Volný čas

ŽIVOT PŘED OBRAZEM

Ve Fait Gallery ve Vaňkovce jsou až do

12. ledna 2019 k vidění tři výstavy.

V hlavním prostoru galerie uvádí výstavu

Vladimíra Kokolii, ve Fait Gallery MEM vystavuje Alena Kotzmannová & Q: (pseudonym

Igora Korpaczewského) a v prostoru Preview

jsou ke zhlédnutí instalace Niky Kupyrovy.

Umělecké projekty Niky Kupyrovy postrádají jednotný nebo pevný význam; namísto

toho nám otevírají bohatý vesmír materiálů,

objektů, odkazů i jazyků. Autorka využívá

sérii sci-fi románů Iain M. Bankse, odehrávající

se ve futuristické civilizaci známé jako The

Culture, a jeho symbolické či ironické pojmenovávání hvězdných lodí, které samy jsou

živými bytostmi.

Pro Vladimíra Kokoliu zůstává obraz i po

desítkách let malování a vystavování záhadným předmětem a ožívá teprve s divákem.

Život před obrazem je téma této výstavy.

Kokolia udělal z Fait Gallery něco jako skautskou KPZ, krabičku poslední záchrany, která

obsahuje nejnutnější sadu způsobů přežití

před obrazem.

Výstavy Aleny Kotzmannové a Q: představí

dva výrazné umělce střední generace. Oba

se netradičně prezentují ve formátu dvou

samostatných výstav, které vzájemně spojuje

jak formální stránka, tak téma. Kotzmannová

představuje soubor fotografických diptychů,

v nichž kombinuje krajinu se samostatnými

fotografiemi luxusních bot a módních do-

vidět ze všech otevřených podlaží knihovny

sloužících čtenářské veřejnosti. V autorově

pojetí atrium představuje romantický kaňon

či kotlinu, kam umístil chatu s trampskými

atributy (ohniště, totem), do scény zakomponoval i přítomné dekorativní architektonické prvky.

Instalace je vytvořena ze sortimentu

nakoupeného v tzv. hobbymarketech

v oddělení Dům a zahrada. Do instalace

jsou zasazeny i symbolické artefakty, např.

hlava tonoucího či temný obrys postavy, jež

umožňují číst a rozplétat určitý příběh

a dodávají výjevu možný apokalyptický rozměr.

Návštěvníci knihovny měli u projektu

Tomáše Hlavenky nečekanou, ale mimořádnou možnost od začátku sledovat autora

při tvorbě doslova jako ve výloze a měli příležitost také průběžně zaznamenávat

postupné utváření instalace.

24 | Zpravodaj městské části Brno-střed | prosinec 2018

Julie Kačerovská

(mav)

■

MASARYKOVA BUSTA

SE VRÁTÍ DO BRNA

DOBRODRUŽSTVÍ

V ZEMI MARKETŮ

Série site specific realizací českých výtvarných umělců v Moravské zemské knihovně

zahájí Tomáš Hlavenka a jeho projekt Dobrodružství v zemi marketů.

Pro svůj projekt si vybral autor nezastřešené atrium. Prostor se zeleným porostem

je v současné době pro čtenáře nepřístupný

a díky jeho nevyužívání tvoří mírnou divočinu uprostřed moderní budovy knihovny.

Do tohoto uzavřeného prostoru je však

plňků. Q: svůj monumentální objekt a diorama

umístil v přízemí galerie a jeho práce se vztahují k tématu blížící se katastrofy a kriticky

polemizují s marnými nadějemi možného úniku před ní.

Více informací na www.faitgallery.com.

■

Hlava Masaryka od Maxima Velčovského

se po Designbloku přesune zpět do Brna.

Moravská galerie ji získala do svých sbírek.

Dominantou výstavy Avant Garde na

brněnském výstavišti jako součást festivalu

Re:publika byla šestimetrová plastika TGM

od Maxima Velčovského. Nyní se přesunula

na pražské Výstaviště, kde se stala součástí

Designbloku. Prolézací busta se ovšem do

Brna zase vrátí – Moravská galerie ji získala

do svých sbírek a hledá vhodné místo pro

její umístění. Prezentovat se bude také

v Místodržitelském paláci v rámci výstavy, jež

na jaře připomene sto let od založení Masarykovy univerzity.

Přední český designér Maxim Velčovský

nechtěl být autorem dalšího z Masarykových

pomníků, jeho plastika má funkci živého

objektu, jehož můžeme být součástí. „Můžete

si mu sednout na rameno a vyzpovídat se

do ouška, hrát si v něm, nebo si pod ním udělat piknik. Můžete na něm skotačit a hlavně

o něm můžete přemýšlet. Snažil jsem se, aby

se pozorovatel stal symbolicky fyzickou součástí příběhu TGM, protože tak to je i ve skutečnosti, jenom na to často zapomínáme,“

vysvětlil Velčovský. Michaela Paučo ■