Názory zastupitelů

Vážení čtenáři Zpravodaje MČ Brno-střed,

všechny politické strany a hnutí, které mají své zástupce v Zastupitelstvu městské části Brno-střed, dostaly možnost zde ve Zpravodaji vyjádřit svůj názor k otázce

blížícího se místního referenda. Své příspěvky zaslaly ČSSD, KSČM, ODS a SZ. Ostatní politické strany a hnutí se rozhodly vyhrazený prostor nevyužít.

Stanovisko sociální demokracie k referendu o poloze nádraží

Brňany čeká 7. a 8. října tzv. referendum o nádraží. Aktivisté Hnutí

DUHA a Strany zelených, kteří

referendum vyvolali, se snaží vyvolat dojem, že občané mají možnost

zvolit mezi variantami jeho polohy.

Jeho cílem je však prosazení tzv.

nulové varianty, tedy zachování

stávajícího stavu. To však není

z důvodu kapacitní nedostatečnosti a nemožnosti přivedení vysokorychlostních vlaků v budoucnosti

možné. Poškodilo by to brněnskou

dopravu na příštích 100 let.

Brněnská sociální demokracie je

v názoru na nádraží dlouhodobě

konzistentní a považuje za nejvhodnější řešení přestavby Železničního

uzlu Brno variantu Řeka. S ní počítá

i územní plán. Výsledky studie proveditelnosti dvou variant přestavby

budeme respektovat, ale vtuto chvíli

studie není hotová a občané ani

politici nemohou v den hlasování

tyto varianty porovnat (přičemž

nulová varianta je fatální).

Brněnská sociální demokracie

považuje referendum o poloze

nádraží za zbytečné. Proto

k němu ani nechoďme a nebuďme

„užiteční idioti“ (sic), za které nás

aktivisté považují. Rozhodovat

bude účast v referendu a i hlas proti

je pro Brno a jeho rozvoj ohrožením.I Bc. Jindřich Zechmeister,

za klub ČSSD

Klub zastupitelů KSČM k referendu

Klub zastupitelů KSČM si je

vědom závažnosti řešení umístění

Hlavního nádraží v Brně. Uvědomuje si, že se jedná o velice složitou otázku, při jejímž řešení je

třeba brát v úvahu obrovské množství náležitostí souvisejících s rozvojem nejen dotčené oblasti, ale

i celého regionu, republiky, pominout nelze ani evropské souvislosti. Komplexní řešení tak mohou

zvládnout jedině kolektivy odbor-

níků nejrůznějších oborů. Občan

– laik o nich může rozhodovat

v podstatě pouze citem, což nemusí být vždy nejvhodnější řešení.

Otázky referenda nejsou postaveny tak, aby občan, jak právem očekává, mohl rozhodnout o jedné

z variant: 1. stávající poloha,

2.odsunutá poloha. Bohužel, předložené otázky spíše navádějí ke

kladné odpovědi na první otázku.

Nikdo ale občanům neozřejmuje,

že stávající nádraží je kapacitně

zcela vyčerpáno a neumožňuje

zajistit další rozvoj především příměstské vlakové dopravy, jež musí

být nahrazována silniční. Nikdo

neříká, že v otázce Hlavního nádraží vlastně vůbec nejde o budovu,

neboť v každém případě bude postavena nová odbavovací hala. Nikdo neříká, na kolik let a jaké změny

v dopravě, především MHD si

vyžádá uzavření ulice Nádražní.

Referendum nebere v úvahu

výsledky nyní dokončované studie

proveditelnosti jednotlivých variant, nebere v úvahu, že hlavní slovo bude mít investor, neboť Zastupitelstvo města může konat pouze

v rámci svých kompetencí.

Občan je tak již nyní postaven

před jinou otázku: zda má vůbec

k takovému referendu jít.

I

Martin Říha,

za klub KSČM

že doporučovat neúčast na hlasování je v demokracii neobvyklé.

