Názory zastupitelů
Vážení čtenáři Zpravodaje MČ Brno-střed,
všechny politické strany a hnutí, které mají své zástupce v Zastupitelstvu městské části Brno-střed, dostaly možnost zde ve Zpravodaji vyjádřit svůj názor k otázce
blížícího se místního referenda. Své příspěvky zaslaly ČSSD, KSČM, ODS a SZ. Ostatní politické strany a hnutí se rozhodly vyhrazený prostor nevyužít.
Stanovisko sociální demokracie k referendu o poloze nádraží
Brňany čeká 7. a 8. října tzv. referendum o nádraží. Aktivisté Hnutí
DUHA a Strany zelených, kteří
referendum vyvolali, se snaží vyvolat dojem, že občané mají možnost
zvolit mezi variantami jeho polohy.
Jeho cílem je však prosazení tzv.
nulové varianty, tedy zachování
stávajícího stavu. To však není
z důvodu kapacitní nedostatečnosti a nemožnosti přivedení vysokorychlostních vlaků v budoucnosti
možné. Poškodilo by to brněnskou
dopravu na příštích 100 let.
Brněnská sociální demokracie je
v názoru na nádraží dlouhodobě
konzistentní a považuje za nejvhodnější řešení přestavby Železničního
uzlu Brno variantu Řeka. S ní počítá
i územní plán. Výsledky studie proveditelnosti dvou variant přestavby
budeme respektovat, ale vtuto chvíli
studie není hotová a občané ani
politici nemohou v den hlasování
tyto varianty porovnat (přičemž
nulová varianta je fatální).
Brněnská sociální demokracie
považuje referendum o poloze
nádraží za zbytečné. Proto
k němu ani nechoďme a nebuďme
„užiteční idioti“ (sic), za které nás
aktivisté považují. Rozhodovat
bude účast v referendu a i hlas proti
je pro Brno a jeho rozvoj ohrožením. Bc. Jindřich Zechmeister,
za klub ČSSD
Klub zastupitelů KSČM k referendu
Klub zastupitelů KSČM si je
vědom závažnosti řešení umístění
Hlavního nádraží v Brně. Uvědomuje si, že se jedná o velice složitou otázku, při jejímž řešení je
třeba brát v úvahu obrovské množství náležitostí souvisejících s rozvojem nejen dotčené oblasti, ale
i celého regionu, republiky, pominout nelze ani evropské souvislosti. Komplexní řešení tak mohou
zvládnout jedině kolektivy odbor-
níků nejrůznějších oborů. Občan
– laik o nich může rozhodovat
v podstatě pouze citem, což nemusí být vždy nejvhodnější řešení.
Otázky referenda nejsou postaveny tak, aby občan, jak právem očekává, mohl rozhodnout o jedné
z variant: 1. stávající poloha,
2.odsunutá poloha. Bohužel, předložené otázky spíše navádějí ke
kladné odpovědi na první otázku.
Nikdo ale občanům neozřejmuje,
že stávající nádraží je kapacitně
zcela vyčerpáno a neumožňuje
zajistit další rozvoj především příměstské vlakové dopravy, jež musí
být nahrazována silniční. Nikdo
neříká, že v otázce Hlavního nádraží vlastně vůbec nejde o budovu,
neboť v každém případě bude postavena nová odbavovací hala. Nikdo neříká, na kolik let a jaké změny
v dopravě, především MHD si
vyžádá uzavření ulice Nádražní.
Referendum nebere v úvahu
výsledky nyní dokončované studie
proveditelnosti jednotlivých variant, nebere v úvahu, že hlavní slovo bude mít investor, neboť Zastupitelstvo města může konat pouze
v rámci svých kompetencí.
Občan je tak již nyní postaven
před jinou otázku: zda má vůbec
k takovému referendu jít.
Martin Říha,
za klub KSČM
že doporučovat neúčast na hlasování je v demokracii neobvyklé.
