Kultura
RAFANI JSOU ZPĚT
FESTIVAL POP MESSE
Rok, který měl být v Atriu Pražákova paláce
věnován skupině Rafani, přerušila koronavirová pandemie a první z výstav S21E01
Zdroj, kterou skupina připravila, byla přístupná jen pár týdnů. Druhé téma S21E02
SMRA zpracovali umělci prostřednictvím
série streamovaných performancí, se třetím projektem se společně s návštěvníky
vrátili do výstavních prostorů Pražákova
paláce.
Nicméně i performance se odehrávaly přímo v prostoru Atria, a to každých 14 dní a jejich
záznamy jsou archivované na youtube kanálu
Moravské galerie. Rafani je věnovali fenoménu ASMR, což je zkratka pro autonomní
senzorickou meridiánovou reakci, přeloženo
do češtiny pocit příjemného brnění, který
vzniká třeba při poslouchání uklidňujícího
šepotu nebo jiného zvuku. Rafani k realizaci
tohoto tématu přizvali básníka Petra Borkovce, s nímž již v minulosti spolupracovali na
performanci realizované v Betlémské kapli
v Praze.
Na výstavě s názvem S21E03 Hranice, kterou skupina zahájila v květnu v Pražákově
paláci, pak zcela změnila téma a vztahuje se
k otázce mzdy, respektive toho, kolik člověk
potřebuje vydělávat, aby se cítil důstojně.
Rafani při přípravě projektu vycházeli z myšlenky, že to, co rozděluje lidi, co mezi nimi
tvoří bariéry a hranice, již nejsou hranice států,
ale sociální postavení, do nějž se lidé dostávají na základě své ekonomické situace.
Současná výstava S21E03 Hranice je ke
zhlédnutí v Atriu Pražákova paláce až do
4. července.
Alena Ochrymčuková
■
Festival Pop Messe přiveze v červenci do
Brna Modeselektor, Buty, Tommyho Cashe,
Ventolina a mnoho dalších.
První ročník přesunutého hudebního festivalu se bude konat 23. a 24. července
v areálu Bobycentra a bývalého fotbalového
stadionu za Lužánkami.
Pop Messe má ambici stát se unikátní platformou s vysokým uměleckým potenciálem.
Novému hudebnímu festivalu se po složitém
vyjednávání podařilo složit působivou mozaiku
zahraničních i tuzemských interpretů. Mezi
oznámené umělce patří Modeselektor, vyhlášené elektronické duo z Berlína, legendární
kapela Buty, pařížská elektro house dvojice
Acid Arab, experimentální hiphopové duo
z Polska pod názvem Syny, předvede se i král
divokých párty Ventolin a nekompromisně provokativní raper Tommy Cash.
Vstupenky zakoupené na původní termín
festivalu zůstávají v platnosti. Festivalový
tým avizuje, že vstupenek nebude v prodeji
tolik, jak bylo původně plánováno, proto
doporučují se včas rozhodnout a svůj lístek
si pořídit. Více informací o programu a jednotlivých interpretech najdete na webu:
Radek Babička ■
www.popmesse.cz.
ZELNÝ TRH ROKU 1841
Od pořízení fotografie, daguerrotypie Bedřicha Franze, uplynulo 10. června 180 let. Její
originál vlastní ve svých sbírkách Muzeum
města Brna.
Na den přesně, kdy fotografie vznikla, byl
snímek k vidění v hranolové věži východního
křídla hradu Špilberku, od 14. června do konce
roku ji nahradila novodobá daguerrotypie Zelného trhu, pořízená ze stejného místa jako
v roce 1841. Snímek průvodu slavnosti Božího
těla na Zelném trhu pořídil vědec, fotograf, profesor fyziky a aplikované matematiky, kněz a příslušník premonstrátského řádu Bedřich Franz.
Živou událost fotografoval z okna brněnského
divadla Reduta. Použil metodu zvanou daguerrotypie. Jednalo se o první prakticky užívaný
komplexní fotografický proces. Daguerrotypie,
způsob fotografování, který ještě neznal pojem
negativ-pozitiv, vynalezl v roce 1837 jeden z průkopníků a otec fotografie Louis Daguerre. Sláva
daguerrotypie trvala sice jen několik málo let,
ale ve své době patřila tato zobrazovací metoda
k velmi oblíbeným a právě díky ní se fotografie
stala trvalou součástí života. Vášní se stala i pro
učitele fyziky Bedřicha Franze, který se aktivně
věnoval vědeckým pokusům s daguerrotypií.
Nejdříve fotil ateliérové snímky, především portréty svých přátel a kolegů. Dle dobového tisku
fotil i architekturu v plenéru, tyto fotografie se
však nedochovaly. Na rozdíl od té, na níž zachytil liturgický obřad 10. června 1841 v Brně. Ve
stejný den dokonce pořídili ve Vídni fotografové
bratři Nattererovi, kteří se pravděpodobně
i s Bedřichem Franzem znali, stejný typ snímku,
průvod Božího těla. Jejich fotografie je však ve
Vídni uložena pouze jako reprodukce.
Alena Šedivá
■
Zpravodaj městské části Brno-střed | prázdniny 2021 | 27