Prevence
Evakuace II. část
První část kapitoly Evakuace
jsme publikovali v červnovém
Zpravodaji 2016. Vzhledem
k tomu, že se jedná o širší problematiku spojenou s řešením
mimořádných událostí, se nyní
k tématu opět vracíme.
Začátkem prázdnin proběhla
v médiích informace o evakuaci
25 seniorů z hořícího domu
s pečovatelskou službou na ulici
Žižkova v Brně. Víme, kdy probíhá evakuace, co je důležité
při opuštění domácnosti, bytu
nebo co si připravit – přibalit do
evakuačního zavazadla?
Na úrovni obce evakuaci nařizuje
starosta. Následně je provedeno
varování a informování rozhlasem, televizí, webovými stránkami obce nebo mobilními hlídkami
policie. Varování má zajistit včasnou informovanost obyvatel
v ohroženém území.
Evakuace probíhá:
• při řešení mimořádných událos-
tí, které vyžadují vyhlášení třetího nebo zvláštního stupně
poplachu (např. při požáru,
v rámci povodňové ochrany);
• ze zón jaderných zařízení nebo
pracovišť s vysokým obsahem
ionizujícího záření;
• z objektů nebo zón s nebezpečnými chemickými látkami.
Evakuační zavazadlo se připravuje pro případ krátkodobého
opuštění místa pobytu v důsledku
vzniku mimořádné situace nebo
krizové situace. Evakuační zavazadlo se označuje jménem
a adresou.
•
•
•
•
•
Při opuštění domácnosti pro
případ evakuace je důležité:
• uzavřít přívod plynu a vody, při
povodni vypnout přívod elektrické energie, u ostatních
mimořádných událostí vypnout
i elektrické spotřebiče;
• uhasit oheň v topidlech;
• pokud jde o evakuaci během
povodně, postarat se o před-
měty, které by mohla voda
odnést, zabezpečit chemické
látky, ropné látky, jedy a jiné
toxické látky;
v případě radiační havárie
zakrýt zdroje pitné vody, potraviny, krmivo a jiná místa;
domácí mazlíčky je možné
odnést v přepravních schránkách, ostatní zvířata předzásobit vodou a potravou a připravit
k případné evakuaci;
malým dětem vložit do kapsy
oděvu cedulku se jménem
a adresou;
uzavřít okna a zajistit další možné přístupy do domu nebo bytu;
připravit evakuační zavazadlo.
Doporučený obsah evakuačního zavazadla:
• osobní doklady (občanský průkaz, cestovní pas, rodný list,
řidičský průkaz, průkaz pojištěnce a jiné);
• mobilní telefon + nabíječka
(kontakty na příbuzné a známé);
• léky a zdravotní pomůcky
(osobní léky, brýle, vybavení
běžné lékárničky);
• cennosti (peníze, smlouvy atd.);
• sezónní oblečení, obuv, pláštěnku;
• přiměřená zásoba prostředků
osobní hygieny a hygienických
potřeb;
• spací pytel, karimatka, deka;
• jídelní nádobí;
• základní trvanlivé potraviny
(cukr, med, těstoviny, rýže,
ovesné vločky, hotové pokrmy
na 2–3 dny, včetně nápojů;
• kapesní svítilna, svíčky, zapalovač nebo zápalky;
• přenosný rozhlasový přijímač.
Při evakuaci je nutné přizpůsobit
se vzniklé situaci. Evakuace může
probíhat postupně nebo současně pro všechny osoby v objektu.
Je nezbytné brát ohled na děti,
míru ohrožení a omezené schopnosti pohybu seniorů.
Ludmila Zrůstová,
pracovnice krizového řízení
ÚMČ Brno-střed
Vidět a být viděn – základní pravidlo bezpečnosti na silnicích
Podle statistiky Policie ČR se
během roku 2015 zvýšil počet
nehod u chodců a cyklistů,
tedy nejzranitelnějších účastníků silničního provozu. Nejen
chodci, ale i cyklisté byli oběťmi
i viníky dopravních nehod. Policie poukázala na nedostatečnou viditelnost chodců, kteří
zahynuli v noci či za soumraku,
protože je řidiči včas neviděli.