Nyní však dochází ke zneužití institutu referenda v zájmu aktivistů
a jiné doporučení dát nelze.
Referendum se koná proto, že tito
aktivisté v roce 2014 nasbírali
dostatek podpisů nutných k tomu,
aby Zastupitelstvo města Brna
muselo referendum vyhlásit.
Během sbírání podpisů lidem lhali,
že v referendu si budou moci vybrat
mezi dvěma možnými polohami
nádraží. Lidé připojovali své podpisy v přesvědčení, že právě takové
rozhodnutí referendum umožní.To
však není pravda.
Účastí v tomto referendu byste se
postavili proti městu. Bez ohledu
na to, jak byste hlasovali. I kdybyste
vhodili prázdný lístek nebo znehodnocený lístek.
JUDr. Markéta Vaňková,
za klub ODS
Referendum je past
Čeká nás referendum o brněnském železničním uzlu. Projekt
nového železničního uzlu se stal
obětí politických zájmů. Přitom
Brno naléhavě potřebuje, aby byl
co nejdříve uskutečněn.
Nový železniční uzel lze postavit
v jedné ze dvou variant, Řeka
a Petrov. Obě varianty znamenají
stavbu nového nádraží a liší se zejména jeho polohou. Posuzována
je i tzv. nulová varianta, tj. pouhá
oprava dosavadního nádraží.Ta by
však znamenala konec nadějí
města na zapojení vysokorychlostních tratí do hlavního nádraží
a vymazání Brna z mapy evropských dopravních tras.
Dopadne-li referendum tak, jak si
přejí aktivisté, kteří nám jej vnutili,
zůstane nám na desítky let pouze
nulová varianta. Existuje proto
pouze jediné doporučení, které lze
dát: referenda se neúčastnit.Víme,
Konec sporů o nádraží. 7. a 8. října rozhodneme v referendu
Všichni víme, že brněnské hlavní
nádraží potřebuje modernizovat.
Svá nádraží v posledních letech
přestavěla mnohá evropská města – nikde ale nádraží neodsouvali
ven z centra. Jen v Brně nádraží
už mnoho let chátrá, protože
někteří politici ve shodě s pozemkovými spekulanty prosazují za
každou cenu plán odsunout nádraží o kilometr na jih, až kamsi
za Zvonařku. Není bez zajímavosti, že budovu nádraží s okol-
ními pozemky má v pronájmu na
40 let firma vysoce postaveného
politika z ODS, která místo investic do modernizace čeká až po
zrušení nádraží pozemky developersky využije. Přitom odsun
nádraží „k řece“ by znamenal
vyčerpání městské pokladny na
nutné vyvolané investice, chyběly
by peníze na sociální služby, školství, veřejnou dopravu a další
potřeby lidí v městských částech.
Kvůli zkomplikování každoden-
ních cest do práce by řada lidí
z regionu raději přesedla z vlaku
do aut a zácpy v brněnských ulicích by byly ještě horší než dnes.
Tak jako jiná města by přitom
i Brno mohlo své nádraží ku prospěchu všech modernizovat
v centru. Plány a projekty existují,
stejně tak i zdroje – chybí jen vůle.
Politici o poloze nádraží nedokázali rozhodnout za poslední desítky let. V referendu 7. a 8. října to
konečně mohou udělat přímo
občané. Pojďme rozhodnout
a otevřít Brnu cestu k budoucnosti. K tomu, aby se politici museli
názorem lidí řídit, stačí účast 35%
voličů. Nepropásněme tuto příležitost.
Martin Ander,
náměstek brněnského
primátora pro územní rozvoj
a zastupitel MČ Brno-střed
za Stranu zelených
Tato rubrika obsahuje názory zastupitelů, které nejsou redakčně upravovány, a vydavatel nenese
zodpovědnost za její obsah (§ 4a tiskového zákona).
12
ZPRAVODAJ městské části Brno-střed | Říjen 2016