Kultura

JAZZFESTBRNO STARTUJE

Bigband Jazz at Lincoln Center Orchestra

v čele s kapelníkem Wyntonem Marsalisem

zahájí 1. února v Bobycentru již 17. ročník

festivalu JazzFestBrno.

V proslulém bigbandu hrají nejlepší současní jazzoví sólisté, sekční hráči a aranžéři.

OSTRAVSKÉ

DIVADLO U BOLKA

Divadlo Bolka Polívky zve na klaunerii

a inscenace ostravského Divadla Petra

Bezruče.

Lhát se nemá, ani když víte, že máte

pravdu. Tak zní motto nové klaunerie

Letem sokolím, kterou nově nabízí Divadlo Bolka Polívky a v níž se představí dvojice Michal Chovanec a Ondřej Klíč. Příběh o neskutečném přátelství Břéti

a Čeňka a jejich skutečném boji o starou

tělocvičnu obsahuje nejen skvělé gagy

a humor, ale i společenský přesah. Repríza představení je na programu 12. února.

Krátký únor současně odstartuje dlouhodobou spolupráci s ostravským Divadlem Petra Bezruče. Jako první přivezou

umělci ze severní Moravy do Brna paralyzující thriller Petrolejové lampy a brněnští diváci tak dostanou 21. února možnost

porovnat jejich nastudování s tím brněnským. V březnu se diváci mohou těšit na

scénické zpracování Orwellova románu

1984 a v dubnu na Spalovače mrtvol

s excelentním výkonem Norberta Lichého jako zapáleného zaměstnance krematoria pana Kopfrkingla.

Jiřina Veselá

Je skoro zbytečné dodávat, že Wynton Marsalis je uměleckým ředitelem Jazz at Lincoln

Center a světově proslulým trumpetistou

a skladatelem. „V roce 1982, tedy ve svých

jednadvaceti letech, debutoval jako lídr

a od té doby natočil více než šedesát

nahrávek v žánrech jazzu a vážné hudby,

jež mu vydobyly celkem devět cen Grammy,“ připomíná umělecký ředitel brněnského JazzFestu Vilém Spilka. Marsalis se

v roce 1983 stal také prvním a dosud jediným umělcem, jenž získal jak klasickou, tak

jazzovou Grammy ve stejném roce a tento

neuvěřitelný výkon zopakoval v roce 1984.

V roce 1997 jako první jazzový umělec získal

prestižní Pulitzerovu cenu v oboru hudba.

V roce 1987 Wynton Marsalis spoluzaložil

jazzový program v Lincoln Center. Díky

významnému úspěchu programu si Jazz at

Lincoln Center v roce 1996 vydobyl pozici

samostatné sekce Lincoln Centra, čímž se

dostal na roveň s New York Philharmonic,

Metropolitní operou a New York City Ballet.

Toto privilegium znamenalo historický

mezník pro jazz jako uměleckou formu i pro

Lincoln Center jako kulturní instituci.

Na JazzFestBrno přijíždí Marsalisův bigband podruhé. Předloni během jednoho

večera dvakrát vyprodal Sono Centrum

a šířku svého repertoáru prokázal tím, že

na každém z těchto koncertů hrál zcela

odlišné skladby. Podobně nabitou swingující jízdu nabídne i v tomto ročníku, kdy se

ansámbl přesune do větších prostor Bobycentra.

V únoru je na programu i druhý koncert

festivalového programu. Obstará jej americký pianista Brad Mehldau, který svůj sólový recitál představí 18. února v Besedním

domě. V březnu a dubnu pak festival nabídne na dvě desítky dalších koncertů.

Radek Babička

■

CIKÁNSKÝ BOXER

SE VRACÍ

Po úspěšné loňské premiéře se letos

opět vrací do brněnského Atomového

krytu 10-Z na Husově ulici monodrama

Cikánský boxer, v němž exceluje mladý

herec Filip Teller.

Hra německé autorky Rike Reiniger odráží životní osud legendy světového boxu

Johanna Trollmanna, který v nacistickém

Německu sice narukoval do Wehrmachtu,

ale nakonec byl pro svůj romský původ

umučen v koncentračním táboře. Vidět ji

letos můžete 19. února a 19. března, před-

■

28 | Zpravodaj městské části Brno-střed | únor 2018

stavení začíná vždy ve 20 hodin. Svoji českou premiéru měla inscenace v režii Gabriely Ženaté Krečmerové už před dvěma lety,

kdy ji uvedlo divadlo Buranteatr ve spolupráci s Muzeem romské kultury a produkční

společnosti Trinnno. „Pro mě jako herce je

možnost zahrát si hru, jejíž děj se odehrává

za druhé světové války a v prostoru, který

byl v této době vybudován, velmi inspirativní a obohacující,“ uvedl Filip Teller k nastudování v podzemí pod Špilberkem, které

sloužilo během německé okupace Brna

k záchraně životů.

Jiřina Veselá ■

Foto: Archív F. Tellera