Názory zastupitelů

BRNEM NA KOLE – JEN PRO ODVÁŽNÉ

Brněnský twitterový účet

dataBrno nedávno sdílel

video vytvořené zaměstnanci Magistrátu města

Brna o tom, jak neutěšená

je situace pro člověka, který se chce po Brně pohybovat na kole.

Jako dítě jsem na kole jezdila v 90. letech

hlavně mezi paneláky na Vinohradech, občas

jsme s rodinou vyjeli na silnici až na kopec

k lomu Klajdovka a moc dobře si pamatuji,

jak mi jízda vedle aut byla nepříjemná. Když

jsem se přestěhovala do centra, neměla jsem

odvahu začít jezdit s malými dětmi, a tak jsem

se nakonec k pravidelné jízdě na kole vrátila

až s rozšířením projektů sdílených kol někdy

v roce 2017. Jsem typická městská cyklistka

– vlastní kolo stále nemám, ale jezdím téměř

každý den, v posledních 2 letech i v zimních

měsících, pokud není námraza či nasněženo.

Oceňuji košík na kole na odložení nákupu,

jezdím v běžném oblečení, což jsou v mém

případě nejčastěji šaty. Proč tento podrobný

popis? Ráda bych, aby takováto jízda mohla

být v mém městě normou, nikoliv zvláštním

úkazem. Bohužel, každý, kdo však někdy

vyjel v Brně na kole, ví, že si tato aktivita nezadá s adrenalinovým sportem. Většina ulic

nemá cyklopruh ani piktogram, a tak musíte

být neustále ve střehu – zprava od zaparkovaných aut – co když by někdo z řidičů nečekaně otevřel dveře – zleva od předjíždějících

aut, kterým leckdy vzdálenost 1,5 m nic neříká.

Zvláštní kapitolou je pak jízda historickým

centrem města, kde si připadáte jak na automotodromu.

O samotných cyklostezkách si můžeme

nechat zdát – podle výše zmiňovaného

videa se za posledních 10 let postavilo v Brně

necelých 7 km cyklostezek, převážně tam,

kde nezavazí autům. Nerozumím tomu, jak

je možné, že i přes platný Generel cyklistické

dopravy ve městě Brně je na většině nově

zrekonstruovaných ulic (Cejl, Milady Horákové, Veveří, Údolní) sice pěkný nový asfalt,

ale téměř žádné vyhrazené místo pro nás

cyklisty, abychom se zde při jízdě cítili alespoň o trochu bezpečněji. Jak mám své

3 děti učit, že je „normální“ (= zdravější, udržitelnější) pohybovat se po městě na kole,

když se sama stále jezdit po Brně trošku

bojím a dopředu si plánuji trasu, aby mě něco

nevyvedlo z míry.

Pokud jsme se v letech 2014–2018 domnívali, že se Brno v mnoha ohledech přibližuje

městům jako je Berlín, Paříž nebo snad

dokonce nám nedaleká Vídeň, můžeme teď

s jistotou prohlásit, že se jim v oblasti uvažování o městské dopravě vzdalujeme mílovými

kroky a zaostáváme již dokonce za mnoha

městy v ČR. Třebaže velice oceňuji nedávný

motivační krok města dotovat prvních 30

minut jízdy na sdílených kolech, jízda na nich

po Brně zůstává noční můrou. Přitom i sama

městská část má nástroje, jak mluvit například

do výsledné podoby rekonstruovaných ulic

a bojovat tak za své občany, kteří preferují

pěší a cyklodopravu před tou automobilovou.

Doufejme, že v následujících letech budeme

mít možnost tento trend zvrátit a Brno bude

opět městem s přívlastkem moderní a progresivní.

Mgr. Pavla Lukešová

zastupitelka MČ Brno-střed

za stranu Zelených I

KDYŽ DVA DĚLAJÍ TOTÉŽ,

NEMUSÍ TO BÝT TOTÉŽ

Z řad opozičních zastupitelů je možné čas od času

slyšet kritiku na údajně volné obecní byty a jejich

špatný způsob obsazování.

Rozhodl jsem se tedy

porovnat přidělování bytů minulé a stávající

koalice, a to první čtvrtletí roku 2022 a 2018.

V obou případech se jedná vždy o poslední

rok fungování dané koalice, aby se nemohl

nikdo vymlouvat na to, že rozjezd bývá vždycky složitý. Za první kvartál letošního roku nabízela městská část na úřední desce celkem

50 bytů k pronájmu, z toho 40 opravených

k nastěhování a 10 k opravě vlastním nákladem

nájemce. Ve srovnatelném období, tzn. prvním

kvartálu roku 2018, nabízela městská část

k pronájmu celkem 15 bytů. Je tedy zřejmé,

že naše koalice je při obsazování volných bytů

výrazně efektivnější. Největší vypovídací hodnotu budou mít samozřejmě součty za celé

volební období. Z předběžných čísel je však

zřejmé, že současná koalice je při správě bytového fondu výrazně efektivnější než ta předMgr. Jan Mandát, LL.M.

chozí.

zastupitel MČ Brno-střed

za ODS I

KAM SE PODĚLA BRNĚNSKÁ PĚŠÍ ZÓNA?

Ještě před pár lety se lidé

v historickém centru města

mohli bezpečně pohybovat bez obavy, že za nimi

bude nervózně troubit auto

či dodávka.

Co se pokazilo? Podepsalo se na současném stavu období covidu, během kterého

se začalo více využívat doručování? Nevím,

jedno je ale jisté: v centru města se smrtelník

pěšky již bezpečně pohybovat nemůže. Vel-

ké množství aut v pěší zóně likviduje veřejný

prostor až do té míry, že řada občanů raději

centrum obejde. Na standardní ulici mimo

pěší zónu je totiž jasně definován rozdíl mezi

silnicí a chodníkem. Aktuální stav centra tento

rozdíl smazává až do té míry, že jeden netuší,

jestli se pohybuje v pěší zóně, na silnici, nebo

v případě Masarykovy ulice na menší dálnici.

Současné vedení městské části si zatím

neodpovědělo na otázku, jestli chce centrum

města přizpůsobovat autům, nebo lidem.

Místo toho, abychom veřejný prostor v centru

města přibližovali městům v západní Evropě,

inspirujeme se spíše parkovišti a odstavnými

pruhy vedle silnice. Věřím, že se situace

začne časem zlepšovat, ale nyní nezbývá

než doufat, že jednoho dne nebude pohyb

po brněnské pěší zóně adrenalinovým sportem.

Mgr. Monika Lukášová Spilková, Ph.D.

zastupitelka MČ Brno-střed

za Českou pirátskou stranu I

Tato rubrika obsahuje zastupitelů, které nejsou redakčně upravovány a vydavatel nenese zodpovědnost za jejich obsah.

Zpravodaj městské části Brno-střed | prázdniny 2022 | 13