji viditelnost. Na pohybující

body reagují řidiči zhruba 3x dříve než na reflexní plošky staticky

umístěné na trupu. Je možné

využít i reflexních prvků, které

jsou součástí oblečení, různé

doplňky jako jsou tašky, reflexní

vesty nebo kvalitních reflexních

přívěsků. Je nezbytné mít na zřeteli, že je třeba, abychom byli vidět

ze všech stran.

Nezapomínejte, že u reflexních

pásek v bílé barvě hrozí nebezpečí přehlédnutí řidičem z důvodu

splynutí s bílým vodorovným

dopravním značením. Negativní

roli zde sehrává i bílá barva veřejného osvětlení či světlometů protijedoucích vozidel. Za nejvhodnější barvy reflexních prvků lze

považovat červenou, červenooranžovou a oranžovou nebo zářivě žlutou.

Reflexní prvky je možno zakoupit

v prodejnách se sportovním zbožím, v textilních galanteriích nebo

v supermarketech. Jejich cena je

zhruba 30 Kč.

Závěrem se chodcům doporučuje

– POZOR na mýtus o absolutní

přednosti chodců na přechodech pro chodce. Ne každý řidič

stihne včas reagovat a zastavit

vozidlo. Je důležité pamatovat na

svoji bezpečnost a zdraví. Určitě

je vhodné raději chvilku počkat,

rozhlédnout se a přijít do školy,

do práce nebo domů v pořádku.

Pamatujme na skutečnost, že

během podzimu bývá ráno

a v podvečer dříve šero a deštivo.

I tyto faktory můžou mít vliv na

viditelnost z pohledu jak chodce,

tak řidiče. Je lepší, abychom se

vzájemně včas viděli a tak předešli případnému neštěstí.

Dejme o sobě vědět dřív, než

bude pozdě.



Ludmila Zrůstová,

pracovnice krizového řízení

ÚMČ Brno-střed

13

ZPRAVODAJ městské části Brno-střed | Říjen 2016