Kultura

RAFANI JSOU ZPĚT

FESTIVAL POP MESSE

Rok, který měl být v Atriu Pražákova paláce

věnován skupině Rafani, přerušila koronavirová pandemie a první z výstav S21E01

Zdroj, kterou skupina připravila, byla přístupná jen pár týdnů. Druhé téma S21E02

SMRA zpracovali umělci prostřednictvím

série streamovaných performancí, se třetím projektem se společně s návštěvníky

vrátili do výstavních prostorů Pražákova

paláce.

Nicméně i performance se odehrávaly přímo v prostoru Atria, a to každých 14 dní a jejich

záznamy jsou archivované na youtube kanálu

Moravské galerie. Rafani je věnovali fenoménu ASMR, což je zkratka pro autonomní

senzorickou meridiánovou reakci, přeloženo

do češtiny pocit příjemného brnění, který

vzniká třeba při poslouchání uklidňujícího

šepotu nebo jiného zvuku. Rafani k realizaci

tohoto tématu přizvali básníka Petra Borkovce, s nímž již v minulosti spolupracovali na

performanci realizované v Betlémské kapli

v Praze.

Na výstavě s názvem S21E03 Hranice, kterou skupina zahájila v květnu v Pražákově

paláci, pak zcela změnila téma a vztahuje se

k otázce mzdy, respektive toho, kolik člověk

potřebuje vydělávat, aby se cítil důstojně.

Rafani při přípravě projektu vycházeli z myšlenky, že to, co rozděluje lidi, co mezi nimi

tvoří bariéry a hranice, již nejsou hranice států,

ale sociální postavení, do nějž se lidé dostávají na základě své ekonomické situace.

Současná výstava S21E03 Hranice je ke

zhlédnutí v Atriu Pražákova paláce až do

4. července.

Alena Ochrymčuková

■

Festival Pop Messe přiveze v červenci do

Brna Modeselektor, Buty, Tommyho Cashe,

Ventolina a mnoho dalších.

První ročník přesunutého hudebního festivalu se bude konat 23. a 24. července

v areálu Bobycentra a bývalého fotbalového

stadionu za Lužánkami.

Pop Messe má ambici stát se unikátní platformou s vysokým uměleckým potenciálem.

Novému hudebnímu festivalu se po složitém

vyjednávání podařilo složit působivou mozaiku

zahraničních i tuzemských interpretů. Mezi

oznámené umělce patří Modeselektor, vyhlášené elektronické duo z Berlína, legendární

kapela Buty, pařížská elektro house dvojice

Acid Arab, experimentální hiphopové duo

z Polska pod názvem Syny, předvede se i král

divokých párty Ventolin a nekompromisně provokativní raper Tommy Cash.

Vstupenky zakoupené na původní termín

festivalu zůstávají v platnosti. Festivalový

tým avizuje, že vstupenek nebude v prodeji

tolik, jak bylo původně plánováno, proto

doporučují se včas rozhodnout a svůj lístek

si pořídit. Více informací o programu a jednotlivých interpretech najdete na webu:

Radek Babička ■

www.popmesse.cz.

ZELNÝ TRH ROKU 1841

Od pořízení fotografie, daguerrotypie Bedřicha Franze, uplynulo 10. června 180 let. Její

originál vlastní ve svých sbírkách Muzeum

města Brna.

Na den přesně, kdy fotografie vznikla, byl

snímek k vidění v hranolové věži východního

křídla hradu Špilberku, od 14. června do konce

roku ji nahradila novodobá daguerrotypie Zelného trhu, pořízená ze stejného místa jako

v roce 1841. Snímek průvodu slavnosti Božího

těla na Zelném trhu pořídil vědec, fotograf, profesor fyziky a aplikované matematiky, kněz a příslušník premonstrátského řádu Bedřich Franz.

Živou událost fotografoval z okna brněnského

divadla Reduta. Použil metodu zvanou daguerrotypie. Jednalo se o první prakticky užívaný

komplexní fotografický proces. Daguerrotypie,

způsob fotografování, který ještě neznal pojem

negativ-pozitiv, vynalezl v roce 1837 jeden z průkopníků a otec fotografie Louis Daguerre. Sláva

daguerrotypie trvala sice jen několik málo let,

ale ve své době patřila tato zobrazovací metoda

k velmi oblíbeným a právě díky ní se fotografie

stala trvalou součástí života. Vášní se stala i pro

učitele fyziky Bedřicha Franze, který se aktivně

věnoval vědeckým pokusům s daguerrotypií.

Nejdříve fotil ateliérové snímky, především portréty svých přátel a kolegů. Dle dobového tisku

fotil i architekturu v plenéru, tyto fotografie se

však nedochovaly. Na rozdíl od té, na níž zachytil liturgický obřad 10. června 1841 v Brně. Ve

stejný den dokonce pořídili ve Vídni fotografové

bratři Nattererovi, kteří se pravděpodobně

i s Bedřichem Franzem znali, stejný typ snímku,

průvod Božího těla. Jejich fotografie je však ve

Vídni uložena pouze jako reprodukce.

Alena Šedivá

■

Zpravodaj městské části Brno-střed | prázdniny 2021 | 27