Nyní však dochází ke zneužití institutu referenda v zájmu aktivistů

a jiné doporučení dát nelze.

Referendum se koná proto, že tito

aktivisté v roce 2014 nasbírali

dostatek podpisů nutných k tomu,

aby Zastupitelstvo města Brna

muselo referendum vyhlásit.

Během sbírání podpisů lidem lhali,

že v referendu si budou moci vybrat

mezi dvěma možnými polohami

nádraží. Lidé připojovali své podpisy v přesvědčení, že právě takové

rozhodnutí referendum umožní.To

však není pravda.

Účastí v tomto referendu byste se

postavili proti městu. Bez ohledu

na to, jak byste hlasovali. I kdybyste

vhodili prázdný lístek nebo znehodnocený lístek.

I

JUDr. Markéta Vaňková,

za klub ODS

Referendum je past

Čeká nás referendum o brněnském železničním uzlu. Projekt

nového železničního uzlu se stal

obětí politických zájmů. Přitom

Brno naléhavě potřebuje, aby byl

co nejdříve uskutečněn.

Nový železniční uzel lze postavit

v jedné ze dvou variant, Řeka

a Petrov. Obě varianty znamenají

stavbu nového nádraží a liší se zejména jeho polohou. Posuzována

je i tzv. nulová varianta, tj. pouhá

oprava dosavadního nádraží.Ta by

však znamenala konec nadějí

města na zapojení vysokorychlostních tratí do hlavního nádraží

a vymazání Brna z mapy evropských dopravních tras.

Dopadne-li referendum tak, jak si

přejí aktivisté, kteří nám jej vnutili,

zůstane nám na desítky let pouze

nulová varianta. Existuje proto

pouze jediné doporučení, které lze

dát: referenda se neúčastnit.Víme,

Konec sporů o nádraží. 7. a 8. října rozhodneme v referendu

Všichni víme, že brněnské hlavní

nádraží potřebuje modernizovat.

Svá nádraží v posledních letech

přestavěla mnohá evropská města – nikde ale nádraží neodsouvali

ven z centra. Jen v Brně nádraží

už mnoho let chátrá, protože

někteří politici ve shodě s pozemkovými spekulanty prosazují za

každou cenu plán odsunout nádraží o kilometr na jih, až kamsi

za Zvonařku. Není bez zajímavosti, že budovu nádraží s okol-

ními pozemky má v pronájmu na

40 let firma vysoce postaveného

politika z ODS, která místo investic do modernizace čeká až po

zrušení nádraží pozemky developersky využije. Přitom odsun

nádraží „k řece“ by znamenal

vyčerpání městské pokladny na

nutné vyvolané investice, chyběly

by peníze na sociální služby, školství, veřejnou dopravu a další

potřeby lidí v městských částech.

Kvůli zkomplikování každoden-

ních cest do práce by řada lidí

z regionu raději přesedla z vlaku

do aut a zácpy v brněnských ulicích by byly ještě horší než dnes.

Tak jako jiná města by přitom

i Brno mohlo své nádraží ku prospěchu všech modernizovat

v centru. Plány a projekty existují,

stejně tak i zdroje – chybí jen vůle.

Politici o poloze nádraží nedokázali rozhodnout za poslední desítky let. V referendu 7. a 8. října to

konečně mohou udělat přímo

občané. Pojďme rozhodnout

a otevřít Brnu cestu k budoucnosti. K tomu, aby se politici museli

názorem lidí řídit, stačí účast 35%

voličů. Nepropásněme tuto příležitost.

I

Martin Ander,

náměstek brněnského

primátora pro územní rozvoj

a zastupitel MČ Brno-střed

za Stranu zelených

Tato rubrika obsahuje názory zastupitelů, které nejsou redakčně upravovány, a vydavatel nenese

zodpovědnost za její obsah (§ 4a tiskového zákona).

12

ZPRAVODAJ městské části Brno-střed | Říjen 2016