Rozhovor

Jan Špilar, renesanční člověk, který má Brno rád

Profil

Jan Špilar se narodil 3. 9. 1964

v Pardubicích Vilmě a Karlovi Špilarovým, kteří měli v té době tři děti,

Vilmu, Jaroslava a Karla. Základní

školu vychodil na ZDŠ Br.Veverkových v Pardubicích. Nemohl kvůli

politické nespolehlivosti tatínka studovat, vyučil se proto kadeřníkem

v Hradci Králové. Do prvního zaměstnání nastoupil jako maskér

v Národním divadle v Praze a vystudoval přitom Lidovou konzervatoř

pantomimy. Jako osmnáctiletý měl

také štěstí, že se dostal do filmového štábu Miloše Formana, který

v Praze točil film Amadeus. V Brně

žije od roku 1984. Přišel sem na vojnu a po vojně už zůstal. S menšími

přestávkami tady žije už třicet tři let.

V červnu 1987 se oženil, má tři děti,

dvě dcery a syna. Díky vdaným dcerám je už i dědečkem. V roce 1993

si otevřel kadeřnické studio Střihoruký Edward na Dominikánském

náměstí, kde jako kadeřník pracuje

dodnes. Od roku 1999 si při zaměstnání doplňoval vzdělání, v roce

2004 promoval na Teologické fakultě Jihočeské univerzity v Českých

Budějovicích, na katedře praktické

teologie s titulem Magistr. Již devátým rokem působí jako jáhen, dříve

na Petrově, nyní v kostele sv. Michala na Dominikánském náměstí.

Jako vysvěcený jáhen může například křtít, oddávat, pohřbívat, číst

evangelium a kázat.Ve své duchovní praxi se zaměřil na práci s manželskými páry, má vlastní duchovní

pořad, který se jmenuje Jsme jedno

a není nám to jedno. Ten je určen

právě pro manžele, kteří chtějí zajet

trochu na hlubinu, svůj vztah rozvíjet nebo jej trochu uzdravit.

Vcházím do kadeřnického salonu na Dominikánském náměstí a vítá mě nejznámější

český kadeřník, Jan Špilar.

Usmívá se. A zároveň se na mě

usmívá i vysvěcený jáhen,

tedy duchovní, který se věnuje

službě v kostele svatého Michala. Oddává, křtí a má vlastní duchovní program pro manžele. Zdá se vám kombinace

kadeřník, duchovní, a ještě

k tomu ženatý, zvláštní? Jan

Špilar naopak říká, že je to

ideální. Proč? Dozvíte se v rozhovoru.

Jste nejznámějším

českým kadeřníkem.

Byl to váš sen?

Kadeřníkem jsem vlastě proto,

že jsem nemohl studovat, protože můj tatínek byl politicky nespolehlivý. Zajímalo mě divadlo, a tím

pádem jsem hledal obor v tomto

směru. Jediné, co se nabízelo,

byl obor kadeřník a maskér. Vyšlo

to, našel jsem práci v Národním

divadle v Praze.

A to je taky náhoda, já jsem chtěl

něco jiného, ale nakonec jsem

skončil v Národním, protože

nikde jinde v Praze zrovna nebylo místo. Ale byl jsem nakonec

rád, všechno jsem si tam užil,

líčení, maskování, a nakonec i to

hraní, protože jsem si ještě udělal Lidovou konzervatoř pantomimy.

Dělal jsem, co mě bavilo, až do

vojny. No a po vojně se to trošku

změnilo.

14

ZPRAVODAJ městské části Brno-střed | Leden 2017

Přišel jste do Brna

náhodou?

Ne, já jsem byl v Brně na vojně,

takže jsem se sem vracel. Setkal

jsem se tu se skupinou, která

v podzemní církvi (skrytá, tajná

či umlčená církev, pozn. red.)

zakládala klášter a řeholní společenství, které bylo postaveno na

učení Charlese Foucaulda. Klášter se tenkrát nepodařilo založit,

a tak jsem se vydal jinou cestou.

Naštěstí mi Pán Bůh poslal do

cesty mou ženu, takže jsem se

tady oženil.

Jak jste se dostal k tomu,

že jste šel studovat

teologii?

Kněz, který nás připravoval na

svatbu, mi říkal, že se musím rozmyslet, buď žena nebo duchovní

věci. Takže to dopadlo tak, že

jsem vědomě přerušil svou cestu

duchovní, protože pro mě cesta

manžela, otce a teď už i dědečka

byla jasnou volbou. A pak, asi po

deseti letech manželství a s dvěma dětmi, se to vrátilo. Oba se

ženou jsme zjistili, že se v církvi

ani po revoluci nic moc neděje,

čekali jsme, že budou kostely

plné a kněžích spousta, že se to

nějak zaktivuje, tak jako před

rokem 1948. Jenomže ono to

bylo docela žalostné, všichni se

snažili uživit, nikdo moc v kostele

nepomáhal. To byl první moment,

kdy jsem si uvědomil, že každý

máme zodpovědnost za místo,

kde jsme doma, za to svoje okolí

nejbližší, tam kde chodíme do

kostela, že by měl člověk nějakou

tu, řekněme, regionální politiku

dělat. Ale trvalo to dlouho, bylo

to dvanáct let studia, a ještě různé duchovní formace, než jsem

byl vysvěcen. Teď začínám devátý rok jáhnem, což je teprve

krátký čas, ale celkem je to

dvacet let čekání, jak dopadnu,

jestli budu k něčemu, dostuduji,

nedostuduji, jestli mě vysvětí.

A nakonec jsem na studiu zjistil,

že tu nejlepší práci dělám tady,

v kadeřnictví. Že jsem s lidmi nejdéle, jsou v přirozeném prostředí, mnohem snáz se otevřou

a řeknou, co je trápí. A také mnohem snáz přijmou radu nebo

nějakou formu doprovázení, takže to tak asi Pán Bůh zařídil, že

jsem byl rovnou kadeřníkem a že

se to výborně hodí i pro to, co

dělám pro církev. Jen já to nedokázal na začátku plně propojit

a ocenit.

Vysvětlete mi prosím,

kdo je to jáhen?

Jáhen je speciální české slovo,

jinak je to diakon, tedy služebník.

Je to jeden ze stupňů kněžství,

které u nás přijímají duchovní.

Máme tři stupně svěcení, je to

jáhen, kněz a biskup. Biskup má

tzv. plnost, kněz může dělat

některé úkony a jáhen jich má

nejmíň. Ale můžeme křtít, oddávat, pohřbívat, číst evangelium,

kázat, doprovázet lidi a připravovat ke svátostem, tedy iniciačním

přechodovým slavnostem, od

křtu, přes biřmování, přípravy na

manželství až po pohřby. Tady

u manželství si třeba myslím, že

je nejvhodnější, když to dělá

ženatý duchovní. Může pěkně

propojit tu duchovní i tu lidskou

a tělesnou stránku.

Kterým církevním úkonům

se nejvíc věnujete?

Osm let jsem působil jako vyšetřující soudce Diecézního soudu.

V roce 2008 mě vysvětili na jáhna a od té doby jsem byl na

Petrově jako katedrální jáhen pro

farnost, případně pro pana biskupa nebo pro kapitulu. Teď

působím u Svatého Michala.

Tady sloužím a hodně se věnuji

snoubencům. Mám mnoho žádostí, abych mladé doprovázel

ke sňatku, což mě opravdu moc

těší. Jinak příležitostně dělám