Volný čas
ŽIVOT PŘED OBRAZEM
Ve Fait Gallery ve Vaňkovce jsou až do
12. ledna 2019 k vidění tři výstavy.
V hlavním prostoru galerie uvádí výstavu
Vladimíra Kokolii, ve Fait Gallery MEM vystavuje Alena Kotzmannová & Q: (pseudonym
Igora Korpaczewského) a v prostoru Preview
jsou ke zhlédnutí instalace Niky Kupyrovy.
Umělecké projekty Niky Kupyrovy postrádají jednotný nebo pevný význam; namísto
toho nám otevírají bohatý vesmír materiálů,
objektů, odkazů i jazyků. Autorka využívá
sérii sci-fi románů Iain M. Bankse, odehrávající
se ve futuristické civilizaci známé jako The
Culture, a jeho symbolické či ironické pojmenovávání hvězdných lodí, které samy jsou
živými bytostmi.
Pro Vladimíra Kokoliu zůstává obraz i po
desítkách let malování a vystavování záhadným předmětem a ožívá teprve s divákem.
Život před obrazem je téma této výstavy.
Kokolia udělal z Fait Gallery něco jako skautskou KPZ, krabičku poslední záchrany, která
obsahuje nejnutnější sadu způsobů přežití
před obrazem.
Výstavy Aleny Kotzmannové a Q: představí
dva výrazné umělce střední generace. Oba
se netradičně prezentují ve formátu dvou
samostatných výstav, které vzájemně spojuje
jak formální stránka, tak téma. Kotzmannová
představuje soubor fotografických diptychů,
v nichž kombinuje krajinu se samostatnými
fotografiemi luxusních bot a módních do-
vidět ze všech otevřených podlaží knihovny
sloužících čtenářské veřejnosti. V autorově
pojetí atrium představuje romantický kaňon
či kotlinu, kam umístil chatu s trampskými
atributy (ohniště, totem), do scény zakomponoval i přítomné dekorativní architektonické prvky.
Instalace je vytvořena ze sortimentu
nakoupeného v tzv. hobbymarketech
v oddělení Dům a zahrada. Do instalace
jsou zasazeny i symbolické artefakty, např.
hlava tonoucího či temný obrys postavy, jež
umožňují číst a rozplétat určitý příběh
a dodávají výjevu možný apokalyptický rozměr.
Návštěvníci knihovny měli u projektu
Tomáše Hlavenky nečekanou, ale mimořádnou možnost od začátku sledovat autora
při tvorbě doslova jako ve výloze a měli příležitost také průběžně zaznamenávat
postupné utváření instalace.
24 | Zpravodaj městské části Brno-střed | prosinec 2018
Julie Kačerovská
(mav)
■
MASARYKOVA BUSTA
SE VRÁTÍ DO BRNA
DOBRODRUŽSTVÍ
V ZEMI MARKETŮ
Série site specific realizací českých výtvarných umělců v Moravské zemské knihovně
zahájí Tomáš Hlavenka a jeho projekt Dobrodružství v zemi marketů.
Pro svůj projekt si vybral autor nezastřešené atrium. Prostor se zeleným porostem
je v současné době pro čtenáře nepřístupný
a díky jeho nevyužívání tvoří mírnou divočinu uprostřed moderní budovy knihovny.
Do tohoto uzavřeného prostoru je však
plňků. Q: svůj monumentální objekt a diorama
umístil v přízemí galerie a jeho práce se vztahují k tématu blížící se katastrofy a kriticky
polemizují s marnými nadějemi možného úniku před ní.
Více informací na www.faitgallery.com.
■
Hlava Masaryka od Maxima Velčovského
se po Designbloku přesune zpět do Brna.
Moravská galerie ji získala do svých sbírek.
Dominantou výstavy Avant Garde na
brněnském výstavišti jako součást festivalu
Re:publika byla šestimetrová plastika TGM
od Maxima Velčovského. Nyní se přesunula
na pražské Výstaviště, kde se stala součástí
Designbloku. Prolézací busta se ovšem do
Brna zase vrátí – Moravská galerie ji získala
do svých sbírek a hledá vhodné místo pro
její umístění. Prezentovat se bude také
v Místodržitelském paláci v rámci výstavy, jež
na jaře připomene sto let od založení Masarykovy univerzity.
Přední český designér Maxim Velčovský
nechtěl být autorem dalšího z Masarykových
pomníků, jeho plastika má funkci živého
objektu, jehož můžeme být součástí. „Můžete
si mu sednout na rameno a vyzpovídat se
do ouška, hrát si v něm, nebo si pod ním udělat piknik. Můžete na něm skotačit a hlavně
o něm můžete přemýšlet. Snažil jsem se, aby
se pozorovatel stal symbolicky fyzickou součástí příběhu TGM, protože tak to je i ve skutečnosti, jenom na to často zapomínáme,“
vysvětlil Velčovský. Michaela Paučo ■