Nejtragičtější měsíce pro chodce byly říjen a prosinec. Cyklisté měli nejvíce smrtelných
nehod v měsíci září.
Očekávaná novela zákona
o pozemních komunikacích začala platit 20. února 2016. Novela
přímo nařizuje chodcům, aby za
snížené viditelnosti mimo obec
používali reflexní prvky. Bezprostředně před i po schválení
novely proběhly kampaně Městské policie Brno i BESIPu. Městští
strážníci přímo v terénu nebo na
cyklostezce upozorňovali chodce
na povinnost nošení reflexních
prvků.
Opatření má za cíl zvýšit bezpečnost chodců v silničním
provozu, aby se předcházelo
podobným zbytečným dopravním
nehodám, jaká se stala letos
u Studénky – motocyklista zde
srazil ženu uprostřed neosvětlené
obce. Po kolizi došlo u šestačtyřicetileté ženy k selhání všech
základních životních funkcí.
Mimo obec jezdí totiž řidiči poměrně rychle, ve večerních hodinách
a za mlhy mají navíc menší zorný
úhel pohledu. Pokud řidičům
nedáme v dostatečné vzdálenosti
o sobě vědět, manévrovací možnosti se velice omezí. Neosvětleného chodce pak řidič vidí jen
na 20 metrů, mnohdy proto reaguje pozdě nebo nevhodně. Je
velice důležité dát o sobě vědět
včas. Tuto vlastnost splňují reflexní prvky, které jsou vyrobeny
z materiálů, které umožňují vidět
chodce až na 200 metrů.
Ministerstvo dopravy ČR chodcům doporučuje využívat reflexní
pásek umístěný na noze nad kotníkem nebo na ruce nad zápěstím
směrem do vozovky. V ideálním
případě by se takový pásek měl
objevit na obou končetinách. Tím,
že reflexní prvek umístíme na nej-
pohyblivější části těla, zvyšujeme
svoji viditelnost. Na pohybující
body reagují řidiči zhruba 3x dříve než na reflexní plošky staticky
umístěné na trupu. Je možné
využít i reflexních prvků, které
jsou součástí oblečení, různé
doplňky jako jsou tašky, reflexní
vesty nebo kvalitních reflexních
přívěsků. Je nezbytné mít na zřeteli, že je třeba, abychom byli vidět
ze všech stran.
Nezapomínejte, že u reflexních
pásek v bílé barvě hrozí nebezpečí přehlédnutí řidičem z důvodu
splynutí s bílým vodorovným
dopravním značením. Negativní
roli zde sehrává i bílá barva veřejného osvětlení či světlometů protijedoucích vozidel. Za nejvhodnější barvy reflexních prvků lze
považovat červenou, červenooranžovou a oranžovou nebo zářivě žlutou.
Reflexní prvky je možno zakoupit
v prodejnách se sportovním zbožím, v textilních galanteriích nebo
v supermarketech. Jejich cena je
zhruba 30 Kč.
Závěrem se chodcům doporučuje
– POZOR na mýtus o absolutní
přednosti chodců na přechodech pro chodce. Ne každý řidič
stihne včas reagovat a zastavit
vozidlo. Je důležité pamatovat na
svoji bezpečnost a zdraví. Určitě
je vhodné raději chvilku počkat,
rozhlédnout se a přijít do školy,
do práce nebo domů v pořádku.
Pamatujme na skutečnost, že
během podzimu bývá ráno
a v podvečer dříve šero a deštivo.
I tyto faktory můžou mít vliv na
viditelnost z pohledu jak chodce,
tak řidiče. Je lepší, abychom se
vzájemně včas viděli a tak předešli případnému neštěstí.
Dejme o sobě vědět dřív, než
bude pozdě.
Ludmila Zrůstová,
pracovnice krizového řízení
ÚMČ Brno-střed
13
ZPRAVODAJ městské části Brno-střed | Říjen 2016