Kultura
JAZZFESTBRNO STARTUJE
Bigband Jazz at Lincoln Center Orchestra
v čele s kapelníkem Wyntonem Marsalisem
zahájí 1. února v Bobycentru již 17. ročník
festivalu JazzFestBrno.
V proslulém bigbandu hrají nejlepší současní jazzoví sólisté, sekční hráči a aranžéři.
OSTRAVSKÉ
DIVADLO U BOLKA
Divadlo Bolka Polívky zve na klaunerii
a inscenace ostravského Divadla Petra
Bezruče.
Lhát se nemá, ani když víte, že máte
pravdu. Tak zní motto nové klaunerie
Letem sokolím, kterou nově nabízí Divadlo Bolka Polívky a v níž se představí dvojice Michal Chovanec a Ondřej Klíč. Příběh o neskutečném přátelství Břéti
a Čeňka a jejich skutečném boji o starou
tělocvičnu obsahuje nejen skvělé gagy
a humor, ale i společenský přesah. Repríza představení je na programu 12. února.
Krátký únor současně odstartuje dlouhodobou spolupráci s ostravským Divadlem Petra Bezruče. Jako první přivezou
umělci ze severní Moravy do Brna paralyzující thriller Petrolejové lampy a brněnští diváci tak dostanou 21. února možnost
porovnat jejich nastudování s tím brněnským. V březnu se diváci mohou těšit na
scénické zpracování Orwellova románu
1984 a v dubnu na Spalovače mrtvol
s excelentním výkonem Norberta Lichého jako zapáleného zaměstnance krematoria pana Kopfrkingla.
Jiřina Veselá
Je skoro zbytečné dodávat, že Wynton Marsalis je uměleckým ředitelem Jazz at Lincoln
Center a světově proslulým trumpetistou
a skladatelem. „V roce 1982, tedy ve svých
jednadvaceti letech, debutoval jako lídr
a od té doby natočil více než šedesát
nahrávek v žánrech jazzu a vážné hudby,
jež mu vydobyly celkem devět cen Grammy,“ připomíná umělecký ředitel brněnského JazzFestu Vilém Spilka. Marsalis se
v roce 1983 stal také prvním a dosud jediným umělcem, jenž získal jak klasickou, tak
jazzovou Grammy ve stejném roce a tento
neuvěřitelný výkon zopakoval v roce 1984.
V roce 1997 jako první jazzový umělec získal
prestižní Pulitzerovu cenu v oboru hudba.
V roce 1987 Wynton Marsalis spoluzaložil
jazzový program v Lincoln Center. Díky
významnému úspěchu programu si Jazz at
Lincoln Center v roce 1996 vydobyl pozici
samostatné sekce Lincoln Centra, čímž se
dostal na roveň s New York Philharmonic,
Metropolitní operou a New York City Ballet.
Toto privilegium znamenalo historický
mezník pro jazz jako uměleckou formu i pro
Lincoln Center jako kulturní instituci.
Na JazzFestBrno přijíždí Marsalisův bigband podruhé. Předloni během jednoho
večera dvakrát vyprodal Sono Centrum
a šířku svého repertoáru prokázal tím, že
na každém z těchto koncertů hrál zcela
odlišné skladby. Podobně nabitou swingující jízdu nabídne i v tomto ročníku, kdy se
ansámbl přesune do větších prostor Bobycentra.
V únoru je na programu i druhý koncert
festivalového programu. Obstará jej americký pianista Brad Mehldau, který svůj sólový recitál představí 18. února v Besedním
domě. V březnu a dubnu pak festival nabídne na dvě desítky dalších koncertů.
Radek Babička
■
CIKÁNSKÝ BOXER
SE VRACÍ
Po úspěšné loňské premiéře se letos
opět vrací do brněnského Atomového
krytu 10-Z na Husově ulici monodrama
Cikánský boxer, v němž exceluje mladý
herec Filip Teller.
Hra německé autorky Rike Reiniger odráží životní osud legendy světového boxu
Johanna Trollmanna, který v nacistickém
Německu sice narukoval do Wehrmachtu,
ale nakonec byl pro svůj romský původ
umučen v koncentračním táboře. Vidět ji
letos můžete 19. února a 19. března, před-
■
28 | Zpravodaj městské části Brno-střed | únor 2018
stavení začíná vždy ve 20 hodin. Svoji českou premiéru měla inscenace v režii Gabriely Ženaté Krečmerové už před dvěma lety,
kdy ji uvedlo divadlo Buranteatr ve spolupráci s Muzeem romské kultury a produkční
společnosti Trinnno. „Pro mě jako herce je
možnost zahrát si hru, jejíž děj se odehrává
za druhé světové války a v prostoru, který
byl v této době vybudován, velmi inspirativní a obohacující,“ uvedl Filip Teller k nastudování v podzemí pod Špilberkem, které
sloužilo během německé okupace Brna
k záchraně životů.
Jiřina Veselá ■
Foto: Archív F. Tellera